Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling jaktstøvler/fjellsko

Daniel1987

Anbefalte innlegg

Ser nå at mine Viking hunter gtx jaktstøvler begynner å bli veldig slitt etter 5 års bruk. Å lurer litt på hvilke sko jeg skal kjøpe igjen. Det skal være en høy lærsko. Har hatt lettere, litt lavere fjellsko med goreTex å de er absolutt ikke vanntette. Noen som har no forslag til gode sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Lundhags Professional, mest fordi de passer min fot:-)  Cellegummi over hele foten = vanntett, men skaftet må behandles for å være rimelig vanntett. Før denne skoen hadde jeg Lundhags Luffare, antakelig de mest allsidige og lette skoene jeg har hatt. Her nord, men likevel midt i Norge, veksler terrenget mellom våte myrer, fuktig skog og alpine fjell på få kilometer, da er det greit med sko som takler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Lundhags Ranger High et halvt år nå så kan ikke si så mye om langtidsbruken men så langt er jeg meget fornøyd. De er imidlertid litt små i størrelsene synes jeg så prøv dem helst på foten eller vurder å gå opp en størrelse før du drar kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaSportivia ELK GTX

Samme støvel som monsen brukte på store deler av Canada på tvers. Jeg går inn i mitt 5 eller 6 år med denne. Klarer ikke å se noe særlig slitasje annet enn på undersiden hvor mønsteret begynner å bli litt slitt. Nå skal det sies jeg skyller og smører de med svart skokrem etter hver tur. Aldri blitt bløt i de annet fuktig fra min egen svette. Jeg blir å kjøpe samme støvel når den faller isammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at goretex utgår, kan jeg ihvertfall ikke anbefale de jeg bruker:   Alfa Bever Grip + 

Rett og slett steinbra fjellstøvler i svart lær, med goretex-membran som holder deg tørr. Komfortable og gir en følelse av kvalitet og soliditet. God snøring/stramming. En annen ting er at disse har de beste sålene ihvertfall jeg har vært borti. Utrolig bra i urete terreng med stein og berg. Har flere ganger på bl.a rypejakt i bratt og urete terreng, opplevd at jeg sitter merkbart bedre på underlaget enn jaktkamerater med andre typer høyskaftede fjellstøvler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er goretex i viking hunter skoa mine, selv om dem har lær utenpå. Men kjøpte meg et par litt lavere fjellsko uten lær, var av merke Asolo med goretex. De støtter ikke like godt som høye jaktstøvler å de er absolutt ikke vanntette. Kan hende det blir nye viking hunder, den nyeste modellen. Heter ikke den viking hunter gtx 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Kongsvold. Knallgod sko med god passform for litt brede bein. 

Har jo også Gore-Tex.

Lette til å være en høy fjellstøvel.

Negativt: Har hørt at sålen "knekker"/sprekker etter noe kort tid. Mine har overlevd 2 sesonger sålangt uten noen tegn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg skal selv kjøpe nye nå. Jeg har hatt Meindl Dovre Extreme og har vært såpass fornøyd at jeg vurderer å kjøpe de samme denne gangen også. 

Hvordan er disse for en forholdsvis bred fot? Jeg skal bytte ut mine gamle Alfa Bever, og Meindl Dovre er høyt på lista. Har du opplevd ankelstøtten som god ved tunge bører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse for en forholdsvis bred fot? Jeg skal bytte ut mine gamle Alfa Bever, og Meindl Dovre er høyt på lista. Har du opplevd ankelstøtten som god ved tunge bører?

Hei

Jeg er forsiktig med å gi et klart og bastant svar hva angår støvlene for en bred fot. Jeg har rett og slett ikke nok kunnskap om normal vs bred fot, men jeg selv har nok noe bred lest slik jeg har forstått det.

Når det gjelder ankelstøtte er jeg veldig fornøyd. Etter gjentakende skader i ankelpartiene og kraftige overtråkk er de blitt ganske så svake. Spesielt etter en lang dag med marsj har jeg mang en gang vært i ferd med å få et realt overtråkk, men hvor støvelen har sørget for at jeg har klart å "ta meg inn" igjen før overtråkket er en realitet. Og tung bør? Ja de har det vært mange av!  

For 14 dager siden kjøpte jeg nye, og jeg klarte det kunststykket å kjøpe de et nummer for små.Nå er jeg akkurat tilbake etter en uke på fjellet hvor jeg brukte disse. Jeg vet ikke hvilke størrelse du bruker eller om du eventuelt ville vært interessert i å kjøpe disse? De er som sagt brukt en uke på fjellet. De jeg har nå og som du eventuelt kan få kjøpe er str 10/44,5. Jeg ga 2899 for dem, og kvitteringen kan fremvises.

Gi et pip om du skulle være interessert hvis ikke legger jeg dem ut for salg.

Mvh

SRM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx bora 2.. beste fjell/tursko jeg noen gang har hatt, 2 delt, med ytterdel i ett stykke å gore innersokk, både sommer og vinter utgave.

Ingen anntydning til såre føtter i denne, da event bevegelse her vil bli mellom inner og yttersko. Meget bra sole,med godt grep og god komf... anbefales ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er forsiktig med å gi et klart og bastant svar hva angår støvlene for en bred fot. Jeg har rett og slett ikke nok kunnskap om normal vs bred fot, men jeg selv har nok noe bred lest slik jeg har forstått det.

Når det gjelder ankelstøtte er jeg veldig fornøyd. Etter gjentakende skader i ankelpartiene og kraftige overtråkk er de blitt ganske så svake. Spesielt etter en lang dag med marsj har jeg mang en gang vært i ferd med å få et realt overtråkk, men hvor støvelen har sørget for at jeg har klart å "ta meg inn" igjen før overtråkket er en realitet. Og tung bør? Ja de har det vært mange av!  

For 14 dager siden kjøpte jeg nye, og jeg klarte det kunststykket å kjøpe de et nummer for små.Nå er jeg akkurat tilbake etter en uke på fjellet hvor jeg brukte disse. Jeg vet ikke hvilke størrelse du bruker eller om du eventuelt ville vært interessert i å kjøpe disse? De er som sagt brukt en uke på fjellet. De jeg har nå og som du eventuelt kan få kjøpe er str 10/44,5. Jeg ga 2899 for dem, og kvitteringen kan fremvises.

Gi et pip om du skulle være interessert hvis ikke legger jeg dem ut for salg.

Mvh

SRM

Takk for fyldig svar. De passer nok neppe, men det høres ut som jeg bør sjekke ut disse nærmere. Jeg har samme problem med anklene, og derfor så våger jeg ikke å satse på lave fjellsko når jeg har med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.