Gå til innhold
  • Bli medlem

snøforhold rondane

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Har ikkje oversikt over snøforhold, men det er rapportert om 50cm+ - noko som av erfaring tilsier at det nok er forblåst på flere av toppene. Toppturer er det mange av, men er avhengig av snøforhold og vind - kan bli avblåst og hardt mange plasser.

Noen alternativer

Formokampen - stort sett snøsikker - enkel topptur - fin nedkjøring.

Bråkdalsbelgen->Thomasholet - stort sett snøsikker - et stykke å gå inn

Bråkdalsbelgen->Bråkdalen - varriabel - "bratt" - stedvis sva under snøen som gir lite forankring av snøen

Ljosåbelgen - stort sett greit med snø - fin nedkjøring

Storronden - fin tur dersom det er snøforhold (ofte avblåst/hardt)

Rondeslottet ned til Rondvassdalen - fin tur dersom det er snøforhold - 900+ høydemeter - tryggeste rute er via 1820 toppen og langs "kammen", blir fort bratt ellers, særlig på slutten.

Har desverre liten erfaring fra området ved Høgronden, men avhengig av vindretning har det sett bra ut på avstand.

Er og ein del "interresante" (les bratt/teknisk) kortere nedkjøringer rundt om kring - f.eks. renna i Smiukampen/Ljosåbelgen mot Thomasholet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er og ein del "interresante" (les bratt/teknisk) kortere nedkjøringer rundt om kring - f.eks. renna i Smiukampen/Ljosåbelgen mot Thomasholet

Her sneik Ljosåbelgen seg inn av ukjent årsak... renna ligg i Smiukampen.

BTW, dersom du mot formodning skulle overnatte på Smuksjøen og det er dårleg vær -så er det fleire korte med fine nedkjøringer i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på tur til Rondane til helga, og lurer på om noen har oppdatert informasjon om snøforholda i området Grimsdalen - Dørålsæter - Bergedalen? Veit at dette området ikkje er blant mest nedbørrike i området og at det normalt er lite snø her. Er det best å holde seg på vestsida av Rondane for å få dei beste snøforholda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hvor gikk du til slutt, og hvordan var snøen?

Tenkte å gå Ljosåbelgen snart, men er litt forvirra på hvor lang turen er. I fri flyts topptur bok står det 9 timer fra Mysuseter, men når jeg ser på kartet virker det litt vel raust. Noen som har gått den veien og huske omtrent hvor lang tuern var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gå Ljosåbelgen snart, men er litt forvirra på hvor lang turen er. I fri flyts topptur bok står det 9 timer fra Mysuseter, men når jeg ser på kartet virker det litt vel raust. Noen som har gått den veien og huske omtrent hvor lang tuern var?

Kan ikke skjønne at det tar mye mer enn et par timer slik jeg husker turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det tar mye mer enn et par timer slik jeg husker turen.

Da går du rimelig kjapt ods. Jeg brukte 3 timer t/r Spranget (temmelig nøyaktig) på barmarksføre. Til meg å være synes jeg jeg var rask den turen. Men det er jo et stykke ekstra fra Mysusæter. Har vel litt å si åssen skiføret er. På godt skiføre går det jo unna. Husker min første topptur i Rondane for mange år siden, da endte vi på Smiukampen, nabotoppen til Ljosåbelgen. Da lå det mer enn 20 cm løs nysnø i den relativt bratte østflanken, noe som økte tidsforbruket en god del.

9 timer t/r er i alle fall alt for mye under normale skiforhold. Det må være på slalomski med fastlåst hæl i tilfelle. Tipper 3-4 timer opp i meget moderat tempo under normalt gode føreforhold fra Mysusæter.

Men tidsforbruk vinterstid er en meget usikker variabel.

Ang. snøforholdene se denne ferske turrapporten:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres riktigere ut det ja

hvordan er turen fra Mysuseter til Ljosåbelgen, er det stort sett stigning hele veien?

Håper nemlig at det finnes en rute som tillater snowboarding helt ned til seteren igjen, eller ihvertfall mesteparten av veien.

Lange flate strekk er noe dritt på split-board så jeg foretrekker turer som ikke har så mye av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres riktigere ut det ja

hvordan er turen fra Mysuseter til Ljosåbelgen, er det stort sett stigning hele veien?

Håper nemlig at det finnes en rute som tillater snowboarding helt ned til seteren igjen, eller ihvertfall mesteparten av veien.

Lange flate strekk er noe dritt på split-board så jeg foretrekker turer som ikke har så mye av det...

Når jeg nevnte et par timer, mente jeg en vei (oppover). Og, Morten, tre timer fram og tilbake på beina fra Spranget var fort nok det. Men det går jo en del fortere på ski.

Første kilometeren fra Mysuseter er mer og mindre flat. Resten er kontinuerlig stigning, men de første kilometrene er ganske slake så jeg tviler på om snøbrettet vil skli hele veien. Fra der en krysser løypa mellom Høvringen og Rondvassbu er det bratt stigning. Fra toppen av Ljosåbelgen er det en flott nedkjøring under gode snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.