Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko til fjellet


Mizzy

Anbefalte innlegg

Annonse

Mye av turen opp på Galdhøpiggen er i snø. Det er ikke spesielt morsomt i joggesko, ettersom du får null støtte til anklene. Jeg går vanligvis fjellturer i joggesko, men skal jeg høyt nok opp til at det blir mye snø foretrekker jeg støvler som gir støtte til ankelen. I det minste burde man ha gamasjer av noe slag hvis man skal gå med joggesko i snø, ellers får man skoen full av snø (les: kalde, harde iskrystaller).

 

Har forresten Adidas Terrex Swift selv og de er ganske stive og man burde bruke noen dager på å gå de inn. I tillegg så er ikke sålen spesielt dempende, noe som kan være uvant hvis man vanligvis går i fulldempede joggesko. Utenom det så er det en sko som sitter godt på foten og utformet på en sånn måte at man ikke får vondt i tærne når man går nedoverbakke. Sålen gir også godt grep. Fordelen med at de er litt stivere enn vanlige joggesko er at de gir undersiden av foten litt mer støtte enn vanlige joggesko mot spisse steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UGC sålen på Vikingskoene er i hvert fall noe av det beste jeg har prøvd på vått fjell, har Vetti med denne sålen. Stemmer derfor på Stryn støvelen.

 

Har forøvrig Viking Anakonda terreng joggesko, ganske lik Adidasskoen, men ville ikke valgt de på høyfjellet.

 

(på mine fjellturer står valget mellom Viking Vetti og Lundhags Professional).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UGC sålen på Vikingskoene er i hvert fall noe av det beste jeg har prøvd på vått fjell, har Vetti med denne sålen.

 

Enig i det. Jeg har også Viking Vetti, og det er nesten skummelt så godt sålen sitter på overflater man normalt regner som glatte. Til og med vinterstid på snø og delvis is gir de svært godt feste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå til Galdhøpiggen fra Juvasshytta så må du gå over Styggebreen. Her anbefales det å gå mange sammen bundet sammen med tau. 

Sist jeg var der så lå det en liten snøbro over en sprekk like nedenfor øvre kant av breen. Sprekken var et par meter bred, men ingen visste sikkert hvor dyp den var. Disse snøbroene kan vare hele sommeren eller i noen tilfeller bare dager eller uker. Altså, store sprekker kan være helt usynlige og man kan aldri vite om man kan gå over sprekkene eller om man faller igjennom. Derfor blir disse turene guidet av folk som kjenner terrenget og som har erfaring med å takle de fleste typer hendelser.

Jeg vet ikke hvordan snøforholdene er der nå, men uansett så bør dere være skodd og utstyrt som om det var vinter. Jeg har opplevd liten kuling og sludd på toppen midt i juli. Ha gjerne med ekstra klær i sekken, været kan skifte veldig fort.

Jeg vil absolutt anbefale høye stødige sko, eller i hvert fall ankelhøye fjellsko og gjerne gamasjer. Snøen på breen kan være veldig rotten og våt.

Ovenfor breen er det stort sett bare steinur.

 

Her er et bilde fra breen i fint sommervær:

post-4220-0-41200500-1434009609.jpg

 

Her ser du hvordan det er ovenfor breen:

post-4220-0-09156300-1434009636_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, det ser helt fantastisk ut. Vi gleder oss, men vi skal ikke gå den veien. Vi går fra Spiterstulen og opp, så da passerer vi ikke den isbreen. Selv om det hadde vært gøy det også:) Men skal ha med nok med klær i hvertfall, og har gamsjekrok på buksa, så da tenker jeg at det er ok. Men tusen takk for tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått to ganger fra Juvasshytta og har veldig lyst til å gå fra Spiterstulen. Både til Galdhøpiggen og til Glittertind. Jeg får se om det byr seg en anledning om ikke så lenge. Kanskje jeg kunne gå fra Juvasshytta og ned igjen til Spiterstulen og videre til Glittertind. Vi får se.

Håper du legger ut et lite referat når du kommer hjem.

 

Første gang jeg var på Gallhøpiggen var for over 20 år siden og så var jeg der igjen for 3 eller 4 år siden. (Husker ikke årstallet i farten.)

I dag ligger det en diger steinrøys i bunnen av breen, men første gang jeg var der så var ikke denne røysa synlig og breen lå nesten hundre meter lenger ned enn i dag. Det er nok ingen tvil om at breene smelter så vi får vel prøve å få med oss de som er verd å se før det er for sent.

Jeg fant noen bilder på nettet som viser denne røysa, eller det heter vel en endemorene.

post-4220-0-22104000-1434027759_thumb.jp

post-4220-0-99385300-1434027771_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at valg av sko var perfekt. Vi er nå kommet hjem igjen og skrev litt om det i en annen tråd.

Ville prøvd med fra Juvasshytta og ned til spiterstulen. Jeg har hørt at det er en enklere tur.

Vi som gikk hadde med endel barn, og var de eneste gruppene med så små barn, så det ble en utfordring. Av oss alle var det kun tre stk som nådde toppen, og vår gutt på 11, måtte gi seg på 2230 meter. (Han glemte solbriller og ble veldig varm og svimmel)

Til og med far var sliten da. Det ble lange strekninger oppover i snø som sank sammen da vi tidlig fikk solen høyt på himmelen i klart vær, morsom gjorde snøen mykere og vi tråkket gjennom.

Siden du har vært der før, kjenner du nok til de ulike utfordringene der oppe:)

I tillegg ble vi solbrent hele gjengen. Så viktig å smøre seg godt ofte.

Skal definitivt gjentas, men da fra Juvasshytta, og med litt mere trening satser vi på å gå helt opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.