Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind og/eller Hjelledalstind for en uerfaren toppbestiger?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt en tur i Jotunheimen/Årdalsfjella i slutten av juli i år (2015). Vi har planer om å gå et par toppturer og har vurdert både Falketind og Hjelledalstind. Så har jeg lest en masse om begge toppene, derav om om bratte svaberg, breer og klyving og det som verre er. Selv er jeg ikke spesielt erfaren med toppbestigning og hvertfall ikke klatring (har ikke klatreutstyr av noe slag). Av topper jeg har vært på i Jotunheimen nevnes Galdhøpiggen, Besseggen, Kyrkja og topp 1822 ved Koldedalsbreen. Turistløyper mao(bortsett fra den siste :-)).

 

Så det jeg da lurer på er hvorvidt det er lurt å prøve seg på noen av de to toppene når disse premissene ligger til grunn? Har ikke høydeskrekk, men hva man opplever ved å måtte klatre stupbratt nedover er vel ikke godt å vite. Man venner seg vel til høyden har jeg tenkt :-)

 

Hjelledalstind:

Uten å ha annen kjennskap til disse toppene enn hva jeg har lest har jeg tenkt at Hjelledalstind kanskje er en god start. I alle turrapporter jeg har lest har folk gått opp fra Koldedalsvatnet. For vår del ville det ha vært bedre å gå fra motsatt side, fra Hjelledalen. Enten langs toppene (1822, Koldedalstind og videre til Hjelledalstind) eller rett opp dalsiden fra Hjelledalen til skaret mellom Koldedalstind og Hjelledalstind. Lurer selvsagt på om det er overkommelig å gå opp ra den siden eller om et kan være for løst og bratt?  Eller er det uansett et bedre valg å gå opp fra Koldedalsvatnet? Så er det siste kneika opp til Hjelledalstind. Er det ikke verre enn at en uerfaren lett tar seg både opp og ned uten spesielt stor risiko (og uten å ha med noen form for klatreutstyr)? (på avstand ser det bratt ut :-))

 

Falketind:

Har en følelse av at denne er litt verre, spesielt i dårlig vær (det er uansett uaktuelt å gå dit i dårlig vær). Jeg har skjønt at pionerruta går opp fra Andrevann (kan være glatt i dårlig vær, men er det lett å finne ruta/stien?) og over breen så til topps. Jeg har selvsagt ikke breerfaring (ikke min turkamerat heller), men vurderer etter å ha sett på kart om det kan la seg gjøre å gå langs breen på høyreside oppover. Så spørsmålet er det samme, er denne ruta til Falketind noe å anbefale for en uerfaren toppbestiger uten utstyr (hva slags utstyr trengs isåfall og kan det anbefales uten opplæring)? 

 

Kan selvsagt gå til innkjøp av tau, isøks og hjelm (å ta noe kurs er nok uaktuelt), men om det ikke er nødvendig så hadde det vært det beste :-) Som nevnt har jeg liten erfaring med klatring og toppturer, men mye erfaring med lange fjellturer, telt, friluftsliv og fiskestang. Siden tid på tur er dyrebar så håper jeg å slippe å teste ut toppturer hvor jeg må snu uten å nå toppen :-) Da går jeg heller andre enklere topper med god utsikt. De er det mange nok av :-)  Dog ser både Hjelledalstind og Falketind ut som spennende og utrolig vakre turmål med fantastisk utsikt.

 

Takker så mye om noen har tid til å hjelpe med anbefalinger.

 

Mvh Kjetil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om hvor lenge dere skal være på tur, men Langeskavlen kan være et alternativ, den er like over 2000m og toppen ligger midt i Uranosbreen og det er fin utsikt derfra. Det er hverken behov for klatring eller å gå på bre for å komme dit. Du kan starte fra Tyinholmen. Like ved innkjøringem til Eidsbugarden ligger også Horntind, den er ikke engang 1500m, men utsikten er noe av det bedre du kan få med 360° view, pass på at det er klarvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelledalstinden ska inte vara så vansklig enligt vad jag har läst. Det ska vara en fin tur, finare än Falketind enligt de som har bestigit båda (beroende på vilken vandring jag tar, kanske det blir en tur för mig upp på båda). 

Falketind verkar vara lite problematisk i början, vid Andrevatnet eller sjön 1291. Där är det riktigt brant när man går bredvid sjön och ska ta sig upp. 

 

Om du ska gå i kanten av en glaciär brukar det sällan behövas replag, då glaciären inte är så djup nära berget (detta beror på var man är på glaciären, det är som djupast nedanför nischväggen). Glaciären ser emellertid ut att vara rätt så tunn där Eftersom du går i slutet av juli kan det dock krävas stegjärn då snön troligtvis har smält bort.

 

Här står det litet också: www.scandinavianmountains.com/areas/02-stølsnos-massif/mountains/02.02-falketind/index.htm

 

Hur är det förresten att ta sig mellan Andrevatnet och Ingjerdbu? Det verkar inte finnas någon stig, vilket är konstigt med tanke på hur magnifik Morka-Koldedalen är. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelledalstind: Det er ikkje sikkert vi fant enklaste ruta opp men da vårt lag var oppe der i 2013 valde dei

fleste å sikre opp. Nokon snudde også. Dette var rett nedunder toppen.
Eg oppfatta det punktet som langt meir utsett enn Falketind.
 
Falketind: Pionerruta går opp frå Snøggeken mens det er normalruta som går opp frå Andrevatnet. Normalruta er
lengre men enklare. Dog to  problempunkt der også. Det fyrste er ei fon du må over ved fyrstevatn (1291). Er den isa
bør du ha steggjern og isøks elles kan du få ein lang aketur med påfølgande bad. Det andre er opp frå Andrevatnet over

nokre sva. Forholdsvis enkelt om du finn rett rute men kan følast luftig/utsett. Kanskje mindre moro med regn på svaet...
 
Husk, det viktigaste du tek med på tur er sunn fornuft!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Vi har to hele dager på fjellet, foruten turen til og fra. Noen som har gått opp til Hjelledalstind/Koldedalstind fra Hjelledalen?

 

Regner med at det er greit. Litt usikker fortsatt på om det er lurt å prøve seg på Falketind "normalruta" :-) Skjønner nå at vi trenger stegjern/isøks hvis det er tidlig nok på sommeren og det kan det vel fort være i slutten av juli når man tenker på hvor mye snø det har vært (og er) i fjellet, spesielt i vest. Var på pilketur på Hardangervidda i pinsen og det ble ingen pilketur da vi ikke kom gjennom isen (dvs mest snø, lite stålis) og det med et 2m langt pilkebor som ble sveiva 50 cm under snølaget på toppen :-)

 

Men som jeg forstår det, å gå opp fra Andrevatnet er helt greit uten utstyr så lenge det er fint vær og ikke glatt? Men hva med å gå ved siden av breen resten av turen langs ryggen opp til Falketind? Er det overkommelig? Er det trygt å gå på kanten av breen eller er det like stor fare for sprekker der som utpå breen?

 

Et sannsynlig scenario blir å gå opp til Koldedalstind fra Hjelledalen og deretter vurdere/prøve å gå på Hjelledalstinden også. Det ble nevnt sikring. Da må man vel gjerne ta et kurs først? Isåfall blir det ikke denne gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men som jeg forstår det, å gå opp fra Andrevatnet er helt greit uten utstyr så lenge det er fint vær og ikke glatt? Men hva med å gå ved siden av breen resten av turen langs ryggen opp til Falketind? Er det overkommelig? Er det trygt å gå på kanten av breen eller er det like stor fare for sprekker der som utpå breen?

 

Svaret på fyrste spørsmål, ja. Forutsett at du er litt fjellvant og tolar litt luft.

Sørsida av breen er vurdert som relativt trygg. Men det er bre, du får ingen garantiar. Elles går

det an å gå på morenemassane ved sidan av breen men dei er svært lause.

Vestryggen til topps er også eit luftig alternativ.

Kan føye til at fonna ved 1291 vatnet var smelta nesten heilt bort da vi gjekk utatt den vegen i

september 2011.

 

Brukar du søkefunksjonen finn du vel nokre turrapportar frå både Falketind og Hjelledalstind her

på forumet, om ikkje:

 

http://peakbook.org/peakbook-element/354/Falketind.html 

 

http://peakbook.org/peakbook-element/582/Hjelledalstinden.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.