Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 3-4 karer som planlegger noen dagers overnatting i Hurrungane i sommer, og i den sammenheng har jeg noen mer eller mindre velfunderte spørsmål.

Jeg kunne sikkert ha funnet svar andre steder på nettet eller i bøker, men utfra skrivekløen enkelte har i diskusjonen om innvandrere i fjellet, skulle det ikke være problem å få svar på disse spørsmålene på Fjellforum. Det er i alle fall tydelig at folk har lite turliv å berette om for tiden...

Så til saken:

1) Dersom vi vil gå Austabotn-traversen, så leser jeg fra diverse kilder at veien fra Søre til Store/Vestre er litt rufsete opp fra Søre. Er det noen som har gått andre veien (og da regner jeg med at det kan rapelleres ned fra Store/Vestre), og som kan anbefale dette?

2) Er det noen som vet hvordan Slingsbybreen har vært de siste årene? Har forstått at det er oversiden av breen og eventuell randsprekk som er hovedproblemet. Er svaene ovenfor breen så bratte og evt. glatte at det blir problemer med sikring? Tenker bl.a. på breen som returveg ifra Skagastølstraversen dersom været skulle bli for dårlig til å gå oppom Storen.

3) Store Midtmaradalstind fra Lovskard (eller Berges Skard). Er det noen som har traversert her og har noen positive opplevelser? Synes stort sett denne ryggen beskrives som vanskelig/ekkel. Hvilken gradering og ca. høyde har hammeren nord for Store Midtmaradalstind?

4) Er det noen som har et godt foto av Lovskard, som viser hvor det ligger på Midtmaradals-ryggen.

5) Som en kuriositet, har jeg forstått at det er ikke mindre enn 3 hammere i norske fjell med betegnelsen "Halls Hammer". Meg bekjent kalles både hammeren på Skagastølsryggen, den Nord for Store Midtmaradalstind og den under Stetind i Tysfjord akkurat dette. Hadde Hall et hammer-kompleks, eller? Er det noen som vet om flere "Halls Hammer" eller kan bekrefte at det er 3 av dem?

Takker for alle svar!

Annonse
Skrevet
Vi er 3-4 karer som planlegger noen dagers overnatting i Hurrungane i sommer, og i den sammenheng har jeg noen mer eller mindre velfunderte spørsmål.

3) Store Midtmaradalstind fra Lovskard (eller Berges Skard). Er det noen som har traversert her og har noen positive opplevelser? Synes stort sett denne ryggen beskrives som vanskelig/ekkel. Hvilken gradering og ca. høyde har hammeren nord for Store Midtmaradalstind?

4) Er det noen som har et godt foto av Lovskard, som viser hvor det ligger på Midtmaradals-ryggen.

5) Som en kuriositet, har jeg forstått at det er ikke mindre enn 3 hammere i norske fjell med betegnelsen "Halls Hammer". Meg bekjent kalles både hammeren på Skagastølsryggen, den Nord for Store Midtmaradalstind og den under Stetind i Tysfjord akkurat dette. Hadde Hall et hammer-kompleks, eller? Er det noen som vet om flere "Halls Hammer" eller kan bekrefte at det er 3 av dem?

Takker for alle svar!

Jeg har gått Store Midtmaradalstind 2 ganger fra Lovskard, begge veier, for en del år tilbake.

Fra Lovskard omgåes Hals Hammer mot høgre, litt neden for ryggen. Der er en skrå renne med lett klatring opp.

Ved returen samme vein er det vanlig å rappelere ned Hals Hammer. Den er svært luftig: først ned ca. 3m vertikalt, deretter travers ned en sylevass egg, med stubb til begge sider (ingen høydeskrekk her). Der er bra rappellfester på toppen av Hals Hammer.

Hals Hammer er cluet; alt anner er bare klyvning.

Jeg har dessverre bare gamle dias fra turen, som må skannes for at settes inn her :wink:

Der er flere Hals Hammer; den annen er på Skagastølsryggen. Jeg husker ikke hvor den siste er, men det er kanskje på Romsdalshorn.

Skrevet

1) Østsiden av kvasseste ryggen ned fra Store til Søndre kan stort sett gås uten taubruk. Det er bratt med store blokker, men finner man enkleste vei, er det ikke vanskelig.

2) Øvre del av Slingsbybreen gå helt opp til skaret. De gangene jeg har vært i Mohns skar har breen som er svært bratt, vært glassert slik at den ikke har vært farbar uten issikringsutstyr.

4) Lavskar (hvem har døpt det Lovskar) ligger mellom Store og Nordre MIdtmaradalstind.

5) Den tredje Hall's hammer ligger på vesteggen på Strandåtind på Kjerringøy og ikke på Stetind. Hammeren på Stetind heter Mysosten. Men i Romsdalen har du Hall's renne som tidligere var normalveien til Romsdalshorn. Nå kalles vel mer og mindre nordveggen for normalveien.

Skrevet

Har et bilde av store Midtmaradalstind og ryggen nordover til Lavskar tatt fra Stølsmaradalstind. Det viser ihvertfall litt hvordan eggen går. Nøyaktig hvor på eggen Halls hammer ligger, er jeg usikker på (har ikke gått der :wink: ). Det får kanskje Bjarne Lindholdt eller andre svare for:

post-42-133474409834_thumb.jpg

Skrevet

Det hadde vært fint om noen som er kjent, kunne markere både Lavskar og Halls Hammer på Nils sitt bilde.

Jeg har sett både Lavskar(d) og Lovskar(d) på trykk, men vet ikke hva som er riktig. Kommer det av at skardet er lavt eller at det vokser lav der, mon tro?

Skrevet
Det hadde vært fint om noen som er kjent, kunne markere både Lavskar og Halls Hammer på Nils sitt bilde.

Jeg har sett både Lavskar(d) og Lovskar(d) på trykk, men vet ikke hva som er riktig. Kommer det av at skardet er lavt eller at det vokser lav der, mon tro?

Jeg forsøkt å markert Lavskard og Halls Hammer på Nils sin bilde. Ta det som omtrentlige markeringa.

post-258-133474409847_thumb.jpg

post-258-133474409872_thumb.jpg

Skrevet

Det gl. kjendte navnet er Lavskar, som relaterer til det lågest punktet på eggen mellom Nørdre Midtmaradalstind og Store.

Letteste veien til St. Midtmaradaletind er fra syd over Søre Midtmaradaletind og Vesle, der trenger en ikke sikring, men der er en bra dagstur.

• 2 måneder senere...
Skrevet

1) Dersom vi vil gå Austabotn-traversen, så leser jeg fra diverse kilder at veien fra Søre til Store/Vestre er litt rufsete opp fra Søre. Er det noen som har gått andre veien (og da regner jeg med at det kan rapelleres ned fra Store/Vestre), og som kan anbefale dette?

Ja, jeg har gått andre veien, og lagt ut dette på Fjellforum en gang, i en kommentar. Vi tok en 40 m rapell ned fra St Austanbottntinds tredje toppunkt, og slapp dermed unna alt løsgodset i sida. Det brakte oss ikke helt ned til eggen, men vi småkløv resten ned til eggen. Tauet fikk vi aldeles ikke ned igjen, men en tilfeldig turist slapp det ned for oss (!) Han hadde sett vi strei, og la veien bortom - snakk om omsorg og service!

En liten regnskur gjorde pinnakkelen til et ekkelt minne, selv om vi hadde tau. Resten av travsersen om Søre var grei klyving/småklatring. Har mange bilder om du vil ha på [email protected]

Hilsen Ole-Petter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.