dsk Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Det var i utgangspunktet spurt om stillebrenner, har forsøkt Radius stillebrenner topp på Novaen, og det gikk bra både på bensin, og parafin men det var i sommertemperatur. Er overbevist om at den enkle bråkebrenneren er mer stabil enn stillebrenner. Siden Exploreren var "kjær" eller i det minste bra nok er det nok ingen ide å tvinge på en bråkebrenner. Jeg har noen andre sære brennere jeg er glad i og som det er mulig å få tak i Coleman 550B er fortsatt i salg, og en herlig stille regulerbar bensinbrenner, i hvertfall ned til -20. (ikke prøvd kaldere). Slangevarianten av denne heter Apex, men er utgått, og vanskelig å få deler til, av likevel den mest brukervennlige slangeprimus jeg noensinne har prøvd. dsk Siter
Ørretfiske25 Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Helt klart. Men litt unødvendig dobbelsitering av bilder i innlegget ditt, kanskje.. Ja for det var med vilje. Siter
Kristian123 Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Afe - Du har sikkert prøvd det, men jeg hadde en liknende 111T som hadde en garantert ny brenner. Jeg lot den ligge fyllt med forgasserrens over tre til fire dager og lot den gjennomgå solid rensing med q-tips. Den gikk fra guloransj flamme med soting til helt ren blå flamme, altså først gadd jeg ikke å bruke den i det heletatt og nå er den blitt en av de mest brukte jeg har. Tror problemet var oksidering eller noe som hadde skjedd etter lang tids lagring med åpne fuelkanaler. Edit- Er det noe spesielt annet som trådstarter er interresert i? Soliditet, antall deler, effekt, anvendelighet pris og tillgang? For ikke å si det som ofte uroer meg mest, hvor mye plastikk og gummi som går fyken når man er på sledetur i mange minus på vidda. Siter
EspenKaa Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Det er ikke noen direkte feil på Explorer'en. Det handler nok mere om mye bruk i lang tid og fraværende vedlikehold. Merker f. eks. at den begynner å bli vanskelig å til å brenne rent. Slangekoblingen til pumpa er helt ok. Blypakninga virker å være intakt. Da er det kanskje nok med en skikkelig rengjøring og dysejustering? Ingenting hadde vært bedre enn å den i skikkelig stand igjen. Den har vært en trofast turkompis i mange år nå. Siter
afe Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Då ville eg satse på litt enkelt vedlikehald, ja. Det er mogleg at dysa er utslitt, altså har fått litt for stor åpning. I så fall må du få deg ei ny dyse. Eg reknar med at uniflamesupply.no har dyse på lager. Siter
Lompa Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Coleman 442. Stille, stile, stille.. Og trenger ikke forvarming. Etter at jeg kjøpte den brukt på forumet for noen år siden har jeg ikke brukt annen multifuelbrenner. Så enkel og så bra. Siter
dsk Skrevet 31. mai 2015 Skrevet 31. mai 2015 Hvis noen virkelig får dilla på Coleman så finnes det jo selvsakt et forum: http://www.colemancollectorsforum.com/ Vanskelig å plukke ut hvilke Coleman som er best, men still er de. OBS! Det er noen Coleman som er produsert i østen... samme problem som Optimus, driftsikkerheten og kvaliteten er ikke lenger den samme. Brenneren på 442 og 550 er omtrent like stille, jeg har bare fallt for 550 og apex. dsk http://tinyurl.com/pdt9fhz http://tinyurl.com/pso45tb Siter
Manko Skrevet 31. mai 2015 Skrevet 31. mai 2015 Explorer er "umulig" å få tak i (Jeg har prøvd). dsk Ikke for å kuppe tråden, men det sto en Explorer til salgs (i en skikkelig solbleika eske, må vel være 15 år siden disse gikk ut av produksjon?) på Sport1 gulskogen sist jeg var innom der. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.