Populært innlegg friluftsloffern Skrevet 26. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 26. mai 2015 Jeg husker godt da jeg var liten. De øyeblikkene jeg fikk ha pappa for meg selv. Jeg og pappa på tur, det var stas. Det var som en barndomsdrøm for meg. Denne gang står jeg på andre siden og er den som er far og min sønn er den som er med...Håper og tror han liker de stundene like mye som meg. Er noe med det å knytte bånd mellom far og sønn sterkere og når vi deler den samme interessen for friluftsliv og fiske er det ikke vanskelig. Dette er ikke en historie om den uka vi vasset rundt på Hardangervidda eller vandret rundt i Femnundsmarka. Nei dette er en liten ettermiddagstur, far og sønn med fiskestanga og en liten sekk med noe godt i. Turen begynner supert med sol og 17gr når vi kjører hjemmefra. Når vi nærmer oss Snappen i Andebu, ser vi faretruende skyer som driver rett mot oss. Guttungen spør: Drar vi selv om det kommer regn? Jepp, har med poncho så vi skal på tur sier jeg. Har bare med en men vi deler så godt vi kan. Ingen dråper enda. Men de er ikke langt unna... Plutselig dundrer det løs. River opp ponchoen fra sekken og bærer den over hodene på oss frem til vi søker dekning underet stor og tett grantre. Det fortsetter å øse ned. Mengden øker og det er ganske utrolig at det går an å regne så kraftig. Litt lei av å stå under treet gir jeg sønnen min ponchoen så trer jeg en jakke på meg, så labber vi de siste 200m bort til vannet vi tenker å fiske i. Og regnet det fortsetter... Men stanga må brukes og både far og sønn rigger opp. Kan tru jeg ble våt her. Våt helt inn på huden, men det er som guttungen sier: Det er jo litt kult og deilig og pappa. Blir litt nedkjølt i håret og det er deilig. Joda han har rett i det. Jeg har alltid likt ekstremvær. Endelig gir regnet seg og varmen og sola kommer etter hvert tilbake. Vi prøver tre forskjellige vann og det ender med tre små ørreter til far med fluestang og null til gutten med slukstanga. Nå vil jeg og ha fluestang var det jeg fikk slengt etter meg da... På veien hjem prater vi løst om alt mulig før han plutselig sier; Jeg har hatt det kjempe fint selv om jeg ikke fikk fisk. Jeg vet du heller ville at jeg skulle fått fisk og du ingen men sånn er det bare. Det er så fint i skogen nå og jeg gleder meg så til overnattinga på Skrim i sommer pappa. Jeg blir ei lita tåre våt i øyekroken uten at han ser det selvfølgelig, jeg er jo mann. Hahaha. Jeg blir så glad av slike ord. Han gleder seg til neste gang og det betyr utrolig mye for meg. Du skal vite det gutten min at det gjør jeg og. Tusen hjertelig takk for turen sønn. 40 Siter
Kjell Iver Skrevet 26. mai 2015 Skrevet 26. mai 2015 Takk for en kjempefin og inspirerende turrapport! 1 Siter
+ost Skrevet 26. mai 2015 Skrevet 26. mai 2015 Sånn vil jeg også at sønnen min skal ha det. Takk for fine ord og bilder. 1 Siter
friluftsloffern Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Skrevet 26. mai 2015 Takk for hyggelige kommentarer dere. Siter
Telamork Skrevet 26. mai 2015 Skrevet 26. mai 2015 Flott historie som det er lett å kjenne seg igjen i. Jeg var med min far på tur som guttunge, nå er jeg faren som drar med guttungen min på tur. Og av og til tar jeg med min far også. Lykkelig samvær for alle 1 Siter
rune1974 Skrevet 26. mai 2015 Skrevet 26. mai 2015 Den tur rapport kan man da kun blive i godt humør af at læse, tak for at dele oplevelsen. 1 Siter
sandress Skrevet 26. mai 2015 Skrevet 26. mai 2015 Flott Helge Sånn rapport blir en varm av å lese. Minnes min første tur med faderen for over femti år siden. Tror jeg fremdeles kan finne den steinen jeg sto på da jeg dro opp min første tryte med rognekjepp og vinkork til dupp. Vil du avsløre hvilke vann det var, bor selv i Stokke. 1 Siter
Martin HJ Skrevet 26. mai 2015 Skrevet 26. mai 2015 Fine greier Helge, er så viktig å ha kvalitetstid med barna våres. Godt å knytte far og sønn båndene på store og små turer og dele friluftslivet med de viktigste personene man har her i livet Good times! 1 Siter
friluftsloffern Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Skrevet 26. mai 2015 Flott Helge Sånn rapport blir en varm av å lese. Minnes min første tur med faderen for over femti år siden. Tror jeg fremdeles kan finne den steinen jeg sto på da jeg dro opp min første tryte med rognekjepp og vinkork til dupp. Vil du avsløre hvilke vann det var, bor selv i Stokke. Så hyggelig å høre @sandress Vi er nok en del som har hatt mange fine turer i barndommen og glad er jeg for det. Kan godt røpe vannet. De er da til allemenn bruk. Vi gikk opp til Diplingene, vest om Snappen. Et stille og rolig område med tre vann hvor to av de huser bøtter og spann av ørret. Ikke all verden str men kommer da opp en i ny og ne rundt 400gr og det er ikke ille... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.