Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken orkide er dette?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan hjelpe med med å artsbestemme denne orkideen? Jeg mistenker at det er en Narrmarihand. Men det er bare to lokaliteter av den i Norge. Og det er ikke på en av disse jeg har funnet den.

Håper det er noen her som er litt over gjennomsnittlig interessert i orkideer :-)

 

post-8648-0-61416700-1432513098_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenkte på var smalmarihånd, men da skulle kanskje blomsten hatt mer fargemønster.

Men hva med Vårmarihånd?

  Vårmarihand blomstrer tidlig, i siste halvdel av mai, i Ekebergskråningen,  naturreservat i Oslo, der dette  bildet er tatt. 

post-4220-0-33439800-1432532082_thumb.jp

 

Det finnes også en del krysninger, eller hybrider som de kalles. De kan ligne enten på "mor" eller "Far" eller ingen av dem.

 

Hvor fant du den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den i Lillesand hvor det skal være en lokalitet av denne arten på en holme. Denne blomsten stod sammen med 8-10 andre på en annen kant av kommunen 10 m fra sjøkanten hvor det var ospekratt. Det som skiller denne ut fra andre jeg har sett på bilder er prikkene på 'underlippa' til blomsten. Det tyder på at det kan være en Narrmarihand. Men som du sier, det er en del krysninger. Jeg har sendt en mail til orkideforeningen. Jeg regner med at de kan gi et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dersom det skulle ha interesse, er denne orkideen en Vårmarihand

Her er svaret fra botanikeren som har sett på bildene: (jeg sendte to bilder)

 

Den andre er en vårmarihånd Orchis mascula. En mer kravstor plante, men ikke uvanlig i rik skog på sørlandskysten. Den ligner en hel del på narrmarihånd, og de to har tidligere vært plassert i samme slekt (Orchis), men narrmarihånd heter nå Anacamptis morio. En ting som skiller de to artene er at hos narrmarihånd krummer de fem vanlige blomsterbladene seg sammen til en "hjelm" over leppen, mens hos vårmarihånd står to av dem ut, som "kaninører". Dette er tydelig på bildet, og blomsterfarge og prikkmønster på leppen er også typisk vårmarihånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.