Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorsykkel og friluftsliv/overnatting


Anbefalte innlegg

Nå har jeg kranglet såpass mye angående telt i andre tråder, så nå tenkte jeg at jeg kanskje kunne ta opp noe litt mer interresant...muligens. De fleste her inne kjører kanskje ikke motorsykkel eller kombinerer friluftsliv med dette, men det er nettopp det jeg har planer om i sommer.

 

Det jeg lurer på er om det finnes MC entusiaster her inne som tar med seg teltet på tur?

Hvis ja... hvilket telt/oppsett bruker du?

Hvor er det du stort sett kjører?

 

Bilder sier mer enn tusen ord osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi har diskutert telt i andre tråder, kan vi like godt gjøre det i denne også, all den tid jeg også kjører motorsykkel:-)

Men jeg kjører nok ikke like mye som før.

McKinley teltet mitt (moonlite 2) kjøpte jeg i 97 for å bruke til motorsykkelturer, siden har det vært med på tur i England, Wales og Skottand, til Spania og rundt omkring i Norge, inkludert på fjellet.

Det er av typen der en slår opp innerteltet først og deretter fester på ytterduken. Når en er på motorsykkeltur "jakter" en på finvær, og jeg var derfor lykkelig med teltet.

Jeg levde lykkelig i den villfarelsen at det var et bra telt helt til jeg tok det med på min aller første vintertur. Første natta gikk også fint, men når det blåste opp til kuling i løpet av dag to lærte jeg litt om telt. Det var aldri fare på ferde fordi utstyret forøvrig var bra, men det forandret mitt syn på telt ganske radikalt.

Der er vanskelig å kle på seg vinterutstyr i et lavt telt, teltet var såpass trangt for to at jeg måtte ligge helt inntil teltduken for at kompisen min skulle få kledd på seg med kraftige C momenter, han sto ute i snødrevet og ventet mens jeg fikk på meg fillene mine. Jeg fant ut at myggnetting ikke er snøtett, lav fotende gir våt sovepose når den tar borti teltduken (noe som er et større problem om det skjer på vinteren). Det må være tilstrekkelig mulighet til å koke/smelte snø, andre med bedre plass måtte smelte snø til oss. God ventilasjon er viktig, ikke bare for å unngå å koke når sola steiker på teltduken, og det er også viktig hvor lett teltet er å ta ned igjen, vi var 4stk som måtte til for at teltet ikke skulle dra sin kos.

Mange erfarne vintercampere ler seg kanskje fillete, for dette burde jeg jo visst, men jeg gjorde ikke det, og for meg var det verdifull erfaring, fordi egentlig hadde jeg aldri sett for meg å telte om vinteren. Men det var egentlig starten på en helt annen måte å oppleve vintereventyr på, og med et bedre telt har det blitt mer av det:-)

Noe av det jeg lærte var å ha nok plass også i forteltet, ha tilstrekkelig takhøyde, to innganger kurerer våt soveposeende, høytsittende ventilasjon er nødvendig, og disse må kunne stenges på en måte så det ikke driver inn snø, teltet må være lett å sette opp, men også være lett å ta ned++

Håper å få brukt motorsykkelen mer i år, men om det blir med Keron 3GT teltet mitt vet jeg ikke, men jeg skal i alle fall ligge i det en uke i Jotunheimen.

Har kjørt mye øst-vest, mest motorsykkelvennlige tur fra Drammen til Bergen er over Haukeli, og kanskje via Siljan til Skien og Drangedal i stedet for Kongsberg - Notodden - Seljord.

Ikke sikkert jeg tar den turen i år, men det blir i allefall en tur på fjellet, dvs området rundt Tyinkrysset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je ghar et drømmescenario i hodet og det er å finen den "perfekte" teltplass ved ett tjern/vann oppå fjellet i klarvær. Drømmen er å slå opp teltet i vannkanten, fyre opp et bål mens man sitter og tar seg en pils/kaffe og ser på solnedgangen. Poenget er at jeg synes det er vanskelig å finne perfekte teltplasser hvor man lovlig kan telte hvor man kan ha mer eller mindre ro og stillhet, samtidig som at motorsykkelen ikke kan stå så alt for langt unna.

 

Ser for meg Hardangervidda/Sognefjellet etc.

 

Nå har ikke jeg noe telt ennå som egner seg da jeg kun har en Varanger 4-6 lavvo og den er alt for stor. Jeg har en sovepose, men denne er også alt for kald. Selv i 4 varmegrader så frøs jeg. Men planen var egentlig bare å bruke denne på hytter etc. så kunne vel heller ikke forvente meg noe mer.

 

Blir nok innkjøp av Helsport Isfjorden tror jeg. Telt er jeg mer usikker på, men driver å kikker litt rundt. Litt usikker på hvilke type telt jeg bør gå for. Men det blir ikke til at jeg kjøper noe dyrt og "flott" telt. Rundt 2.000,- er maks. Jeg ser Bergans og Helsport har noen telt i den prisklassen. Om jeg skal ha 2 eller 3-mannstelt vet jeg heller ikke. Blir stort sett meg alene i teltet, men siden jeg kommer til å kjøre motorsykkel så glir jeg nok mer over til å kunne skifte stående i teltet og da faller tunnelteltet litt bort. Ja, egentlig de fleste telt faller vel bort da, untatt lavvo. Så jeg er litt i villrede ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører motorsykkel selv men jeg bruker hengekøye, har derfor et Helsport 4 manns lavo til salgs (grunnet hengekøyekjøp).

Tror du kan finne noen flotte teltplasser for deg og mc`n over fjellet ved Gaustatoppen :D

Problemet er at Gaustadtoppen ikke er mer enn et steinkast unna, så og overnatte der blir litt unaturlig for meg. Jeg har planer om å kjøre om sørlandet, Stavanger, Bergen, Lærdal, Øvre Årdal, Tindevegen, Sognefjellet, Strynefjellet, Dalsnibba, Geiranger, Trollstigen, Åndalsnes, Aursjøvegen, Sunndalsøra, Molde. Dette blir rundt 150 mil og da trenger jeg ett par overnattinger i telt med passe avstander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner sikkert til meg fra andre forum også Bjerknez, og kanskje bildet under her. Jeg har brukt Fjellreven Akka Dome 2 på de siste MC turene mine, men reiste som oftest alene. Har alltid hatt litt lyst på et Hilleberg telt, og kjøpte nettopp et Hilleberg Unna. Dette er jo et enmannstelt med god plass. Dessuten er det enkelt å slå opp over alt :-) Hilleberg kvaliteten er deilig om man setter pris på slikt, dessuten er der rødt. Tror det gjør seg på bildene :hyper:

Når det gjelder sovepose, så er ikke det lett. Jeg lå i en sommerpose fra Fjellreven på den turen da bildet ble tatt under her. Denne soveposen har en komfort temperatur på 2 grader. Om natten på bildet ble det 0 grader, og jeg frøs som en pinne. I fjor tok jeg med min gamle Ajungilaq Tyin, men den er 20 år gammal :-) I år kjøpte jeg meg en ny Mountain Hardware Lamina 0 som har en komfortemp på -16 , det burde holde. Den veier ikke mer enn 1280 gram og er overraskende liten sammenpakket for å være kunstfiber. Jeg bruker også et skikkelig liggeunderlag som du ser på bildene i linkene, man skal sove godt.

Jeg er egentlig ikke så glad i hoteller, og bruker derfor helst telt på alle mine MC turer. Selv om jeg på min R1200GS har plass og lastemuligheter i massevis, så liker jeg å pakke relativt lett og lite volumiøst. Som du ser av siste bildet så liker jeg at oppakning er organisert og praktisk, det skal være lett tilkomst til det viktige. Jeg søker grusveier så langt inn i ødemarken som mulig når jeg skal slå leir. Jeg er i utgangspunktet i mot motorisert ferdsel i utmark, men på disse lovlige veiene kjører jeg gjerne. Stilt og fredelig, mye bedre enn ethvert hotell. Fordelen med å kombinere MC med teltliv er jo at man kan kjøpe med seg en flaske vin eller noen øl, sammen med god mat uten å tenke så mye på vekten i sekken. Kan bli noen fantastiske kvelder i teltet. Kjørte mye av ruten du beskriver i fjor, og var heldig med fantastisk vær. Litt bilder herfra https://www.facebook.com/helge.bringeland/media_set?set=a.10202875168092770.1073741828.1009145623&type=3

 

En annen tur rundt Sølandet og over Gaustad her: https://www.facebook.com/helge.bringeland/media_set?set=a.10200997606114894.1073741826.1009145623&type=3

 

 

1185751_10200995262656309_1008834896_n.j

 

10406465_10202875168452779_1294275088832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet der var det noe kjent med ja :D

 

Når det kommer til valg av telt så blir det vertfall ikke noe dyrt på meg. Har lest meg opp litt på teltfronten og funnet ut at en Helsport Nordmarka 2/3 eller evt. Bergans Trysil 3 Camp er telt jeg kan klare meg fint med. Til mitt bruk. Jeg skal tross alt sove i teltet sommerstid og stort sett kun en natt av gangen, så her trenger jeg verken stormklaffer eller supersmarte løsninger. Ei heller en uberlett avansert duk.

 

Bare teltet er vanntett så duger det for meg. Skulle teltingen ta helt av for min del så får jeg heller se ann behovene for dyrere telt på sikt. Man vet ikke hva man savner før man har prøvd mer ekskulsive telt, så kunsten er da og ikke lage seg noen behov man i utganspunktet ikke trenger, hehe.

 

Må også kjøpe meg en sovepose, for den Helsport Nordmarka posen jeg har som har en komfortemp på 6 +grader er ikke mye å spare på. Overnattet en natt i fjor når temperaturen snek seg ned til 4 grader og jeg frøs som en pinne. Så jeg føler at en Helsport Isfjoren til rundt 2.000,- gir meg en god kombinasjon av pose/pris. Den har komfortemp på -9 grader og da burde jeg nok kunne overleve ned mot 0 grader vil jeg tro, for kladere enn det tror jeg ikke det blir i fjellet midt på soimmeren (juli).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet der var det noe kjent med ja :D

 

Når det kommer til valg av telt så blir det vertfall ikke noe dyrt på meg. Har lest meg opp litt på teltfronten og funnet ut at en Helsport Nordmarka 2/3 eller evt. Bergans Trysil 3 Camp er telt jeg kan klare meg fint med. Til mitt bruk. Jeg skal tross alt sove i teltet sommerstid og stort sett kun en natt av gangen, så her trenger jeg verken stormklaffer eller supersmarte løsninger. Ei heller en uberlett avansert duk.

 

Bare teltet er vanntett så duger det for meg. Skulle teltingen ta helt av for min del så får jeg heller se ann behovene for dyrere telt på sikt. Man vet ikke hva man savner før man har prøvd mer ekskulsive telt, så kunsten er da og ikke lage seg noen behov man i utganspunktet ikke trenger, hehe.

 

Må også kjøpe meg en sovepose, for den Helsport Nordmarka posen jeg har som har en komfortemp på 6 +grader er ikke mye å spare på. Overnattet en natt i fjor når temperaturen snek seg ned til 4 grader og jeg frøs som en pinne. Så jeg føler at en Helsport Isfjoren til rundt 2.000,- gir meg en god kombinasjon av pose/pris. Den har komfortemp på -9 grader og da burde jeg nok kunne overleve ned mot 0 grader vil jeg tro, for kladere enn det tror jeg ikke det blir i fjellet midt på soimmeren (juli).

Det er vel slik som du tenker at man bør tenke :flowers:

 

Grunnen til at jeg har valgt fra øverste hylle, er vel fordi jeg liker kvalitetsfølelsen og tryggheten, ikke så lurt med tanke på lommeboken  :no:  Dessuten bruker jeg utstyret på høyfjellet under fotturer selvfølgelig, noe som rettferdiggjør kjøpene :hmm:

 

Kunne nok hatt enklere utstyr til MC-turene, men jeg vil ikke ha dobbelt opp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 8-10 person-lavvo, sykkelen (R80GS) kan stå inne i teltet, jeg kan ta klær både av og på uten C-momenter.

Deilig å kle på seg og pakke hele sykkelen innendørs. teltet er det siste som rives.

Tilleggsluksus er feltseng, da trenger du ikke hotell :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 8-10 person-lavvo, sykkelen (R80GS) kan stå inne i teltet, jeg kan ta klær både av og på uten C-momenter.

Deilig å kle på seg og pakke hele sykkelen innendørs. teltet er det siste som rives.

Tilleggsluksus er feltseng, da trenger du ikke hotell :ahappy:

Haha, faktisk en jævlig god ide dette!!

Tror jeg må sjekke hvor mye plass Lavvoen faktisk tar på sykkelen. Vekten bekymrer meg ikke nevneverdig, men det bør ikke ruve for mye. Man trenger jo egentlig ikke innerteltet heller...

 

Tror jeg må sette opp lavvoen på plenen i dag å sjekke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke innertelt, så det er veldig god plass.

Teltet surres på den ene kassen i en vanntett ortlieb bag. Stanga på tvers oppå kassene, sykkelen er mye bredere en stanga er lang.

Feltseng går også på tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg søker grusveier så langt inn i ødemarken som mulig når jeg skal slå leir. Jeg er i utgangspunktet i mot motorisert ferdsel i utmark, men på disse lovlige veiene kjører jeg gjerne. Stilt og fredelig, mye bedre enn ethvert hotell. 

 

Interessant å se at en motorsyklist også er opptatt av stillheten. Mange av oss forbinder motorisert ferdsel med nettopp det motsatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se at en motorsyklist også er opptatt av stillheten. Mange av oss forbinder motorisert ferdsel med nettopp det motsatte...

Ja du har helt rett. Jeg ser med stor interesse på utvikling av el motorsykkel, og er vel en av få motorsyklister som ønsker det velkommen.

 

Som du ser så skriver jeg at jeg i utgangspunktet er i mot motorisert ferdsel i utmark, og vil glatt akseptere et forbud mot dette. Ved så mange ting i samfunnet så må ofte et forbud til for å få stanset ting.

 

Når det er sagt så går det faktisk an å nyte stillheten like ved asfalterte riksveier. Dette bildet er tatt bare 100m fra veien over Aurlandsfjellet, like ved en rasteplass, det skulle man ikke tro. Likevel talte jeg tre biler totalt fra kl 17:00 til kl 07:00 neste dag :-) Fantastisk med slike veier der folk ikke ferdes. 

 

10329048_10202875172252874_4969405850866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også Land Rover, er ikke stille den heller :shocked: 

Faktisk åpner mulighetene seg med forskjellig "verktøy", det er nødvendigvis ingen motsetning med ønske om stillhet og kjøretøy.

 

Jo, ok snøscooter liker jeg ikke. provoserende når en kanskje har gått 2-3-4 uker på ski og det raser en forbi. Men bil og MC kjører jeg ikke utenfor vei så det styrer seg selv.

 

ESW, jeg regner med at selv du kjører frem til der turen starter :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp motorsykkelkjøring igjen etter 15 år uten, og har bare en gammel dass av en sykkel. Trives allikevel på tur med den, og pakker i et par sidevesker og en stor 100 liters duffelbag på tvers bakpå. Da har jeg plass til alt jeg måtte ønske meg. Veksler mellom et tremanns fjellreven tunneltelt og et tomanns selvstående kuppeltelt. Synes tunnelteltet med det store forteltet helt klart er å foretrekke, for som alle motorsyklister vet så kommer man ut for regnvær nå og da, og da er det gull å ha en del plass å henge opp tøy.

Jeg har også med en tarp (presenning) og litt snor som jeg kan spenne opp hvis det er trær. Da har jeg et sted å sitte under, parkere under, tørke tøy under osv.. En annen ting som er deilig er et stoltrekk til liggeunderlaget. Jeg bruker Exped Down mat 9, med Chair kit. Nydelig å ligge på, og blir rene lenestolen om kvelden. Et godt isolerende underlag hjelper dessuten stort på varmen om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.