Gå til innhold
  • Bli medlem

Jengelvatnet til Øyum


PatrickRF

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Planlegger en relativt lang tur i sommer, der målet er å gå Norge på tvers i Mosjøen området. Det er naturligvis et par hindringer på veien som blandt annet fjell, elver O.L. Derfor lurte jeg på nå i planleggingsfasen om noen har erfaringer fra den stien fra Jengelvatnet som fører til Øyum? Er det eventuelt enkelt terreng for å komme fram til stien hvis du går fra Djupvatnet et lite stykke lenger sør? All erfaring eller kjennskap til området er veldig satt pris på :)

 

takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende turprosjekt!

 

Hvis du kommer fra Djupvatnet og tenker å gå til Øyum (Tomasvatnet?), må Kjukkelelva krysses - ei av Børgefjells største elver. Utpå seinsommeren kan det la seg gjøre, om det da ikke har regnet i dagevis. Under snøsmeltingsperioden ville jeg ikke tatt sjansen.

 

Terrenget er slakt og fint overalt, men fra Orrekvatnet og vestover til Storelva er det fryktelig myrlendt. I våte perioder kan denne strekningen suge krefter. Stien er ellers grei å holde og det er bru over Storelva (som du kanskje vet).

 

I likhet med Kjell Iver har jeg gått en god del i disse fjelltraktene (Børgefjell og Lomsdal-Visten), så det er bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja planen på den etappen er å komme oss fra Djupvatnet til Øyum/Tomasvatnet via Orrekvatnet langs den turstien som er markert på kartet. Tror du (TL) at elven er overkommelig i midten av Juli hvis det ikke har vært mye nedbør? Og ser også at det er en annen elv litt lengere vest å krysse (Storelva)? 

 

Planen er å gå fra Orklumpen ved grensa til Sverige, så gjennom Renselsvatnet til Namsvatnet og da gjennom til Øyum som vi snakket om. Derifra skal vi til Majavatnet, og etter det er det litt usikkert. Målet er å ende opp i Brønnøysundsområdet. 

 

Hvis noen av dere har erfaring eller forslag så er det veldig satt pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storelva er det bru over, så den er grei. Om Kjukkelelva lar seg krysse i midten av juli, tør jeg ikke si for sikkert. Men det kan være muligheter et stykke ovenfor Jengelvatnet. Det er stort sett i august jeg bruker å være i Børgefjell, da elvene er "snillere". Med unntak Kjukkelelva ser ruta du skisserer grei ut. Kanskje andre har erfaring med å krysse Kjukkelelva såpass tidlig? Uansett - du kommer deg rundt elvene, selv om du kanskje må sette av en dag eller to ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.