Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler Jotunheimen


Andysor

Anbefalte innlegg

Jeg og dama skal begynne å bli gå mer i høyfjellet nå som vi har fått oss hund og vil bli mer aktive. Vi planlegger en lengre telttur i Jotunheimen i Juli. Vi er en del på dagstur og telttur i Oslomarka og da duger Salomon gore-tex skoene mine helt greit (dog de er ikke særlig vanntette lenger etter et års bruk). Har også et par Alfa fjellstøvler i skinn som jeg ikke har brukt på mange år, men etter noen testturer er de helt klart for små (venstre stortånegl blir veldig vond).

 

Erfaringen min med Gore-Tex sko er at de blir veldig varme på sommeren og ikke bevarer vanntettheten så veldig lenge med aktivt bruk. Vet det er mange tråder om membran +-, så trenger ikke å ta den diskusjonen, men vil gjerne ha forslag til butikker i Oslo området som fører et utvalg av skinnstøvler uten GTX og om det funker greit i områder som Jotunheimen å satse på impregnering av lær og tørking fremfor membran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten GTX:

M77

 

Med GTX som puster bedre en vanlig:

Alfa Lyng (Ny GTX Surround)

La Sportiva Core (Ny GTX Surround)

Arcteryx Bora2 Mid GTX 

 

Tusen takk for gode forslag! Ser de har disse modellene på XXL og Oslo Sportslager, så tar meg en tur til de butikkene for å prøve neste helg. Lav vekt er et stort plus.

Det eneste jeg lurer på er om disse holder til "skikkelig" fjellbruk med tung sekk, da de er såkalte "halvhøye" sko? Da de er helsyntetiske er jeg også litt redd for at membranen vil slites relativt fort og lekke vann kontra en støvel i lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg Arcteryx skoen er den mest solide iom at membranen er i skoens innersko (innerskoen kan også byttes ut når den er slitt eller evt til en isolert variant som Arcteryx har på lager fra høsten av. Det kommer også en liner uten gtx-membran etterhvert). Den er designet litt på samme måte som en alpinsko med skall ytterst og så en innersko/liner.

 

Hvor tung er sekken? Hvis du med "skikkelig" fjellbruk mener bratte toppturer, stegjernsbruk osv ville jeg sett på La Sportiva Trango Cube som har stiv nok såle til slikt (selv om den ser litt funky ut, så mener jeg det er den beste toppturskoen til norske forhold på markedet nå, gitt at foten din er komfortabel oppi). Men med stiv såle blir gå komforten ikke like god.

 

Husk også en god innersåle som passer til din fot, det utgjør en stor forskjell til den klippemalen som ligger oppi skoen rett ut av boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Lundhags. De koster en arm og et øye, men de er bare kjempegode hvis de passer til foten din.

jeg har slitt ut et par og etter det har jeg hatt to par med andre sko som ikke på noen måte kunne måle seg. Det ene paret var Alfa Hjerkinn pro og det andre paret var et par fra Salomon. Jeg tror ikke at noen av disse kommer til å bli slitt ut. Nå er jeg tilbake på Lundhags syncro high.

Men det viktigste er at skoen passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en tur på diverse sportbutikker i Oslo sentrum. Syntes jeg fikk best hjelp på Oslo Sportslager og de hadde et godt utvalg.

De hadde kun én modell uten Gore-Tex - fra Lundhags. Jeg prøvde den, og den satt helt fint og var veldig behagelig, men i forhold til Haglöfs Granit med Gore-Tex syntes jeg den var litt for myk i sålen. Det var et tungt valg å ta, men tror en varm, svett fot uten overtråkk er bedre enn en sval, hoven fot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.