Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 11. mai 2015 Populært innlegg Skrevet 11. mai 2015 Her er noen bilder i fra en fin helg ved Finse - der vi som skal til Elbrus treftes for første gang. Det er forøvrig tredje gangen jeg er på treff på Finse med en gjeng fra forumet - et sentralt møtested. Denne gangen var målet å treffes og bli kjent og diskutere aktuelle problemstillinger og utstyr før turen til Russland og Kaukasus og få noen turer i nærområdet. Jeg ankom Finse på Torsdag sånn i 14 tiden etter en lang togtur fra Majavatn - 18 timers tur. Dag G. kom natt til fredag og Gal Krokfot og Håkonst kom på fredagen. Torsdag Teltet er slått opp. Jeg trodde jeg satte teltet i le for steinen - men så snart teltet var oppe dreide vinden 90 grader og jeg fikk den inn mot den ene åpningen - ikke så bra teltplass plutselig. Jeg har bare med 6 snøplugger denne gangen også. Sist jeg var på tur med dette teltet var det Graham som hadde ekstraplugger med - denne gangen måtte jeg klare meg med det jeg hadde - og det gikk bare fint. (Jeg sendte en melding til Gal Krokfot som tok med stikker hjemmefra dagen etter) Fredag: Kaffen og frokosten var konsumert og jeg var på vei ut av teltet da jeg hørte en kar som kom. Med pulk og fullt utstyr kom Dag. Han hadde sovet delvis i venterommet på morgenkvisten, men definitivt ikke hatt mye søvn etter en natt med kjøing og tog. Etter litt småplunder fikk vi opp teltet til Dag også - denne gangen helt i le av steinen på denne teltplassen -som egentlig er en holme i Finsevatnet (tror jeg ut i fra kartet) Det blåste litt - men etter hvert la fokksnøen seg rundt teltet og det frøs godt fast der det sto. Vi bestemmer oss for ta en tur opp i mot Appelsinhytta og kanskje mot Harangerjøkelen. Det blåser friskt og skyene ligger lavt over brepartiet Vi skimter Appelsinhytta i det fjerne. Vi stikker innom her (den var åpen) - og det kommer noen flere skigåere som tenner opp i ovnen. Vi skriver oss inn i boka og slår av litt fjellprat med de andre skituristene - og setter etter hvert kursen videre oppover den kvistede løypen mot selve Jøkelen i blæsten. Etter som vi kommer oppover i høyden legger skyene seg mer og mer og vi snur og renner ned igjen. På kvelden treffer vi Håkon og Gal Krokfotsom kommer med hvert sitt tog. Lørdag: En strålende dag når vi våkner. Helt vindstille (en sjeldenhet på Finse det vel). Dag må hjem på ettermiddagen - så derfor er det bare ett mål som gjelder på denne flotte dagen - Hardangerjøkelen. Vi legger avgårde i 9 tiden - og det er tydelig at det er 3 som er svært mye kjappere enn meg. Vi holder vel allikevel ganske OK tempo (slik jeg ser det!) oppover brearmen og vi bruker ca 2 timer og 20 minutter opp til Jøkelhytta. Vi tar oss en kjapp matbit i hytta - og dette blir den eneste pausen vi har på denne flotte dagen. Dag konstaterer at Champagneflasken beklageligvis var tom.. På topp-punktet - som jeg forstår er en Nunatak. Dag imponerer med sine kunnskaper om de forskjellige toppene vi ser rundt oss - og vi kunne nok stått der lengre enn langt, men det er en kald vind og vi ønsker å komme oss videre. Dag og Gal Krokfot går ned igjen samme veien som vi kom, mens jeg og Håkon har dagen foran oss og bestemmer oss for å gå hele runden - som er ca 21-22 km. Gal Krokfot kommer opp med både Skotsk edelvann og Seigmenn! Jeg må beklageligvis takke nei da mie skiferdigheter er dårlige nok som de er. Vinden og snøen lager de underligste konstruksjonene på pinnene. Pinnene er ellers et veldig godt hjelpemiddel - og noe uvant for meg. Oppå breen her er det ikke så lett å orientere seg i tett tåke så de er nok til stor hjelp. På kvelden blir det en bedre 3 retters middag på hytta - med tilhørende kald drikke. Det hjemmelagde brygget de trakterer oppå fjellet faller absolutt i smak! Søndag En fin skitur opp til Klemsbu. Denne dagen har jeg på feller for første gang denne helgen - kortfeller. På Klemsbu er det fire jenter som serverer oss vafler og kaffe og varm solbærtoddy. Helt nydelig. Rett før oss er en kar som har drukket sin kaffe - det viser seg at han var foran oss også dagen før - som eneste skiløper begge dagene. Gal Krokfot går opp på St Paal, mens jeg nyter dagen nedover med å skli sakte nedover. En fantastisk dag og en kjempefin slutt på skisesongen. Nå kommer toget straks kommet til Majavatn etter 18 timer og jeg har bare 2,5 timers kjøring igjen så er jeg hjemme. Takk for en kjempefin helg - dette borger for suksess i Russland om en måneds tid! Legg på mer bilder @Gal Krokfot Dag G og Håkonst Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14 Siter
Dag G - Evje Skrevet 11. mai 2015 Skrevet 11. mai 2015 Det ble ikke så mange bilder då kameraet lå strategisk igjen i bilen på Hokksund. Så mobilen måtte fram. Takk for turen. Er såpass optimist at jeg tror vi kommer kanskje lenger enn til Moskva ??? 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.