KiB Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 Et eller annet enkelt malt fra høylandet i Skottland, og helst et par øl om vekten tillater det. Jeg bruker en litt stor lommelerke i titanium fra Target i USA. (litt usikker på størrelse). Siter
REs Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 Jeagle skrev (På 1.3.2016 den 20.11): En god rom blir gjerne med, f.eks Havana Club Seleccion de Maestros eller Angostura 1919. Ekspander Jeg er glad i både whisky og Cognac, men på siste turen hadde jeg med rom, en skvett Ron Zacapa, Sistema solera 23. Den er faktisk bedre enn mange av de mest populære typer av Cognac som selges her hos oss. 1 Siter
Hermansen Skrevet 13. juli 2016 Skrevet 13. juli 2016 Jeg er ølnerd, så jeg har som oftes med meg litt øl på tur. Men når det er flere på tur sammen, må man ha et par sterkere drammer ved bålet om kvelden. I år har jeg drukket Løiten Tur Aquavit, og det hender jeg drikker konjakk av merket Andres. Drikkes av en hjemmelagd snapskopp uthullet av ei riknute 2 Siter
REs Skrevet 14. juli 2016 Skrevet 14. juli 2016 (endret) Hermansen skrev (På 13.7.2016 den 14.06): Jeg er ølnerd, så jeg har som oftes med meg litt øl på tur. Men når det er flere på tur sammen, må man ha et par sterkere drammer ved bålet om kvelden. I år har jeg drukket Løiten Tur Aquavit, og det hender jeg drikker konjakk av merket Andres. Drikkes av en hjemmelagd snapskopp uthullet av ei riknute Ekspander Norsk akevitt er vel en av de få drammer som passer til alt og til alle anledninger, men øl er heldig vis en drikk som opplever en renessanse i selskapslivet og på bordet. Vin har i mange år vert en drikk som alle skulle like og ha en mening om. Min mening er at vinkulturen her hos oss bare bidrar til en masse snobberi. Jeg liker rødviner fra Rioja og Navarra i Nordspania, men tar også gjerne vanlig "Norsk Rødvin" som vanligvis er en banker hvis jeg får besøk av en "vinkjenner" eller to. Slike folk kjøper aldri denne vinen, mest på grunn av dens dårlige rykte, og når de får den fra en karaffel så blir det smakt og synset og resultatet er som oftest positivt. http://godtdrikke.net/norsk-rodvin-er-snart-historie/ Men I dag finnes det så mange spennende øltyper at det vil være rart om ikke alle finner et øl de liker. Og som drikk til mat er også øl en fantastisk drikk. Til de som ikke enda har oppdaget ølets fantastiske verden så vil jeg anbefale å prøve Bayerøl til juleribba, eller å sjekke opp noen av de mange matoppskriftene hvor øl inngår som en av ingrediensene. https://www.tanum.no/_hobby-og-fritid/mat-og-drikke/øl-med-kniv-&-gaffel-sigrid-strætkvern-9788280712028 Til og med vår kjære Alf Prøysen har skrevet en sang til ølet. Ølvise Tekst: Alf Prøysen Så hilser vi atter vår trofaste venn, som kjøler vår brennende hånd. Vi hyllet og svek deg igjen og igjen på jakt etter sannhet og ånd. Men du hadde tid til å vente og se, vi kom nok tilbake engang, da skuffet av verden vi skyllet deg ned, og etterpå satt vi og sang: Øl er i alle fall øl. Øl er i alle fall, alle fall øl. Så hever vi hodet og starter igjen: Øl er i alle, øl er i alle, øl er i alle fall øl. Du står på vårt bord når vi samles til fest blant flasker av klasse og rang. Vi tømmer deg stille foruten en gest. De andre blir tømt under sang. Men sangen til drammen er intet mot den som du får når hverdagen gryr. Og vi sitter utkledd blant kvinne og venn. Da får du vårt ah som betyr: Øl... osv. O venner, hva teller den luftige rus når himlen er uten en sky, mot det å få lute seg over ditt krus og få kraft til sin hverdag påny. Og aldri skal verden hva enn der er hendt gi opp på sin famlende ferd så lenge vi eier et fast argument like for leg som for lærd: Øl... osv. Endret 14. juli 2016 av REs 1 Siter
Vidar Brenden Skrevet 24. juli 2016 Skrevet 24. juli 2016 Deler med kona og på en 5-6 dagers telttur har jeg som regel en 1/2 jegermeister i sekken. Er mer enn gjennomsnittlig øl-interessert men har ikke utholdenhet til å bære med meg 6 belgiske tripel rundt i fjellheimen. Siter
+roger_i_marka Skrevet 12. august 2016 Skrevet 12. august 2016 Lerka ble i dag fylt opp av Otard av beste sort. Klar for helgens tur Siter
whistler Skrevet 12. august 2016 Skrevet 12. august 2016 Har blitt mer og mer begeistret for whisky på tur, så nå prøver jeg meg gjennom litt forskjellige varianter 1 Siter
uppis Skrevet 12. august 2016 Skrevet 12. august 2016 Har blitt mest bourbon de siste årene; Makers Mark, Woodford oa eller evt Jack Daniels (ja, jeg vet JD ikke er bourbon, men godt er det). Evt Sommerakkevitt på, eh.., sommeren. Siter
Torodd Kristoffersen Skrevet 18. september 2016 Skrevet 18. september 2016 den her pleier jeg å ha med det er mange forselige urter men den er på 55% så den er ganske kraftig ,den må bestilles på vinmonopolet den er vært å prøve. så er jeg glad i gammeldansk ,doktor nilsen , 1 Siter
Sofatelt Skrevet 21. september 2016 Skrevet 21. september 2016 (endret) Eg dreg vel sjeldan i veg uten ein sånn liten ein i toalettveska 😙 (Ellers er ei øl veldig god også på tur 😇 ) Endret 21. september 2016 av Sofatelt 2 Siter
TomasOH Skrevet 21. september 2016 Skrevet 21. september 2016 En god whiskey som aldri slår feil er Mackmyra first edition.. Begynner desverre å bli lite igjen men.. Vil tro at second edition er like god. Siter
Eivind.K Skrevet 17. november 2016 Skrevet 17. november 2016 Akevitt! Er ikke tur uten en klunk akevitt på kvelden før jeg rusler inn i teltet. Favorittene er Islandsk Brennivin og Arvesølvet blank, men på tur foretrekker jeg de gyldne/mørkere som f.eks Røros Akevitten eller Jeger Akevitt. Siter
Prebb Skrevet 17. november 2016 Skrevet 17. november 2016 REs skrev (På 12.7.2016 den 6.30): Jeg er glad i både whisky og Cognac, men på siste turen hadde jeg med rom, en skvett Ron Zacapa, Sistema solera 23. Den er faktisk bedre enn mange av de mest populære typer av Cognac som selges her hos oss. Ekspander Kjøpte meg en slik. Meget god! Har også en flaske "lokal" eplebrennevin (Apal) som også er ganske god. Siter
fiskekongen Skrevet 18. november 2016 Skrevet 18. november 2016 hvis det er kosetur på vinteren, er det lite som slår varm gløgg. Av den mer edlere sorten så er det Caoila som gjelder Siter
magbro Skrevet 18. november 2016 Skrevet 18. november 2016 Slenger meg med flere over her og gir en stemme til Ron Zacapa, Sistema solera 23. Har forøvrig en XO Zacapa som skal få prøvd seg når julefreden er her, håper den står i stil med sin litt yngre slektning 😁 Siter
CarlHenrik Skrevet 23. november 2016 Skrevet 23. november 2016 På tur er det alltid med en liten halv med enten cognac eller kildevann fra Scotland. Setter også pris på en liten pipe med en spennende tobakksmak når maten er fortært og man sitter ved bålet og bare nyter tilværelsen. På kortere turer ligger det som regel en boks eller to i sekken som nytes til maten. 1 Siter
Wibbo Skrevet 3. desember 2016 Skrevet 3. desember 2016 Sofatelt skrev (På 21.9.2016 den 11.02): Eg dreg vel sjeldan i veg uten ein sånn liten ein i toalettveska (Ellers er ei øl veldig god også på tur ) Ekspander Måtte Google hva det var for noe, djisez dyre dråper! 1100.- PR liter på polet.. nøyer meg med en skvett brandy til kaffen, Bardinet fra Bordeaux er det som smaker best nå for tiden. Siter
Sofatelt Skrevet 3. desember 2016 Skrevet 3. desember 2016 Wibbo skrev (På 3.12.2016 den 10.24): Måtte Google hva det var for noe, djisez dyre dråper! 1100.- PR liter på polet.. nøyer meg med en skvett brandy til kaffen, Bardinet fra Bordeaux er det som smaker best nå for tiden. Ekspander Ups....sorry....Sjølv hamstrer eg dette i Tyskland...nesten gratis 😅😂😆😁😎 Siter
Veidemannsblod Skrevet 7. januar 2017 Skrevet 7. januar 2017 Ryker alltid med noen bokser øl i sekken. Er særdeles glad i Ægir sine varianter. Bøyla blonde ale, Dag sitrus pale ale eller Vetlebror session IPA er blant de beste ølene. Praktisk med småbokser. Sper også på med lokalbrygg fra Mack når det må kvantum til uten å flå pengeboka. Ellers er jeg meget glad i whisky. Ardbeg eller Lagavulin kan trygt velges for de som er glad i smaken av tyri, røyk og torv. Spe ut med noen dråper kaldt vann for å ta av den verste spissen om du er følsom for slikt. Noen småflasker Underberg er også med for å slå ihjel de verste tømmermennene dagen derpå etter seine timer ved bålet 😉 2 Siter
Jofa19 Skrevet 7. januar 2017 Skrevet 7. januar 2017 På Børgefjell i august varmet vi oss med denne Rom'en i snøskurene: Ron Quorhum, Solera 23 Years QRM Verdt å prøve for de som liker Whiskey også. Siter
friluftsRemi Skrevet 7. januar 2017 Skrevet 7. januar 2017 Jeg er veldig glad i en god Whisky, og etter å ha prøvd mange forskjellige typer, kom jeg over denne. Da har det bare blitt denne. Synd den ikke er å få på polet i Norge. 4 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 8. januar 2017 Skrevet 8. januar 2017 + = Tur (Tuborg til fototurer nær bilen og Jâger på vandreturer) Siter
CarlHenrik Skrevet 8. februar 2017 Skrevet 8. februar 2017 Kan anbefale Vianvang dram til alle.. Det smaker natur 1 Siter
rbhelle Skrevet 12. februar 2017 Skrevet 12. februar 2017 Frilufta skrev (På 7.1.2017 den 13.53): Jeg har to favoritter Ekspander Quarter qasket +1!!! Jeg bruker få for den litt rimeligere Laphroaig 10 years, Quarter Qasket'en spares til jeg er hjemme 👍 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.