Gå til innhold
  • Bli medlem

spenn i fjellski


epp

Anbefalte innlegg

Dette gjelder FJELLski:

Så vidt eg har forstått er ski med bra spenn (stive og med markert smørelomme) best å gå bortover med f. eks. over Hardangervidden.

Er dette hovedsaklig pga at smørningen sitter bedre? Jeg antar at det og har noe med hvordan skien oppfører seg i løssnø. Har vært på endel fjellturer med tung sekk og har da stort sett gått med feller hele tiden (ikke nedover, nei). Spørsmålet mitt blir da om Åsnes sin fellelås gjør at man kan velge mykere ski å gå på (for det blir jo alltid endel lange utforkjøringer) dersom smørning ikke er noe å tenke på (ser for meg at den kortfellen vil sitte mer eller mindre permanent på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

et kraftig smørespenn gjør at midtpartiet av skien bare har fullkontakt med underlaget i frasparket, slik av snøringen ikkje bremser i glifasen. dette er helt klart mest praktisk der man har muligheten for skikkelige fraspark... tror nok at over vidda ville eg heller gått for smøring enn kortfeller uansett... enten er det smørelandskap, ellers er det fellelandskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski med midtspenn (og derved smørelomme) er egnet til å gå med, men vil aldri kunne bli gode å kjøre med. Ved kjøring er du avhengig av å kunne presse skia ut i en jevn bue. Smørelomma hindrer dette og skia blir kantete og uberegnelig å kjøre med.

Det normale er å bruke ei kjøreski med feller til toppturer og ei ski med smørelomme til Hardangervidda og andre turer der kjøringene blir underordna.

Velger du selv (eller lommeboka) ei ski, så finnes det mere og mindre vellykka kombiski, men forvent ikke det umulige av slike ski !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det greit, men jeg spør igjen:

1. Om man går med tung sekk i løssnø, funker smørning da? Må man ikke ty til feller om det ikkje er dønn flatt? (eg er ikkje så veldig avansert smørningsbruker nei)

2. Om man går over Grønland eller Jostedalsbreen på relativt gammel og hard snø, spiller spennet noe rolle, bortsett fra for smurningen? Vil jo tro at kortfellen på f eks Rago da vil være grei, i og med at det kraftige spennet gjør at den ikkje bremser uansett? Men det gjør den vel ikkje på ei mykere ski heller, da en jo løfter foten når en skyver framover?

Synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det greit, men jeg spør igjen:

1. Om man går med tung sekk i løssnø, funker smørning da? Må man ikke ty til feller om det ikkje er dønn flatt? (eg er ikkje så veldig avansert smørningsbruker nei)

2. Om man går over Grønland eller Jostedalsbreen på relativt gammel og hard snø, spiller spennet noe rolle, bortsett fra for smurningen? Vil jo tro at kortfellen på f eks Rago da vil være grei, i og med at det kraftige spennet gjør at den ikkje bremser uansett? Men det gjør den vel ikkje på ei mykere ski heller, da en jo løfter foten når en skyver framover?

Synspunkt?

1. Ja. Nei, men smør mye lengre enn det smørelommen skulle tilsi. Med smørning har du uansett mye bedre glid enn med feller.

2. Det er ikke når du løfter skia, men når du glir på ski før neste fraspark at forskjellen mellom smørning og feller er viktigst. Har selv gått Josten og da valgt feller for motbakker, og voks for flater. Å gå med feller på de lange faltene - der suger. Med tung ryggsekk vil i praksis spennet på skia de være nesten bort, bortsett fra når du står med parallelle ski. hvis du skal gå normalt, vil jeg anbefale myke ski, slik at du får god kontakt med underlaget i festesonen. Det er kun for konkurranse og for klisterforhold at stive ski gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Åsnes Rago. På lange turer anbefales lengre spenn som er myke i sluttspennet fordi en da trenger lite kraft for å trykke skia ned, det er nok å gå normalt. Dvs vektoverføring fra en ski til den andre, uten å måtte huske hardt. For å teste eks Åsnes skia dine ville jeg ha lagt på en myk festesmøring, gått uten sekk og sjekket om du kan gå normalt. Etter turen kan du se hvor mye av smørningen som er slitt bort -> da har du smørelommen og en følelse av hvor tykt du må smøre. En annen tommelfingerregel som mange bruker i butikk er å holde skiene med såle mot såle og forsøke å klemme skiene sammen med en hånd - klarer du dette er skiene myke. Må du bruke to hender er skiene stive og har du problemer med å klemme isammen de siste 10-15 cm så er det ski med stivt sluttspenn.

I fjellterreng, med skavler og ujevnt underlag foretrekker jeg ski som heller mot myke fordi det er mye enklere å få kontakt. I tillegg så er de lettere å styre/svinge da du bedre kan utnytte skienes innsving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Per Tore. Det er litt dette eg har mistenkt. Folk her på forumet lovpriser Åsnes Rago, men eg tror en litt mykere ski vil være bedre for variert fjellskiløping. Har bare liten erfaring med forskjellige ski, bare at mine har vært for stive (mye spenn) for noe særlig ujevnt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips dersom dere har stive ski, - spesielt ski med stivt midtspenn, og ønsker å bruke skiene på fjellet med tung sekk. Husk på at dersom snøen er kald, - typisk vinterføre med -4-5 eller kaldere, så gir det lite reduksjon i gliden dersom dere smør storparten av skia (typisk "blåswixføre" eler kaldere). Festet vil imidlertid oppleves som vesentlig bedre og sikrere. (Faktisk hender det også at gode konkurranseløpere i turrenn smør det meste av skia dersom det er kaldt nok !).

På klisterføre kan du også godt smøre 15-25 cm lengre, men da særlig framskia

Stive eller myke fjellski ?

Selv har jeg to par fjellski som jeg synes er for myke til å gå med. Tror det har mye med vane å gjøre, - går du mest på ski beregnet for konkurranse, vil myke ski føles slaskete og daue. På den annen side har du liten glede av kjøringene dersom skiene er stive, - medmindre det er fast skareføre.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest UtPåTurOgAldriSUr

hvis skien er for myk i langspennet vil bæreevnen i dyp snø og på tynn skare reduseres. Dette er litt utenfor tema, men bare vær obs på det når endel her foretrekker myke ski. De (bør) mene mykt smørespenn (siden det også er smørespenn det er snakk om her).

Men så er det også langspennet som er viktig for kjøring: bueformet ski i svingen får du bare på ski som har relativt mykt langspenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rago ski. Da jeg kjøpte dem, sa jeg fra at jeg skulle bruke dem med 10 kg sekk i vanlig bruk. Jeg prøvde dem også med sekk og har en smørelomme med sekk på ryggen.

I myk nysnø og blåvoksføre synes jeg det er mest behagelig å gå med blåvoks. Gliden blir veldig mye bedre enn med kortfeller. Jeg misliker generelt å ha klister på skiene så hvis det blir klisterføre bruker jeg heller kortfellene. Da går det helt fint oppoverbakke. Den glir litt sakte i bortoverterreng og korte nedkjøringer, men brukbar nok. Ved lange nedkjøringer tar jeg dem av. Det er forresten ikke bra for fellene å ploge med dem. Da kommer det snø mellom ski og fellen.

Jeg klarer forresten godt å kjøre rett nedover i lange bakker på disse skiene (uten feller), men jeg har ikke prøvd å svinge med dem.

På Hardangerv. har jeg også gått noen turer med kortfeller når det var sånn håpløst føre.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for rago.

når det gjelder spenn, så er alt bortsett fra fjellski utstyrt med spenn. hvorfor?

fordi det er mye lettere å gå på ski når det glir.

Trenger ikke å være racing-spenn, men litt, så det ikke er helt kokt pasta, for da blir smøring slitt fort av, og du sløser masse krefter når

du glir kortere hvert steg.

åsnes rago/andre fjellski med "masse" spenn har godt spenn, men ikke mer enn at de fungerer fint og kjøre med.

kjøper ikke slike ski som "kjøreski"!

dessuten har fjellski med "masse" spenn mindre spenn enn en ok turski. i tillegg har man kanskje sekk på seg på fjellskiene..

er snakk om mange gråsoner, og folk flest har visst sterke meninger sorthvittmeninger om dette.

bruker forresten også kortfell når det er drittføre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Knut sitt innlegg!

Fjellski er daue, dog oppleves "spennet" i fjellski nedover.

Benytter man pulk er det mer eller mindre tull å smøre bakenfor hælen.

Mulig jeg er utenfor "brukergruppa"som tidl aktiv langrennsløper, men selv finner jeg ikke fjellski med godt nok spenn!

....og jeg er kun 75 kg fordelt på 186 cm og benytter fjellski 190-200cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.