Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen har prøvd å gå sommerruten (den bratte veien rett opp fra setra) til bletoppen på vinteren før?

Har tenkt å bruke truger opp og ski ned igjen.

Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger og synes det er en fin rute både opp og ned. Et sted kan det være greit å avvike litt. Ikke følg stien på vestsiden av elva opp fra Nordstul. Det er bedre å gå rett opp skråningen på østsiden av elva. Vanligvis vil du finne skispor i området. Truger er sikkert greit, men det går fint på ski også.

Langedalen er fin å følge selv om noen kanskje synes det kan være litt bratt og smalt i retning nedover. Den har ganske bratte sider så hvis det har falt ekstreme mengder snø så kan man jo være litt forsiktig i forhold til rasfare. Stort sett ligger det lite snø i skråningene slik at dette ikke er noe problem. Uansett vil jeg tro at sommerruta over Sigridsfjell er et greit alternativ om vinteren hvis man ikke vil gå Langedalen.

Om sommeren kan man fint gå siste biten opp til selve Bletoppen fra sør. Kartene mener at man skal gå langs østsiden og runde opp fra nordsiden. Jeg vet ikke om det går å gå opp fra sørsiden om vinteren, men jeg tror det skal være helt greit. Sparer en kilometer eller to på den måten. Ville vært forsiktig her også hvis det har falt veldig mye snø.

Har noen bilder og litt annet stash fra området på hjemmesiden min (linken under)

Skrevet

Veldig fin hjemmeside! mye bra informasjon der!

Men med tanke på at jeg skal kjøre offpist ned igjen, kan tverrgrøtnuten (ca der det står 1306) være et bra sted å sette på seg skia? og så kjøre ned fjellsidene litt ovenfor langedalen, og så videre ned myklelia.?

PS! Jeg skal bruke slalåmski (da også slalåmstøvler), så jeg vil helst slippe å gå noe serlig bortover etter at jeg har tatt på meg skia...

På veien opp benytter jeg truger og går ruten du beskrev. Men med tanke på all snøen som har kommet nå, er det fare for snøskred..?

Skrevet

Høres ut som en kul ide det. Det går fint å kjøre ned lia øst for Tverrgrønuten, men det kan sikkert være litt bratt og steinete nederst. Du får litt bortover og litt oppover bort til Myklelia. Selve Myklelia er grei å kjøre øverst men det er temmlig mye busk og kratt lenger ned.

Ellers er Nordstul - Bletoppen - Tverrgrønuten en passe lang tur det, men hvis du skal gå den på truger og bære slalåmutstyr så høres det litt tungt ut for meg.

Områdene rundt Tverrgrønuten er vel noe av det fineste skiterrenget jeg vet om innen dagsturavstand fra Oslo.

Om det er fare for snøskred nå vet jeg ikke. Men det er svært sjelden det snør så mye som nå. Tror jeg ville vært litt forsiktig faktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.