Gisle Uren Skrevet 24. april 2015 Skrevet 24. april 2015 Jeg skal en tur på Hardangervidda neste uke og tenkte å sveipe innom noen av de åpne steinbuene om jeg finner dem i snøen. Er det noen som vet om noen av buene er forsynt med ved? De åpne buene i Femundsmarka er for eksempel forsynt med ved av Statskog. Er det en lignende praksis for noen av buene på Hardangervidda? http://www.friluftsliv.no/turomrader/apne-steinbuer-pa-hardangervidda.html Siter
Oddbjørn Skrevet 24. april 2015 Skrevet 24. april 2015 Vinje kommune har noen åpne buer med ved som ligger i området nord for Songavann. Jeg søkte ly i den som ligger ved Hellevatn i fjor. Du betaler en liten sum for besøk. 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 24. april 2015 Skrevet 24. april 2015 http://www.vinje.kommune.no/tilbud-i-vinje/kommunale-hytter Siter
tjernivar Skrevet 24. april 2015 Skrevet 24. april 2015 Buene som ligger i Øvre Numedal Statallmenning, er utstyrt med langved, dvs granstokk som du må sage opp selv. 1 Siter
Gisle Uren Skrevet 24. april 2015 Forfatter Skrevet 24. april 2015 Langved er supert, den varmer flere ganger. Det er langved det går på i Femundsmarka også. Takk for opplysninger. Siter
Populært innlegg Gisle Uren Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 4. mai 2015 Jeg var innom noen av Numedal Statsallmennings åpne steinbuer på turen min på Hardangervidda forrige uke. Tanken var å overnatte i noen av buene dersom forholdene lå til rette for det, men jeg hadde selvsagt med telt også. Like greit egentlig viste det seg. Knutsbu Det var godt med snø ved Knutsbu. Kun toppen av pipehatten stakk opp av snøen. Inngangen befinner seg trolig under kvisten bak andre hundepar. Pipehaten sees litt lengre bak. Muran Denne buen ligger nydelig til ved Geitvatnet mellom Rauhelleren og Lågaros. Jeg ankom sent på ettermiddagen og det hadde derfor passet utmerket med en overnatting her. Alt så også tilforlatelig og innbydende ut da jeg kjørte opp foran buen, men forrige gjest hadde dessverre ikke lukket døren forsvarlig så buen var føykete full av snø. Av kulturvernhensyn burde jeg sikkert måket ut snøen og fyrt godt for å tørke ut buen, men jobben var i heftigste laget for en sliten mann utstyrt med en liten snøspade. Det ble overnatting i telt i stedet. Bakkehytta Neste bu var Bakkehytta og navnet sier egentlig det meste om buas plassering. Det er kun i underkant av 5 km fra Muran og hit, så det var aldri aktuelt med overnatting. Like greit egentlig for det ville blitt et stykke ned til egnet oppstallingsplass for hundene. Råstugu Like nord for Lågaros turisthytte ligger Råstugu. Kvistet løype går nesten rett forbi buen og det ser ut som om plasseringen i terrenget i stor grad holder den fri for snø. Det var fortsatt tidlig på dagen så jeg valgte å fortsette videre. Elsjålægeret Et stykke vest for Råstugu og Lågaros ligger Elsjålægeret. Her var det også godt med snø og bare møne og pipen stakk opp av snøen. Nå hadde jeg derimot bestemt meg for overnatting i steinbu og påbegynte derfor utgravingen. På en halvmeters dyp fikk jeg konstatert at døren var i samme gavlvegg som pipe/ovn. På halvannen meters dybde kom jeg til midt på døren og kunne med stor glede fastslå at det var stalldør, altså todelt dør. Neste utfordring var at døren var trutnet godt igjen og dørhåndtaket lå i snøen ved siden av døren. Etter litt fintenking fikk jeg skrudd dørhåndtaket på baklengs og fikk lirket døren forsiktig opp. Når jeg først var kommet inn var det å skrape vekk et cm tjukt lag med rim fra alle flater, både tak, senger, benker og gulv. Deretter var det å fyre opp og så bare vente på at varmen skulle spre seg og tørke opp lægeret. Innvendig er Elsjålægeret kledd med trepanel og er kanskje isolasjon mellom panel og mur i tillegg. jeg opplevde i hvert fall buen som lun og varm. Sengene utgjør om lag halvarten av arealet og er like lang som buen er bred. De passet ypperlig til meg, men blir fort i korteste laget for personer vesentlig over 170 høy. Det virker som om steinbuene er lite besøkt det meste av året og naturlig nok kanskje minst om vinteren. I Elsjålægeret var forrige gjest innom under reinsjakten i september. Etter det jeg så var også alle buene godt forsynt med ved og hadde en haug med oppkappede grankubber like bortom. Dette er skikkelig trivelige husvære som er vel verdt et besøk. Jeg hadde en aldeles nydelig tur i strålende vårvær de fleste dager, perfekt føre for hundespann og ski og jeg hadde vidda nesten for meg selv hele uken. 22 Siter
Tor-Kjell Skrevet 5. mai 2015 Skrevet 5. mai 2015 Hei der! Ja, det er flott å oppleve Hardangervidda i godvær på vinteren. Var på vidda midt i mars i flott vær og observerte flere reinsdyrflokker. Som du opplevde er ikke steinbuene lett tilgjengelig vinterstid, og det er som du skriver en selvfølge å ha med telt. Knutsbu har ogsåjeg passert når kun toppen av pipa var synlig for noen år siden. Det hadde vært en skikkelig "bummer" å komme dit uten telt med en liten snøspade og basere seg på overnatting der:-( Muran og Bakkehytta er ofte føyket igjen og det må en skikkelig innsats med spade for å komme inn. Den eneste som jeg alltid har registrert er greit tilgjengelig er Vegarehovdlægret litt nord for Lågaros. Nå skal det nevnes at jeg kun har passert hyttene da jeg alltid ligger i telt. Øvre Numedal Fjellstyre`s Sekretær Hans-Jørgen Jahren er en trivelig kar som kan gi litt info om forholdene når det gjelder fiske, jakt og hytter/steinbuer. http://www.numedal.net/fjellstyre/default.aspx?MenuID=16326 1 Siter
Gisle Uren Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Skrevet 5. mai 2015 Ja, jeg har hatt noen fine turer på Hardangervidda for en del år tilbake, men jeg tror det er vel 13 år siden jeg var dere sist. Jeg har også opplevd noen skikkelige omganger med ruskevær, så telt og annet sikkerhetsutstyr er alltid med. Nå som jeg reiser med hund og slede er det aldri noe problem å få med det jeg ønsker. Det øker sikkerhetsmarginen mange ganger i forhold til det man får seg i en sekk. Jeg vurderte å ta turen innom Vegarhovdlægeret også, men endte opp med å ta beinveien fra Bakkehytta til steinhytta Lågaros. Det skal ikke bli like mange år til neste tur på vidda, så flere buer vil stå på planen da. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.