Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om Valdres


Tom

Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig å bo i Valdres? Veldig annerledes enn å være der som besøkende? Er det hyggelige folk der, bra miljø? Muligheter for å bli kjent med folk/fritidsaktiviteter? Hvordan er mulighetene for å få jobb, hvordan er boutgifter. Hvordan er stressnivå, livskvalitet?

Det kommer trolig en dag en eller annen gang i fremtiden hvor jeg har fått nok av byens stress og mas, og vil bruke livet til det man burde, nemlig å leve. Derfor er jeg takknemmelig hvis noen med kunnskaper om å bo i Valdres kunne fortelle meg litt. Valdres ligger mitt hjerte nær fordi vi har hytte der, om noen lurte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fantastisk å bo i Valdres. Tror nok det er ganske annerldes å bo der enn å bare være besøkende. En av grunnene kan være at man må bruke litt ekstra tid på å komme under huden på den typiske valdresing. En valdresing er som regel sindig og til begynne med litt skeptisk til de man ikke kjenner. Men så fort man lærer de å kjenne er de meget vennlige. Det at Valdresingen normalt ikke er så utadvent mot fremmedfolk kan være med å forsterke inntrykket av at alle i dalen er bønder (noen er det, og til de grader) Men det er mange kreative sjeler i Valdres. Mange valdresinger er opptatt av den gamle kulturen som mat, håndtverk, musikk og dans.

Miljøet er supert. Dette avhenger selfølgelig av at man får innpass i en vennekrets. Men det er null problem om man vet hvor man skal lete, en tur i et klatrefelt skulle raskt gi flere bekjente av den mer sporty typen.

Det vi mangler av tilbud tar vi igjen med andre sprell. Blant de yngre er det populært med aktiviteter som klatring, langrenn, telemark, sykling, snowboard, skating, aking og selvsagt friluftsliv med fiske/jakt og toppturer. Og nettopp tindebestigningen er noe som mer og mer blir inn blant de yngre. En av gunnene kan være det fantastiske valgfaget: Fjelleik som mange yngre velger på vidregående. Et tilbud som nok har vekket fjellinteressen i mange. I den andre enden av skalaen er det en del som liker å feste. Utelivet suger, men hytte/akefestene er som regel bra.

Mulighetene til å få jobb er nok svært varierende. Er man utdannet innenfor håndverk får man jobb på dagen. Innen turistnæringen skulle det også være håp. Ellers er det jo diverse andre jobber der man alltids trenger folk.

Boutgifter er jo svært lave i forhold til de større byene. Men den rimligste kommunen å leve i er nok Øystre Slidre som for tiden er en kommune med svært god økonomi. I Nord Aurdal derimot er kommuneøkonomien for tiden skakkjørt. Men Nord Aurdal ligger mer sentralt og byr på mange flotte steder som man kan bosette seg på.

Stressnivået må sies å være svær lavt, svvvvæææært lavt. Så derfor må min konklusjon være at hvis man har interesser som passer til området, har en vennekrets, hjem og jobb er livskvaliteten i Valdres svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom fra en by på størresle med Oslo til Valdres (i Tyskland er det bare mellomstort) - helt alene uten noen bekjente.

Jeg har bare gjort positive erfaringer. Men selv om folk er veldig hyggelige når en selv oppfører seg pent og hyggelig, tar det litt tid før man får riktig god kontakt/bygger opp vennskaper med dem. Det krever litt egeninnsats, f.eks. det å bli med på noen sosiale aktiviteter, og det tar tid. Men har man fått det til, har man klart det. Det er i hvert fall mange her som er glad i naturen og i fjellturer, og Valdres trenger unge, oppegående, naturglade innflyttere :oops:.

Oslo er fortsatt innen rekkevide for en utskjeiende (kultur)helg, om man blir sulten på det. Naturen er bare helt herlig, og det å "bo på ferie" (nemlig å bo der alle andre drar på ferie til), slippe å kjøre i "hyttekø" fra/til Oslo for å komme til fjells, det å kunne nyte hvert friminutt ute, det å være på flott skiterreng innen 3 min. kjøretid og inni Jotunheimen innen 1 time, ja det å kunne omtrent nå hver eneste 2000m-topp på en dagstur (i hvert fall om sommeren), det er helt uvurderlig for min del. Det er mitt paradis...

Vinteren er flott i Valdres (når den først er der, som nå), våren er dessverre litt for kort og den kommer sent, sommeren kan være riktig så deilig med 25 grader i vannet på Strandefjorden (hvem trenger sydentur da???), og hvordan høsten her oppe og i fjellet er, vet dere alle :lol:.

Men det ikke noen tvil om at man må kunne klare seg i stillhet, med mye natur rundt og uten 100 restauranger, pubber, kinoer og nattklubber innen rekkevide for å trives her.

Når det gjelder jobb, Tom, så lenge du jobber som frilance er det med dagens kommunikasjonsmuligheter vel likegyldig hvor du bor hen i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hei tom! kom over en enkel oppsummering til deg i dagbladets beste spalte:

Det fine med livet på landet, er at om ikkje du heilt veit kva du held på med, så veit i allefall heile bygda det.

jarle

Hahaha.

Men Tom, er det ikke bedre å bare flytte enda høyere opp i Åsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt,hvis det ordner med brukbart arbeide og bosted,og hvis fjellet betyr mye for deg/dere,det er jo livsstil vi prater om.

Legg av deg bystilen litt,og møt folk på halvveien,da går det seg til.

Har aldri bodd i Valdres,bor i Gudbrandsdalen,men tror ikke forskjellen er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar her.

Denne helgen har jeg igjen vært i Valdres (for tredje gang hittil i 2006). Utrolig deilig å komme opp i 50 cm nysnø fredag kveld, kose seg i hytta og våkne til blå himmel og sol på lørdag. Nå er endelig langrennsløypene kjørt opp også.

Skal svare litt på noen ting:

Espen, å bo høyt oppe i åsen er veldig bra hvis man skal bo i Oslo. Men cluet er at jeg synes det er mye stress i byen. Det virker som om det er en roligere livsstil på landet, og den ville nok passet meg bra. Jeg er drittlei av bilkøer, bomring, at jeg må lete etter p-plass og betale dyrt for den, at alt skal gå så fort, den sure luften som er her om vinteren, tåke dag ut og dag inn osv.

Yngve, å legge av meg bystilen ville neppe være noe problem. Jeg har nemlig ingen bystil. Jeg er så å si aldri på resturant, aldri på kino, aldri på diskotek, aldri på bar. Jeg gir rimelig blaffen i teater og opera også. Jeg liker musikk og dvd-er, men der har uansett internett de beste butikkene. På klær er nok Oslo uovertruffen i Norge, men det er jo slikt man kan kjøre inn og shoppe et par ganger i året.

Julia, din historie er en solskinnshistorie av de sjeldne, og må innrømme at jeg tenker på den hver gang jeg kjører oppover riksvei 51, og ser Skrautvål i åsen bak vannet. Hovedproblemet mitt i forhold til flytting er jobb. Selv om jeg jobber frilans reiser jeg mye rundt og besøker prosjekter. Mange er i Oslofjord-området, og mange krever tidlige avreiser fra Gardermoen. Å flytte til Valdres ville nok vært kroken på døra for den jobben. På den annen side kan det jo være ting å skrive om i Valdres også, eller jeg kunne hatt en helt annen jobb. Boutgiftene er vel en del lavere enn i Oslo, og behovet for inntekt kanskje noe mindre? Kjæresten min er jurist, og de feteste jobbene er i Oslo, men man vet aldri hva fremtiden kan bringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet mitt i forhold til flytting er jobb. Selv om jeg jobber frilans reiser jeg mye rundt og besøker prosjekter. Mange er i Oslofjord-området, og mange krever tidlige avreiser fra Gardermoen. Å flytte til Valdres ville nok vært kroken på døra for den jobben. På den annen side kan det jo være ting å skrive om i Valdres også, eller jeg kunne hatt en helt annen jobb. Boutgiftene er vel en del lavere enn i Oslo, og behovet for inntekt kanskje noe mindre? Kjæresten min er jurist, og de feteste jobbene er i Oslo, men man vet aldri hva fremtiden kan bringe.

Ja, dessverre er ikke flyruten Fra Leirin til Oslo så veldig stabil, og tidene passer heller ikke alltid så bra. Jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg vært utrolig heldig at det fantes (og finnes) en interessant og spennende jobb innen min bransje akkurat her av alle steder - og det er takket være Leirins eksistens. Men det med å få seg en tiltrekkende jobb innenfor deres bransjer kan være litt av en nøtt, det er helt klart.

Boutgiftene er definitift lavere enn i Oslo (en god del t.o.m.), så det er riktig at en trenger litt mindre i lomma hver måned for ellers å opprettholde samme levestandard (i tillegg til den økningen i levestandarden man får med på kjøpet ved å flytte hit).

Dere kan jo holde øynene og ørene litt åpne og følge litt med hva slags muligheter som byr seg. Men det beste er kanskje fortsatt hvis man er istand til å være selvstendig (lage sin egen jobb, liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med reisenæringen da, Julia? Trenger ikke de en flink journalist som skriver informasjon om de ulike tilbudene som finnes, artikler fra forskjellige aktiviteter osv.?

Har tenkt at jeg kanskje kunne satt inn en annonse i lokalavisa der oppe: "Oslomann ønsker å bo i Valdres. Kan noen hjelpe?" eller lignende. Vet ikke om de hadde falt for den der oppe, men innflyttingen er vel ikke altfor stor der, så kanskje noen hadde lagt seg i selen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har et flott prosjekt på gang når det gjelder kvinner og jobb i Valdres (spesielt inflyttere, men også boende), så for Linn Marie er det jo håp :wink:. Advokater o.l. trengs jo også hele tiden overalt, og der kan en være selvstendig. Men det å finne jobb i kommunen (tingrett, sorenskriver e.l.) er igjen en større utfordring.

Joda, turistnæringen kan være noe. Men destinasjonsselskapene sliter også økonomisk, bortsett fra Beitostølen (som er så å si i privat hånd). De fleste spennende jobber her er tidsbegrensede prosjekter. Tanken om å markedsføre Valdres utad er nok ikke så dum, skrive artikler her og der over hele landet og fortelle hele Norge hvor flott det er her :D. Så lenge du har store aviser i resten av landet som er interessert i det, why not? Men jeg tror nok ikke at du kan leve av det i det lange løp, i hvert fall ikke av det alene. Valdres har i hvert fall ikke noen felles destinasjonsselskap, så da kjører de litt hvert slitt løp. Kanskje Fagernes Handelsstand er den mest aktuelle når det gjelder Valdres på messer o.l. Og når det gjelder avisa Valdres, så finnes det jo allerede en kjent fjellmann som skriver der i ny og ne som frilans (om fjellet og turer). Nei, Tom, dette blir ikkji lett :roll:.

Det har skjedd før at folk ville flytte tilbake etter utdanningen men ikke fikk seg jobb, så akkurat dette med jobbtilbudet er en STOR utfordring for dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at hvis man driver ett eller annet selvstendig, så betinger det en del innsats. Ja, fleksibelt. Men ikke på akkord med kundene. Skal man jobbe selvstendig med avstand til markedet, blir det fort hektisk. Trenger ikke å være slike, men...

Et års permisjon fra byjobben i bytte med et-eller-annet-dårligere-betalt-men-fleksibelt i f.eks Valdres kan vel fungere som et prøveprosjekt :-( Da har du både muligheten til å ta et steg tilbake, og å hoppe utfor kanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å gå til arbeidsgiver og be dem skaffe en erstatning for ett år, og tilføye at man kanskje ikke kommer tilbake i det hele tatt.

Nei, men du kan søke om et års permisjon. Si opp kan du alltid uansett, så den tryggheten har arbeidsgiveren aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å gå til arbeidsgiver og be dem skaffe en erstatning for ett år, og tilføye at man kanskje ikke kommer tilbake i det hele tatt.

Hvem sier at man ikke kommer tilbake? Utfallet er jo høyst usikkert.... :-( Det kan jo hende at du finner at helgaturer og uketurer, kanskje ved å "kjøpe" deg mer fritid på bekostning av noe materielt, er det riktige. Men det vet man kanskje ikke før man har prøvd. Du vet at å ha hytta som et fristed er fint, da kobler du ut, er langt vekke fra jobb. Men hvordan blir det å bo nært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et helt friår? Hvis familien har hytte, trenger det ikke å koste deg allverden å ta et helt år fri - og kun bo på hytta!! Må være en drøm, forutsatt at du har en arb.giver som gir deg fri et helt år. Og kutte alle faste mnd.lige utgifter :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er mer et spørsmål om å komme seg vekk fra Oslo for godt en gang. Problemet er at jeg til tider synes det er stress og jag her som jeg gjerne vil slippe, og da blir et friår en dårlig løsning. Dessuten vil jeg tjene penger :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramla innom dette forumet når jeg plutselig så en topic om Valdres på et eller anna nettsted.. Ble litt nysgjerrig, måvite.

Bor og jobber på Fagernes på øyeblikket, og trives utmerket med det. Sant som det sies at jobbmarkedet ikke akkurat florerer med tilbud, men det er ikke det sted i verden man blir bedre tatt imot om man trår til med litt gründervirksomhet og starter opp noe selv. Valdres næringsforum og Valdres næringshage er gull verdt for gründerspirer som vil etablere sin egen virksomhet her, noe som er knallbra. Jobber selv som grafisk designer, og har opplevd at kundepågangen har gått rett til himmels de siste to årene, så det er ikke tvil om at det går rette veien med flere ting her i dalen..

Boligprisene akkurat på Fagernes begynner å bli temmelig høye nå, men sikter man mot ander steder i dalen er prisene betraktelig lavere. Personlig er dog Vang stedet som står mitt hjerte nærmest, fordi det enkelt og greit er den vakreste kommunen av de alle. Her er ikke akkurat boligprisene så veldig avskrekkende, med mindre man vil etablere seg i Tyin-Filefjell-området som har blitt skremmende hot i det siste.. Ser også at Øystre Slidre er nevnt, og økonomien der og i Vang er vel temmelig jevngod. Dog har du endel mer "sentrale" områder i Øystre kontra Vang, men jeg vil vel ikke si Beitostølen er noe særlig å trakte etter.

Skal man forøvrig flytte hit og vil skaffe seg bekjentskaper er vel http://www.valdresromantikk.no tingen. Det har jo tatt helt av :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.