Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planlagt følgende rundtur på ski i slutten av mars:

- Går fra Gjendesheim til Glitterheim og overnatter her første natt

- Går fra Glitterheim og opp på Glittertind neste dag, ned igjen samme vei og fortsetter over Memurutindan og til Memurubu, hvor vi overnatter andre natt

- Går fra Memurubu neste dag, langs /på Gjendevannet tilbake til Gjendesheim

Jeg har følgende spørsmål:

1. Er det mer fornuftig å legge inn turen på Glittertind samme dag som vi går fra Gjendesheim til Glitterheim ?

2. Hvor lang tid tar skituren fra Glitterheim over Memurutindan og til Memurubu?

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Spørs jo litt hvor mange av "Memurutindan" du skal på da :)

Skrevet

Spørs litt på skiføret også da. Det er mange timers forskjell på gjennomslags eller sugeføre og perfekte silkeføreforhold. Kraftig motvind / kraftig medvind. Regner med at du tar utgangspunkt i ruta gjennom Styggehøbreaskardet. Har ikke gått denn annet enn skaret fra Memurubu, men jeg vil anta at ved gode forhold går det styggfort (4-6 timer avhengig av oppakning og form), mens ved dårlige forhold går det fort like tregt som til fots (8-10 timer). Dette er gåtid. I tillegg kommer ev. pauser. Om dere velger Memuruskardet i stedet for Styggehøbreaskardet, tror jeg ikke det utgjøre noen voldosm forskjell. I tillegg sklir timene fort om dere skal ta mange topper. Noen av de vestlige Memurutindene er jo snille vastikkere fra Austre Memuruburean da, men like fullt: Glitterheim - Memurubu + mange Memurutinder høres ambisiøst ut i mars. Det blir jo tross alt mørkt også. Selvsagt kan man stå opp tidlig og på den måten rekke mye men.

Skrevet
Spørs jo litt hvor mange av "Memurutindan" du skal på da :)

Hadde vel tenkt å gå opp bare på en av dem... Den som måtte være lettest tilgjengelig når utgangspunktet er Glitterheim og målet er Memurubu.

Men vi er ukjente i området og vet derfor ikke helt hvordan vi skal legge opp ruta. Er derfor takknemlig for forslag!

Er det for ambisiøst å gå fra Gjendesheim til Glitterheim, opp på Glittertind og ned igjen til Glitterheim på samme dag?

Skrevet
Er det for ambisiøst å gå fra Gjendesheim til Glitterheim, opp på Glittertind og ned igjen til Glitterheim på samme dag?

Jeg synes det, men er dere i god form og har godt skiføre - why not?

Gjendeseheim - Glitterheim er beregnet til 7 timer, en nokså god tur på sommerføre. Er det godt skiføre, går det nok en hel del raskere. Så det er nok innen rekkevidde. 30 km og ganske mange høydemeter - det er jo ikke verre enn at man går til Glitterheim, legger igjen noe av utstyret der og titer på klokka - dersom beina og klokka tillater det, kan man vel fortsette - ikke verre enn det. Det er jo ikke slik at man må over Glittertind for å komme til Glitterheim, så fleksibiliteten er der til fulle.

Litt avhengig av hvor erfarne dere er med vinterfjellet, ville jeg kanskje anbefalt ruta gjennom Styggehøbreaskardet. Denne kvistes vel ei uke før påske normalt og fører forhåpentligvis trygt over breen. Fra Styggehøbreaskardet, hvor man er mer enn 2100 moh, er det kort vei videre til Høyeste Veotinden (2267 moh)

Austre Memurutinden, om noe brattere (2301 moh) er også innen rekkevidde.

Sørvestre Styggehøbreatinden ligger en slem liten kvass egg på 5 meter fra det å være et lett mål, men samler man på 2000-metertopper, er det en rimelig grei tur bortover alle Blåbreahøene. Surtningssue derimot medføer ganske mye ekstra slit.

Både Nørdre Styggehøbreatinden (2167 moh på vei opp mot Styggehøbreaskardet) og Store Veotinden (2240 moh) er mulige avstikkere fra Styggehøbrean. Sistnevnte dog noe bratt.

Skrevet

Jeg synes det, men er dere i god form og har godt skiføre - why not?

Takk for svar, Morten, det var til god hjelp!

.Jeg har lest flere steder at skituren fra Glitterheim over Memurutindan og til Memurubu krever breutstyr. Gjelder det alle ruter? Holder det å gå i taulag?

Skrevet

Det kommer vel an på snøen som ligger og øye som ser. Det er klart det kan være til stor hjelp med tau. Nå har det vært mindre snø enn normalt i Jotunheimen så langt jeg har fått med meg, men det kan komme mye snø ennå frem til slutten av mars, og er det bra med snø og man styrer unna de verste sprekkområdene vil mange anse det som rimelig trygt å gå Memurubreane uten tau / breutstyr.

Er man usikker, er det som sagt et godt alternativ å følge kvisteruta opp Styggehøbrean. Spesielt ved dårlig sikt hvor konturene blir borte er det en stor fordel.

Skrevet

Jeg synes Morten er altfor rund i kantene her. Noen ville også kalt det desinformasjon. Jeg tror egentlig det bare er mangel på informasjon om hvordan forholdene er som gjør at han ikke forteller at prosjektet deres er altfor ambisiøst og antagelig også risikofylt :shock:

Jeg vil si at å gå fra Glitterheim, opp på Glittertind og så Memurutindane til Memurubu er altfor mye på en dag om du ikke heter Børge Ousland.

Jeg synes også at det å gå på Glittertind etter å ha fullført etappen Gjendesheim - Glitterheim er altfor ambisiøst. Legger du inn Nautgardstind i stedet for Glittertind på Gjendesheim - Glitterheim etappen blir det litt mer overkommelig.

Ellers er jo ikke skiruta over Styggehøbrean kvistet i slutten av mars. I DNT-programmet står det at denne ruten kun er kvistet i påsken. Jeg tror forøvrig ikke den har vært kvistet i alle påskeferier heller, men det er jeg ikke sikker på.

Og om dere fremdeles har like ambisiøse planer anbefaler jeg hodelykt. Den får dere helt sikkert bruk for.

Husk også å ta med spade og/eller telt + primus og bunkre opp med mat. Det trenger dere hvis dere skal overnatte ved Memurubu. Memurubu er ikke åpen i slutten av mars.

Skrevet
Jeg synes Morten er altfor rund i kantene her. Noen ville også kalt det desinformasjon. Jeg tror egentlig det bare er mangel på informasjon om hvordan forholdene er som gjør at han ikke forteller at prosjektet deres er altfor ambisiøst og antagelig også risikofylt :shock:

Jeg leste ikke innlegg nr. 1 nøye nok og så ikke at det var snakk om Glittertinden før turen over Memurubrean. For øvrig Erling er det riktig, jeg har lite informasjon om hvordan forholdene er i området i slutten av mars 2006, kanskje nettopp derfor greit å være litt vag og rund i kantene? Eller er du uenig i at forholdene kan utgjøre enorme forskjeller?

For øvrig må man forutsette at man med slike planer har tilstrekkelig kunnskap om sikker ferdsel i vinterfjellet til at risikoen er minimal.

Men jeg gjentar at jeg svarte basert på den misforståelsen at turen Glitterheim - Memurubu ikke inkluderte Glittertinden :) Hvis du mener noe annet er rein desinformasjon håper jeg du vil utdype det og informere meg, for jeg er alltid åpen for kunnskap jeg har gått glipp av.

Skrevet
Ellers er jo ikke skiruta over Styggehøbrean kvistet i slutten av mars. I DNT-programmet står det at denne ruten kun er kvistet i påsken. Jeg tror forøvrig ikke den har vært kvistet i alle påskeferier heller, men det er jeg ikke sikker på.

Tidligere år har kvisterutene vært merket når hyttene har vært åpne, dvs. påsken og uken før. En del av de sentrale kvisterutene har i tillegg vært (iflg. kvistekartet tidl.) vært merket fra og med vinterferietider. Det er godt mulig den ikke har vært kvistet i alle påsker, men det får man informasjon om på direkte spørsmål til DNT eller senest f.eks. ved ankomst Gjendesheim.

Ser av kalenderen at påska er andre uke i april i år, dvs. slutten av mars er det neppe kvistet - det har du rett i Erling.

Skrevet

* mfloene har ikke vært i området før.

* Den ene dagsturen de snakker om er adskillig tyngre enn 5-stavers turene som

turistforeningen arrangerer.

* mfloene har tenkt å gå turen på et tidspunkt hvor Memurubu ikke er åpen og kvistingen

mangler.

Da ville jeg sterkt frarådet dem å gjennomføre denne turen og heller foreslått noe annet. Gjendesheim - Glitterheim er grei nok. Dagsturer til Glittertind eller Memurtindane fra Glitterheim er også overkommelig. Så kunne de kanskje prøvd seg på Nautgardstind på returen Glitterheim - Gjendesheim. Pga av høydeforskjellen er det lettere å gå på Nautgardstind den veien.

Det som jeg mener kan være desinformasjon er at dette er gjennomførbart. Jeg ville sagt at prosjektet slik de hadde tenkt i utgangspunktet ikke er gjennomførbart. At forholdene i slutten av mars kan variere enormt er en selvfølge. Veldig godt trente folk som Børge Ousland kunne kanskje klart det, men neppe innenfor den lyse yiden av døgnet.

Glitterheim - Memurubu kun med bestigning av tindene rundt Styggehøbrean er en lang dagstur. Dette går greit når Memurubu er åpen, men blir mye tyngre dersom man baserer seg på å overnatte i telt eller snøhule. Jeg ville ikke anbefalt det heller jeg da :shock:

Jeg har sett på kvistekartet jeg også. Det var det som ledet til mitt forrige innlegg.

Skrevet

Med hensyn til hva man klarer på en dag er jo høyst avhengig av formen. Det råeste jeg har hørt om i disse trakter ble gått av en som var kollega på jobben for noen år tilbake. De har hytte ved Øvre Sjodalsvatn. Han og faren (som er fra Vågå og er metematikkprofessor ved UiO, kanskje noen kjenner han) pluss en kamerat, startet fra hytta og gikk til Glitterheim, videre over Glittertind og ned til Spiterstulen, opp på Galdhøpiggen og ned igjen, videre over Hellstugubreen, Vestre Memurubre og ned til Memurubu, ut Gjende og tilbake til hytta, alt på en dag.

Selv har jeg gått alene fra Glitterheim over Memuruskaret, krysset Memurutindan ved Jerveløyfti, opp på Søndre Hellstugutind og ned på breen igjen, opp på Sydligste Hellstugutind, ned i skaret og opp på Hinnotefjell, tilbake over Vestre Memurubre og Hellstugubre, opp i Veoskaret og ned til Glitterheim. Men dette blir for blåbær å regne mot den gjengen jeg berettet om først.

Skrevet

Ojsann :?: Det var da noen grusomt lange turer.

Jeg har hørt om de som går 6-7000 høydemetere på en dag i Nordfjord og Sunnmørsalpene på ski og syntes det var fælt mye. Lodalskåpa, Kvitegga, Hornindalsrokken og Slogen tror jeg det var.

Matematikkprofessorens tur overgår vel det ? Men han hadde vel ikke så tung sekk. Jeg går ut fra at turene du nevner foregikk på ski.

Men hvis noen spør meg om de klarer en slik tur vil jeg svare at det ikke går an. Jeg ville ikke hatt noe ansvar for en kollaps på så lange turer.

Skrevet

Innleggene her viser jo til fulle hvor vanskelig det er å gi råd til folk en ikke kjenner. Jeg synes Morten kom bra fra det ved å forutsette god form og henvise til anslåtte tider til fots og ved å understreke at forholdene kan variere svært mye. Ved overnatting ute må en jo ellers hensynta at sekken blir vesentlig tyngre enn på en hytte til hyttetur ! Ved fine forhold, vil en kveldstur på Glittertind med lett sekk etter tur fra Gjendesheim for mange gå greit.

Angående breene er mitt råd å holde seg unna ved lite snø. Å gå i tau på ski oppover er rimelig greit, nedover er det mere krevende (og kjedelig) og innebærer at dere bør ha god kompetanse og være minimum 4 stk i taulaget.

knut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.