REs Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Selv om vi her vest nesten ikke kan si at det har vert vinter i år, så skal man ikke dra så langt før kong vinter vet å vise klør. Bynuten er det høyeste fjellet i Sandnes kommune med sine 671m. Sandnes kommune er Stavangers nabokommune i sør og har mange fine og tilrettelagte turområder. Området Bynuten Selvikstakken er et populært turområde hvor også jeg trives godt med å få ut litt svette og uforløst energi. http://www.godturen.net/tur/rogaland/sandnes/bynuten Men selv om ikke jeg synes at 3 - 5 timer er mer enn en passe fin søndagstur så hender det til stadighet at folk "tar seg vann over hodet" i dette området og må reddes av letemannskaper eller hentes ned med helikopter. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Turfolge-har-gatt-vill-ved-Bynuten-3102859.html http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Leteaksjon-ved-Bynuten-3326707.html Nå har det skjedd igjen. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Leteaksjon-etter-turgaer-som-ble-overrasket-av-kulden-3673092.html Hvordan skal vi så reagere på slike ting? Etter store leteaksjoner i våre vidstrakte fjellområder dukker det fra tid til annen opp diskusjoner om at kanskje de som tuller seg bort selv må bli økonomisk ansvarlig, helt eller delvis, for kostnadene vet en lete- eller redningsaksjon. Jeg velger heller å tenke at det beviser berettigelsen og viktigheten av at vi har frivillige gruppene og organisasjonene som trener og utdanner vanlige mennesker til å gjøre en innsats når slike ting skjer. Hatten av for Røde kors, Norsk Folkehjelp, Roverne og hva de nå heter alle sammen, som stiller opp, om og om igjen, uten selv å få annet enn takk for innsatsen. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Bynuten er et av mine vanlige turmål. Og det er en plass jeg har truffet mange som egentlig ikke helt har "peiling" Men det er jo på slike plasser folk får nødvendig erfaring. Stien er jo så pass godt opptråkket, at det egentlig skal mye til å rote seg bort. Og det er så pass nær folk at det er lett å få fram hjelp. Jeg kjenner også grunneieren i området, og de kan også fortelle en del historier fra turområdet. Det vil helst gå godt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Ser at dei sette i gang leiteaksjon allereie kl 2215, så mannen har ikkje lege lenge i teltet og trykka. Men no er det alltid lett å sitje i ei varm stova og vera sarkastisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindap Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Da jeg leste linken om den siste leteaksjonen, lurte jeg på om ikke mannen hadd vært varmere i teltet. Han forlot teltet for å komme seg ned. Ringte røde kors som ba ham bli der han var. Og han ble fraktet ned timer senere. Jeg vet ikke hvordan han var kledt mens han vente, men det hadde kanskje vært varmere i et telt i en sovepose. Men det var leit at han hadde undervurdert hvor kaldt det kan være på en vintertur. Håper han har lært av det. Jeg har også måttet lære om vinterturer. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Forutsatt at teltet var satt opp riktig, så synes jeg det var en feil å forlate det beste lyet han hadde under de forholdene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 Uten at jeg kjenner til detaljene i saken så vil jeg, med bakgrunn fra min egen tid i Røde Kors, anta at hjelpemanskapene har vurdert situasjonen slik at den rette behandlingen har vert å pakke mannen inn i det de hadde av varme klær, tepper, sovepose etc. og gitt ham varm drikke og mat. Når han så var varm og situasjonen var under kontroll så ville pasienten helt sikkert kunne gå tilbake til veien selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pahatlem Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Haha, var selv i området med telt natt til lørdag, riktignok litt lavere (Veraland ved Tengesdalsvannet), og joda, det var friskt og vått, og teltet lakk som en sil: Problemet er bare at alle på jobb er overbevist om at det var meg i avisa, og at jeg ikke tør innrømme det. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pahatlem Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Haha, var selv i området med telt natt til lørdag, riktignok litt lavere (Veraland ved Tengesdalsvannet), og joda, det var friskt og vått, og teltet lakk som en sil: Problemet er bare at alle på jobb er overbevist om at det var meg i avisa, og at jeg ikke tør innrømme det. Nå tror vel forresten fjellforum det samme... 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 Ut fra profilbildet ditt så har jeg ingen problemer med å tro at du var på Veraland. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Haha, var selv i området med telt natt til lørdag, riktignok litt lavere (Veraland ved Tengesdalsvannet), og joda, det var friskt og vått, og teltet lakk som en sil: Problemet er bare at alle på jobb er overbevist om at det var meg i avisa, og at jeg ikke tør innrømme det. Jeg har hatt samme problem en gang. Det satt en kar fast i Hunnedalen, og jeg fikk noen telefoner: er du på jobb? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Gikk Selvigstakken og Bynuten i går. Hadde ikke fått med meg at det hadde vært en leteaksjon noen timer før. Hadde kommet noe snø natt til søndag, så mulig stien var litt vanskelig å finne enkelte steder før den smeltet. Var endel mindre spor mellom selvigstakken og bynuten enn i hovedruta til bynuten hvor det så ut til å ha vært endel på tur. Var vel kanskje nedi her han ble funnet da? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas E Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 http://www.aftenposten.no/reise/Turister-i-smasko-hentet-ned-fra-Trolltunga-i-helikopter-605982_1.snd Dressjakke og håndbagasje på tur. De burde blitt stilt ut med fullt navn og bilde 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blackbrrd Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Så lenge det går bra til slutt, så er jo noe blitt gjort riktig. Tviler på at han som bommet med teltet undervurderer vinteren en gang til. Var på en klassetur hvor vi skulle overnatte ute i snøhule oppe på fjellet. Det gikk fint, men soveposen jeg hadde var rimelig elendig (noe som passer bra med at jeg på det tidspunktet var 190 høy med BMI på rundt 17, så ikke et gram fett å oppdrive). Klærne mine var i bomull og jeg hadde blitt iskald hvis det f.eks hadde begynt å sludde. Dette er for ca 20 år siden, så veeeeldig mye har endret seg siden da. Tviler på at et tilsvarende opplegg hadde blitt godkjent i dag. Angående de tyskerene som bommet, det verste er jo ikke at de startet på turen i feil klær, men at de ikke skjønte tegningen og snudde? Her kunne forresten norsk turistnæring lært litt av den sveitsiske. Var i Grindelwald som ligger rett under et par 4000-metere og jernbanen opp til Jungfraujoch på 3500 meter. Jeg så diverse asiatiske turister i flunkende nye turklær gående rundt i byen. I 33 varmegrader med fjellstøvler, vindtette klær, på asfalt, stolte som bare det. Noen småforvirrede europere også, gjerne litt lettere kledd, men alle med fjellstøvler. Skjønner ikke helt greia, for man må godt over 2500m før det slutter å være fint beite for kuene, så ingen grunn til å bruke noe annet enn joggesko på mesteparten av turene. (De du faktisk traff oppe i fjellet gikk i shorts, t-skjorte og fjellstøvler, været var fantastisk, selv på 3650 moh.) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2015 Så lenge det går bra til slutt, så er jo noe blitt gjort riktig. Tviler på at han som bommet med teltet undervurderer vinteren en gang til. Var på en klassetur hvor vi skulle overnatte ute i snøhule oppe på fjellet. Det gikk fint, men soveposen jeg hadde var rimelig elendig (noe som passer bra med at jeg på det tidspunktet var 190 høy med BMI på rundt 17, så ikke et gram fett å oppdrive). Klærne mine var i bomull og jeg hadde blitt iskald hvis det f.eks hadde begynt å sludde. Dette er for ca 20 år siden, så veeeeldig mye har endret seg siden da. Tviler på at et tilsvarende opplegg hadde blitt godkjent i dag. Angående de tyskerene som bommet, det verste er jo ikke at de startet på turen i feil klær, men at de ikke skjønte tegningen og snudde? Her kunne forresten norsk turistnæring lært litt av den sveitsiske. Var i Grindelwald som ligger rett under et par 4000-metere og jernbanen opp til Jungfraujoch på 3500 meter. Jeg så diverse asiatiske turister i flunkende nye turklær gående rundt i byen. I 33 varmegrader med fjellstøvler, vindtette klær, på asfalt, stolte som bare det. Noen småforvirrede europere også, gjerne litt lettere kledd, men alle med fjellstøvler. Skjønner ikke helt greia, for man må godt over 2500m før det slutter å være fint beite for kuene, så ingen grunn til å bruke noe annet enn joggesko på mesteparten av turene. (De du faktisk traff oppe i fjellet gikk i shorts, t-skjorte og fjellstøvler, været var fantastisk, selv på 3650 moh.) Jeg har sikkert fortalt dette før, men for den eller de som ikke var her da. Jeg var en tur i Scotland for en del år siden og da stoppet vi i Fort William. Været var fint og Ben Nevis med sine 1343 meter lå badet i sol. En kjapp tur innom en sportsbutikk for å kjøpe nye gamasjer og så var neste dags opplegg i boks. Det sies at Ben Nevis har 5 dager i året med fint vær, og det stemmer sikkert, for neste dag var det yr i lufta og tåka lå tykk rundt topen. Jeg utstyrte meg som jeg ville gjort hjemme før jeg la i vei på en dagstur som skulle ta nesten ni timer. Til å begynne med gikk det veldig greit og min kone var med ca. halve veien før hun snudde og gikk ned igjen. Jeg passerte en del folk med lette treningsklær og joggesko, eller noe i likhet med joggesko, men selv hadde jeg fjellsko og passende turklær. På toppen var det tåke og regn så jeg supplerte med en ekstra genser under fjellannorakken og lue på toppen. Så satte jeg meg ned i ly av et nødskur og spiste nistepakken og drakk varm sjokolade. Det var en del besøkende på toppen som stod og hutret og frøs og delte en sjokolade før de begynte å gå ned igjen. En gammel Hjelpekorpsmann som meg kunne tydelig se opp til flere potensielle redningsaksjoner blant disse folkene. Den eneste, utenom meg selv, som hadde passende klær var en kar fra Canada som var ute i samme ærend som meg. Rett etter at jeg hadde begynt på nedturenn så møtte jeg et følge bestående av 8 engelske skolegutter i like fargesprakende allværsjakker, dongeribukse og joggesko. De ble ledet av en scotte som tydelig bar preg av å ha vert i fjellet en uværsdag før. Han hilste på meg og spurte hvor jeg kom fra, og når han hørte det så forstod han hvorfor jeg nesten var den eneste han hadde møtt den dagen som var fornuftig kledd for denne turen. Han kunne fortelle at i snitt så hadde de ca. 8 redningsaksjoner hver sommer på grunn av at folk gikk på tur uten skikkelig utstyr. En brukket ankel ble som oftest en bagatell i forhold til den hypotermien som pasienten hadde når hjelpemannskapene endelig kom frem. "Det er noen som bare skal dø i fjellet". Men de du møter i byen en solskinnsdag iført dyrt nytt utstyr og kraftige fjellsko er som regel pengesterke japanere, kinesere eller andre som aldri har vert i fjellet før. Her kan du se hva slags underlag man går på store deler av turen. En tur til Fort William med en avstikker til Ben Nevis kan jeg trykt anbefale. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.