Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen i mai


Anbefalte innlegg

Heisan dere erfarne fjellfolk! Er det noen som har erfaringer med å gå i Jotunheimen i mai? Jeg har en kompis fra Danmark som gjerne vil dit, men jeg er usikker på hvordan forholdene der oppe er da. Om det blir litt lite snø og litt mye vårløysing for en relativt uerfaren fjellfarer?

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

I fjor var det iallfall toppturmuligheter og skiforhold i store deler av Jotunheimen til slutten av mai og litt ut i juni.

Slenger meg på denne tråden her jeg med et spørsmål og, og håper at noen kan svare på det jeg spør om (som da også sikkert vil hjelpe deg igjen, Sovjet;))

Vi er tre stykker som skal krysse Jotunheimen fra Tyin til Hindsæter i midten av mai. Vi har planlagt å gå på ski og tenker å sove i telt samt på turisthytter. Jeg prøver å planlegge en del i forkant, men skulle gjerne hørt fra noen som har beveget seg i dette området på denne årstiden før med tanke på skredutsatte traseer, framkommelighet (vi har pulk og store sekker) etc.

Vi har sett oss ut 2 mulige ruter fra Fondsbu til Hindsæter som valget står mellom:

1. Gjendebu-Spiterstulen, via Urdadalen. Spiterstulen - Glitterheim, over Skautflye mellom Veopallan og Veobrean. Glitterheim-Hindsæter, Gjennom Veodalen

2. Gjendebu -Hindsæter. Direkte tur mellom disse to hyttene over Memurutunga, videre nordøst over, eller rundt Hesttjønne, over Russglopet og ned til Russvatnet. Deretter følge dette vannet rundt og fortsette nordøst i retning Hindsæter.

Noen som har noen pros/cons, gode råd eller anbefalinger, eller som kanskje slakter begge forslagene og mener de ikke er gjennomførbare på denne årstiden, så setter jeg stor pris på tilbakemelding på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere telttur eller hytte til hytte? Var litt lite snø i områdene rundt Galdhøpiggen ihvertfall og vil tro det vil være bart endel steder i mai om det ikke kommer mye snø i april (noe det ofte gjør i Jotunheimen). Men om dere går med sekk er det jo bare å gå med skia på ryggen de stedene.

 

post-13206-0-55169300-1428441237_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er primært telt vi går for. Men sikkert 1-2 netter på dnt hytter. Ski på sekk er greit forsåvidt, men en av oss har pulk i tillegg. Ser det kanskje blir nødvendig å droppe pulken, men tror vi venter til litt uti mai og undersøker snøforholdene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.