Gå til innhold
  • Bli medlem

5-7 dagars turförslag med utgångspunkt önskas!

Viltfjäll

Anbefalte innlegg

Familjen Viltfjäll skall ut på tur å behöver turförslag:

Uppställning: Fru, man och hund (Akita)

Utrustning: Turskidor, tält, säckar och kök med mat å det mesta annat som behövs. Ev. pulka till människa/hund.

Dagsetapper: ca 20 km med någon långdag +30 km å någon vilodag.

Övernattning: Främst stugor (DNT) men också någon natt i tält.

Tid: Veckorna före påsken. Tidsåtgång 5-7 dagar.

Nivå: Inget försök att slå rekord eller vara extrema. En god tur med minst en flaska rödvin i säcken. Härliga dagar på fjället prioriteras.

Så det vi behöver hjälp med från Fjellforums medlemmar är alltså ett genomtänkt turförslag med start/mål i Hemsedal eller därikring.

All hjälp tas tacksamt emot och vi hoppas komma med inpass där vi kan!

TACKAR på förhand!

/andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Vad skall man göra för att få svar här? :)

(bumpa tråden är ju ett sett såklart)

Är det så få som har gått på längd kring Hemsedal, är det för att jag skriver på svenska (efter tråden om invandrare på fjället kan man ju börja undra... ) :D eller är turförslag bättre att söka på annat håll?

Snälla hjälp mig med minsta lilla info om bra turer i Skarvheimen med start/stopp i Hemsedal.

Som muta för ett svar kommer här en länk till helgens pudderdagar i dalen:

www.vognen.com/19jan2006.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hemsedal selv er jeg ikke kjent, men har man anledning til å kjøre litt oppover dalen kommer man raskt inn på turistforeningens rutenett. Kvistekart (som viser hvilke ruter som er kvistet senere på vinteren finner man på www.turistforeningen.no)

Selv har jeg bare gått strekningen Raggsteindalen - Iungdalshytta - Bjordalsbu - Sulebu - Tyin i dette området, men jeg må si det var et fantastisk område. Etappene er ikke spesielt lange.

Siden området neppe er merket så tidlig på vinteren (?) må man kunne finne frem på egen hånd.

Se her:

http://www.turistforeningen.no/files/kvistekart/KVISTEKART_2006.pdf

Fra Breistølen er det bratt opp til Bjordalsbu (11 km) man kan sikkert ta seg opp fra Bjølberg litt nærmer Hemsedal med. Bjordalsbu på over 1500 moh er et nydelig sted å tilbringe en rolig natt. Derfra er det lett skli ned til Iungsalshytta. Ruta over til Kongshelleren kjenner jeg ikke, men for et 5-7 dagers prosjekt, kan denne starten være et godt alternativ med en rundtur videre via Geiterygghytta, Finsehytta over til Raggsteindalen (fin rute som går høyt) og tilbake til Iungsdalen.

På returen klarer dere fint å gå fra Iungsdalsvannet og over til rv 52 (som er 52 km).

Ser dere vil benytte telt, og da er disse DNT etappene og hyttene overflødig.

Personlig svermer jeg veldig for området nord for Hemsedal, altså opp dalen fra Breistølen og gjennom flere pass til Sulebu. Fra Sulebu kort rundtur mot øst og ned til rv 52 (to dagers tur), eller videre nordover i retning Sletningsbu. Området mellom veien Tyin-Årdal og E16 Filefjell er kjempeflott selv om det ikke er så stort.

Studer kartene og legg opp ei rute. Bortsett fra de vanlige "DNT-etappene", er det vel kanskje ikke så mange som har gått rundturer andre steder i disse områdene?

Mulighetene er i alle fall mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Morten för infon!

Ja, vi har grovplanerat sträckan Tuv(Hemsedal) mot Kljåen (men vet inte hur typo ser ut här, har ju typokarta i GPS:n å får kolla detta) vidare mot Sulebu, Tyin etc.

Det blir nog fler nätter i hytte (DNT) än tält (endast vid fint väder och rimliga temperaturer) men där var det detta med att ha HUND med sig :D

Är det någon som har mer info eller uppfattning om DNT-hyttorna i detta område får de gärna skriva det här också! Speciellt om ni har gått med hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv ikkje om du kjem med bil til Hemsedal, men i tilfelle kan du kjøre frå Tuv og inn Grøndalen.

Veien er brøyta til Fuglehaugen. Om du vil gå på ski fra Tuv er det oppkjørte løyper på vestsida av elva heilt til Feten. Herfra kan du følge vegen inn til Fuglehaugen, og vidare i slakt terreng til Kljåen.

Hytta er lite besøkt, så det går sikkert bra å ha hunden med her. Fin dagstur vidare til Sulebu, med ein del stigning innover dalen. No ser eg du har vært i Hemsedal i helga, så då har kanskje alt orientert deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med bil till Hemsedal men första biten är inga problem. Vi har husvagn/spikertelt i Ulsåk så därifrån blir det lätt att hitta 8)

http://www.vognen.com

Det är efter slutet av Gröndalen min mentala karta slutar och därifrån jag behöver mer turförslag för att sedan landa igen i Hemsedal (alt vid buss "hem" (från Finse eller Gol eller Tyin) men det kan kanske vara problem med hund?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.