fjellrypa Skrevet 14. januar 2006 Skrevet 14. januar 2006 Hei, er det noen som har gått i Tatrafjellene? Jeg planlegger tur, og kan tenke meg tips om en ok rute. Sannsynlig utgangspunkt er Krakow (billige flybilletter), evt videre til Zakopane, men hva videre? Hører gjerne andres erfaringer! Siter
Julia Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 Har ikke vært der, men dersom du kan lese litt tysk, kan jeg gi deg to linker til andre forum der det ligger ut masse informasjon og turartikler. Siter
Dalegudbrand Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 Var der for et par år siden, men prioriterte ikke fjellet på den turen. Rakk likevel opp på et par topper, blant annet Mt. Givoun (?). Zakopane er antakelig den hyggeligste og mest idylliske byen i denne delen av Europa og finner du et hyggelig overnattingssted, som jeg gjorde, ligger alt til rette for en vellykket tur. Man kan gå Tatra kjeden på langs, dette gjøres enklest ved å ta taubanen fra Zakopane, og opp på kjeden. Jeg overnattet på noe som best kan sammenlignes med en norsk, bemannet turisthytte, denne ble da og brukt av skoleklasser på leirskole og som utgangspunkt for fjellvandrere. Den hadde ikke åpnet da jeg var der, i mai, men traff tilfeldigvis hotellsjefen nede i byen da jeg ankom og ble invitert til å bo på hotellet så lenge jeg ville. Videre langs foten av kjeden ligger det andre bemannede "turisthytter". Siter
kari Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 Jeg var med på Turistforeningens fellestur i Tatrafjellene juni 05, og du kan sikkert få info der, turen deres går i år også. Vi starta fra Zakopane, og gikk en variert ukestur m overnatting på forskjellige hytter, noe i likhet med betjente DNT-hytter. Hele området er nasjonalpark med "styrt" trafikk. Stiene er opparbeidete, og man skal holde seg til dem. Nødvendig pga svært stor slitasje, mye større trafikk enn i norske fjell. Dette som apropos til oppgradering av stiene til/fra Besseggen. Rutene var svært varierte, og de beste kartene inneholdt symboler som viste evnt. vanskeligheter på ruta, klatring etc. Forøvrig godt tilrettelagt m bollter etc. Flotte ruter over grenserygger (til Slovakia), og opp på spennende topper. Morski Oko er et must - svært vakkert. Og fjelltoppen Giewont, Zakopanes vokter. God tur! Hilsen Kari Siter
fjellrypa Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Skrevet 17. januar 2006 Takk for informasjon, alle sammen! Dette var sikkert nok lesestoff, i tillegg til det jeg tidligere har skaffet meg fra DNT. Jeg har også fått epostadressen til en som er lokalkjent, så nå får vi se hva slags tur vi får til! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.