Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det unødvendig med vindjakke på langturen?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg en Norrøna bitihorn aero60 vindjakke til en grei pris på outlet-butikken til Norrøna. Gleder meg til å bruke den fremover.

Mitt spørsmål er.

Blir det "råflott" og unødvendig å ta den med på sommerens langtur i Femundsmarka?(og andre lengre turer). Har ei skalljakke som fortsatt blir med til bruk på våte dager. Ser for meg at vindjakka kan bli brukt så lenge det ikke er nedbør. Tenker at den ikke vil bli like varm som skalljakka og dermed et mer behagelig alternativ på solskinnsdager. I tillegg vill den beskytte mot myggen, og vind da..

Blir dette unødvendig? Holder det å kun ta med skalljakka? Vekten på vindjakka er 175 gram, så vil ikke ha så mye å si for vekten på sekken om den får bli med på tur.

Er kanskje et litt "smalt"spørsmål, så må vel kanskje bare prøve meg frem. Men hadde vært kjekt om andre har meninger/erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det på denne måten, Anders. Skalljakka til våte og kalde dager, og vindjakka (min er en Bergans Microlight Jacket) ellers. Skalljakka  blir litt overkill synes jeg når jeg kanskje bare trenger litt beskyttelse mot myggen eller andre insekter eller en bittelitt småkjølig vind. Den fungerer også mot litt yr og noen dråper regn.

 

Jeg kjørte denne kombinasjonen på alle turene sist år. Kan anbefales herfra.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på denne måten, Anders. Skalljakka til våte og kalde dager, og vindjakka (min er en Bergans Microlight Jacket) ellers. Skalljakka  blir litt overkill synes jeg når jeg kanskje bare trenger litt beskyttelse mot myggen eller andre insekter eller en bittelitt småkjølig vind. Den fungerer også mot litt yr og noen dråper regn.

 

Jeg kjørte denne kombinasjonen på alle turene sist år. Kan anbefales herfra.

 

:)

Høres bra ut. Tror jeg prøver det samme. Å bare pass på, i sommer kommer jeg å tar alle de store ørretene i Femundsmarka før deg:) Med vindjakke....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råflott og helt unødvendig Anders :PMen er jo digg med noe som ikke er klamt på kjølige eller vindfulle dager uten nedbør. Myggen bare ignorerer jeg, så hva som er nødvendig bortsett fra hodenett for å holde den unna vet jeg ikke :)

Jeg er kanskje ikke like myggresistent som deg:) Kan jo ikke røyke bort myggen lenger heller. Ser ut som det blir vindjakke på meg i sommer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke like myggresistent som deg:) Kan jo ikke røyke bort myggen lenger heller. Ser ut som det blir vindjakke på meg i sommer..

Vet ikke om Jan Erik har vært i Femundsmarka (eller på Finnmarksvidda og andre lignende steder), når det er mye mygg. Det kan være så ille, at noen fortrekker mygghatt. Og andre skulle ønske de hadde. :)

 

Ta hensyn til at det kan bli mye mygg du og skaff deg bra myggmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Jan Erik har vært i Femundsmarka (eller på Finnmarksvidda og andre lignende steder), når det er mye mygg. Det kan være så ille, at noen fortrekker mygghatt. Og andre skulle ønske de hadde. :)

 

Ta hensyn til at det kan bli mye mygg du og skaff deg bra myggmiddel.

Joda, bor i indre Troms, og har sett min andel av mygg jeg :)

Er så heldig at jeg ikke reagerer noe særlig på myggstikk, så jeg har etterhvert gitt opp å holde den unna. Bruker myggnett på hodet slik at den ikke kommer inn i luftinntaket, men ellers overlever jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med vindjakke, tipper du kommer til å bruke den mye mer enn skaljakka :-) Absolutt nødvendig luksus :-)

  

Strengt tatt burde enn ha en lett skallajkke, da det fort kan bli den som ligger mest i sekken :-)

Da får jeg bare begynne å spare til ei lett skalljakke. Litt av noen dilemma dette friluftslivet byr på:) Tror det nesten er opplest og vedtatt at vindjakka blir med til Femundsmarka i sommer. Får håpe på mye regn så jeg slipper vekta av skalljakka i sekken:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Jan Erik har vært i Femundsmarka (eller på Finnmarksvidda og andre lignende steder), når det er mye mygg. Det kan være så ille, at noen fortrekker mygghatt. Og andre skulle ønske de hadde. :)

 

Ta hensyn til at det kan bli mye mygg du og skaff deg bra myggmiddel.

  

Joda, bor i indre Troms, og har sett min andel av mygg jeg :)Er så heldig at jeg ikke reagerer noe særlig på myggstikk, så jeg har etterhvert gitt opp å holde den unna. Bruker myggnett på hodet slik at den ikke kommer inn i luftinntaket, men ellers overlever jeg.

Etter å ha tilbringt noen turdøgn med Jan Erik i Femundsmarka og Øvre Dividal nasjonalpark kan jeg skrive under på at den mannen ikke bryr seg om mygg. Eller kanskje det er myggen som ikke bryr seg om han? Blodfattig?:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt en windstopper på mine turer. Den er gammel, tung som bly og tvilen har kommet hver gang jeg har lagt den i sekken. 

Men den har blitt brukt myyye! Eneste jeg har savnet på min er ei hette. 

 

175 gram vindjakke hadde jeg tatt med! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på sommerturer brukt å ha en veldig lett microfiberjakke som er vind og myggtett. Så ja den jakka hadde jeg pakket med.

 

I det seinere har jeg også alltid med meg ei primaloft-jakke. De er helt geniale. Varmere enn fleece-jakka. Vindtett. Kan brukes både over og under skallbekledning. Som leirjakke på høyfjellsturer er den alltid med sommertid også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker som regel slik på kortere turer.

 

Værvarsel sier fint vær med mulighet for byger: Da pakker jeg vindtett jakke og bukse og dropper skalltøy. Til regnet har jeg da med en poncho.

Værvarsel sier ustabilt vær og en del nedbør: Da tar jeg skalltøyet og dropper lettere vindtett jakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norrøna Bitihorn Aero100. Det er den jakka jeg har brukt mest siden jeg kjøpte den i september. Den bruker jeg hele året, men spesielt på varmere turer. På fjellet er den helt gull å ha med et enkelt ullplagg under på de litt forblåste kalde dagene.

Min veier vel litt mindre enn din(107g, str. xxl), men til den vekta, så er det bare kjøre på til langturer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på sommerturer brukt å ha en veldig lett microfiberjakke som er vind og myggtett. Så ja den jakka hadde jeg pakket med.

 

I det seinere har jeg også alltid med meg ei primaloft-jakke. De er helt geniale. Varmere enn fleece-jakka. Vindtett. Kan brukes både over og under skallbekledning. Som leirjakke på høyfjellsturer er den alltid med sommertid også.

Høres bra ut Jan Eilert. Har ei primaloftjakke jeg også og er strålende fornøyd. Ullgenseren er ikke med på sommerturen lenger. Primaloft er et lettere og mer behagelig alternativ spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norrøna Bitihorn Aero100. Det er den jakka jeg har brukt mest siden jeg kjøpte den i september. Den bruker jeg hele året, men spesielt på varmere turer. På fjellet er den helt gull å ha med et enkelt ullplagg under på de litt forblåste kalde dagene.Min veier vel litt mindre enn din(107g, str. xxl), men til den vekta, så er det bare kjøre på til langturer også.

Vurderte den jakka også, men var usikker på slitestyrken til ei så tynn jakke. Men ser jo ut som du er veldig fornøyd, og vekta er jo til å leve med:) Har du noen tanker om slitestyrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte den jakka også, men var usikker på slitestyrken til ei så tynn jakke. Men ser jo ut som du er veldig fornøyd, og vekta er jo til å leve med:) Har du noen tanker om slitestyrken?

 

Jeg mener det er hipp som happ. Min jakke vil ikke vare evig, og har allerede begynt å nuppe, samt at det har dukket opp noen hull.

Men så lenge jakka holder nogenlunde sammen, så vil den gjøre jobben sin :) Betalte jo bare 600kr for den hos DNT sin nettbutikk :)

 

Jeg tror jakka du har kjøpt vil bli en fin følgesvenn på turene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er hipp som happ. Min jakke vil ikke vare evig, og har allerede begynt å nuppe, samt at det har dukket opp noen hull.

Men så lenge jakka holder nogenlunde sammen, så vil den gjøre jobben sin :) Betalte jo bare 600kr for den hos DNT sin nettbutikk :)

 

Jeg tror jakka du har kjøpt vil bli en fin følgesvenn på turene dine.

Da blir den med:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.