Gå til innhold
  • Bli medlem

Ideer til helgetur med barn på sykkel

virrma

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha med meg niesa mi i tillegg til min egen snuppe på en helgetur til sommeren. Det er en årlig foreteelse, og jeg prøver å variere så mye som mulig. De to siste årene har turene vært relativt "tøffe", så i år tenkte jeg å legge opp til greie etapper og god tid. Jeg funderer på sykkel. Jentene er åtte år, har 20" og 24" sykler og litt varierende sykkelerfaring. Hun med 20" har aldri brukt sin annet enn rundt i gata og kanskje til butikken. Hun med 24" har syklet Rallarvegen og diverse annet på grov grusvei.

Jeg har dessverre ikke sykkelvogn lenger. Det betyr at vi må basere oss på å bo i hytter eller en basecamp nære bilen.  Vi bor i Oslo og Drammen, så turmålet bør være i grei reisevei herfra.

Er det noen som har noen gode tips til hvor vi kan dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er vel kjent terreng for deg, men Mylla eller Tverrsjøstallen kan kanskje være fine steder å starte? 

Ellers er jo Lillehammer-Ringebu-Rondane-området et fjellområde med mange fine sykkelveier, men mulig det blir for langt. Sikkert like fine muligheter i skogsterreng fra Hamar og Gjøvik, uten at jeg kjenner godt til det. 

Du kan antakelig få låne min Nordic Cab som transportvogn om turen går i juli. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panoramavegen i Vestre slidre. Områdene ved Tisleifjorden, Storfjorden/Flyvatn, Nøsen. Det er flere runder man kan ta der oppe, og ganske flatt når man først har kommet opp. Fint å sykle inn mot Grunke. Kan også ta en runde på "Stølsvidda". Lett å finne teltplasser. Mye levende støler med dyr på, så dere kan risikere å måtte stoppe for kuer i veien mange ganger. 

http://www.valdres.com/no/Sommeraktiviteter/sykkel/Sykkelruter/?TLp=388348&Stolsvidda-Vaset-Tyrisholt-Nosen-Vaset-37-46-km-=

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal sykkle stryken->oslo i år (skulle det sist år men rakk det ikke)

http://www.skiforeningen.no/marka/turer/?id=50

Det er vistnok litt bratt i starten så går det nedover,kan du kjøre opp eller ta tog.

Har du sykkelvesker? hadde jo vært utrolig fint og overnatta i telt underveis hvis ikke er KIKUTSTUA  (http://ut.no/hytte/3.1905/) fint på veien.

btw tilbud på BURLEY sykkelvogn (bestilte selv)  http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltransport/sykkelvogn-og-tilbehor/sykkelvogner/burley-nomad-trailer-sykkelvogn-for-utstyr/p/1107911_1_style 

jeg håper det blir mange turer til sommeren,men hvis vi ikke skal bruke sykkel vogna den helga du skal reise kan du låne min.

har en stk BURLEY og en slik her http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article584014.ece den BURLEY blir nok ikke brukt så ofte så mulig den er ledig :)

veiledende er 4500 på den der,så du får sikkert solgt den igjen til 2500 om noen år vil jeg tro :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommersiell men likevel flott: Rallarvegen. Enkel å komme til med tog. Om du er vestpå: øyhopping på nordøyane eller Værlandet og bulandet :)

Snuppa og jeg har syklet Rallarvegen to ganger. Snuppa er sikkert klar for en runde til, men jeg kan tenke meg litt variasjon. Er nok litt usikker på om hun vi skal ha med oss er klar for en sånn tur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Panoramavegen i Vestre slidre. Områdene ved Tisleifjorden, Storfjorden/Flyvatn, Nøsen. Det er flere runder man kan ta der oppe, og ganske flatt når man først har kommet opp. Fint å sykle inn mot Grunke. Kan også ta en runde på "Stølsvidda". Lett å finne teltplasser. Mye levende støler med dyr på, så dere kan risikere å måtte stoppe for kuer i veien mange ganger. 

http://www.valdres.com/no/Sommeraktiviteter/sykkel/Sykkelruter/?TLp=388348&Stolsvidda-Vaset-Tyrisholt-Nosen-Vaset-37-46-km-=

Denne turen så jo helt fantastisk ut! Jeg skal på sykkeltur med to jenter på 7 og 10, denne turen skal under sterk vurdering. Vi vurderte egentlig den gamle Kongeveien over Filefjell. Men fortsatt ikke bestemt oss :-) Så jeg følger denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært på en del sykkelture med barna, da de var små. Den ene 8-åring har liten sykkelerfaring og bør vel ha noenlunde flat lende for ikke å miste motivasjonen.

Det er mange bra stølsveier på Ringebufjell, hvor DNT hytta Vetabua eller Djupslia kan være utgangspunkt (vei til begge). Det finnes også noen åpne fjellstyre buer der. Se p UT.no Hadde fin høst sykkeltur for noen år siden.

Samme ved Huldreheimen/Gausdal Vestfjell: Yddin hytter, DNT Liomseter og Nythun (veldig bra mat!) men nede i dalen kan være utgangspunkter. Men det finnes også åpne fjellstyre hytter og selvbetjent DNT hytte som fx. Haldorbu.

Dessuten er det vel nesten uendelige muligheter i Nordmarka - Krokskogen?

Endelig kan du ta Stena fergen Oslo- Frederikshavn og sykle i Nordjylland evt. ta neste ferge over til Læsø!

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede nevnt Rallavegen og den fungerer fint dersom du deler den opp i flere etapper. I fjor syklet vi hele familien fra Haugastøl til Finse og sov i telt midtveis, hun eldste syklet hele veien selv med sin 16" pikesykkel, når vi kom fram til Finse var det definitivt den minste sykkelen der! :-D

Ellers er det mange fine grusveier innover i Nordmarka man kan sykle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å ta toget til Hjerkinn og sykle ei mil nedover mot Folldal. Der tar man til venstre veien inn til Einunndalen. Deretter rett nordover mot Ålbusætra. Så østover mot Orkelsjøen, og videre over til Oppdal, hvor man kan ta toget hjem igjen. Veldig flott fjellområde, men det blir jo litt stigning fra Folldal og opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.