Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til gode turer for nybegynner topptur ski? (Valdresflya/Rondane/Jotunheimen)


Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode forslag for hvor to nybegynnere kan gå topptur på ski (har randoneeutstyr) i området Valdresflya/Rondane/Jotunheimen i slutten av april?

 

Gikk Rasletind i mai i fjor - en nydelig tur, men litt for lang transportetappe inn til stigning i forhold til hva jeg ønsker.

 

Helst et "skredsikkert" sted - gjerne et populært sted sånn at det finnes spor å følge ;)

 

Håper på noen gode tips - på forhånd tusen takk!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skal ha kortere enn inn til Rasletind, samtidig som det skal være populært har jeg følgende forslag:

 

Da utgår Rondane.

I randsonene til Jotunheimen står du igjen med:

  Nautgardstind - jevn, slak, ikke en typisk kjøretopp (for slak?), men i godvær en "trygg" topp.

  Loftet - populær, cruisetopp, men har ett pari opp som må vurderes eller omgås.

  Steindalsnosi - kortest?, ikke så populær som nabo Fanaråken.

  Lauvnostind - populær, lang jevn kjøring, store svinger. Kanskje den beste av de mer alpine toppene.

  Fra Leirungsdalden - flere topper med kort anmarsj, men snøforhold/rasfare må vurderes bedre, flere går på bre.

  Fra Spiterstulen - Keilhaus (fortopp til Galdhøpiggen) ett "trygt" valg etter Tinderennet, følg trasee.

  Fra Krossbu - Smørstabbsbreen og de snilleste toppene rundt.

Valdresflya - lavere topper, bare å titte rundt seg og velge den man synes er fin og ser slak ut.

 

Har vært mye vind i år, så jeg vil tro både loside (skare/is/avblåst) og leheng (mye snø) bør vurderes spesielt ved valg av tur.

 

Lykke til :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid være forberedt på skred, men våren er som regel mye tryggere enn vinteren. Lær deg å måle hellinger på 30 grader, så kan du i større grad finne ruter selv som ikke er så fulle av folk..

For øvrig mange gode forslag i innlegget over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tusen takk for svar :) 

Jeg kan jo kart og kompass, og er godt vant til å bevege meg i fjellet sommerstid. Så derfor: har du gode forslag til turer i Rondane også så tar jeg i mot de med stor takk! :) Kan være at vi kanskje vil gå litt mer alene allikevel har vi funnet ut - men samtidig steder med under 30 graders helling :) 

 

//Ingrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppene nord for Store Smørstabbtind kan anbefales varmt. En tur fra Krossbu over Storbreatind, Veslbreatind, Hurrbreatind, og Veslfjelltind er flott en solfylt vårdag.

Fra Valdresflya er jo Høgdebrotet en grei tur, selv om de første to kilometerne er flate. Om 2000-topp ikke er noe mål i seg selv er Heimdalshøe (gå mer rett på enn den vanlige ruta om Brurskardet) en fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.