Dag G - Evje Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Jakttvillingene er på farten igjen. Denne gangen på TV Norge. En kanal jeg aldri ser på, men forstår ut fra debatten at det er tvilsom avlivning de bedriver. Jakt på villsvin med pitbull som avsluttes med knivstikk høres helt vilt ut. Håper aldri å treffe på disse to kandidatene på tur.! 7 Siter
Martin HJ Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Erke-amerikansk opplegg denne gangen... Og det er intet positivt for min del. 4 Siter
Populært innlegg Jan Erik Hansen Skrevet 12. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 12. mars 2015 Jakttvillingene er på farten igjen. Denne gangen på TV Norge. En kanal jeg aldri ser på, men forstår ut fra debatten at det er tvilsom avlivning de bedriver. Jakt på villsvin med pitbull som avsluttes med knivstikk høres helt vilt ut. Håper aldri å treffe på disse to kandidatene på tur.! Kan jo være greit å se programmet før en uttaler seg? 10 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Ingen vits å se programmet! Det er kommet nok fram hva det inneholder! Søppel-TV! 5 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Jeg så frem til de skulle skyte bøffel - holdt for meg. Jeg fordømmer ikke programmet - gadd ikke å se da jakt ikke opptar meg. Siter
+Grimner Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Sist tvillingene var på TV, (jeg antar at det er de samme - jeg har heller ikke sett dette), så hadde @Dag G - Evje sett programmet uten at det hjalp noe særlig - selv ikke etter å ha blitt gjort oppmerksom på feilslutninger av blant andre undertegnede - så jeg tillater meg å lure på om det er jaktmetodene som faktisk er problemet. Men lengre enn det kan jeg ikke gå fordi jeg: a) kjenner ikke @Dag G - Evje, b ) ikke har sett programmet, c) ikke kan noe som helst om villsvinjakt (bortsett fra at jakt med automatvåpen fra helikopter er effektivt, men med altfor høy risiko for skadeskyting), d) faktisk prøver å dømme ut fra noe som i det minste kan minne om fakta. Det er en bra medlemssøknad til NOAH, men karrieren som filmanmelder ser ikke lys ut. 4 Siter
Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 12. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 12. mars 2015 Måten denne tråden introduseres på, sier det meste. Man er ute etter å henge ut og slenge dritt uten at man engang har satt seg inn i det man faktisk setter seg ned og tar seg bryet med å lage tråd om. Fordømmende idioter finnes overalt. Også på fjellforum.no .. 24 Siter
Bandog Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Er for så vidt enig i at det er liten vits i å se noe før man uttaler seg. I alle fall om man har bestemt seg for hva man vil uttale på forhånd uansett. Men hetsjakt med hund og avslutning med spyd, er det som er vanlig på villsvinjakt. (i USA er det riktignok skytevåpen som helst blir brukt) å bruke pitbull, (om det da er APBT som er ment) er ikke vanlig. Selv om mange av dem også har det som skal til for at de kan brukes. Jeg har heller ikke sett programmet, men uttaler meg gjerne om at jeg ikke synes at jakt og tv underholdning er forenelig for min del. 3 Siter
Dag G - Evje Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Skrevet 12. mars 2015 Man behøver ikke se på denne dritten for å gjøre seg opp en mening. Det holder med forrige sesong og anmeldelsene som nå kommer. Å bli kalt idiot for dette sier vel det mest om debattanten. Da er argumentene få... 8 Siter
Martin HJ Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Erke-amerikansk opplegg denne gangen... Og det er intet positivt for min del. Jeg så hele programmet, og det hele minte meg om noe som kunne gått på Discovery Channel på lik linje med Moonshiners, Gold Rush, Fast`n`loud osv. Altså irriterende harry amerikansk innhold med slitsomme rolleinnhavere som møter like slitsomme amerikanere. Men ga det en sjans siden det kan assosieres med friluftsliv, og det er ikke for mye av det på skjermen. Men noen fler episoder av dette blir det ei. 5 Siter
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 12. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 12. mars 2015 Fordømmende idioter finnes overalt. Også på fjellforum.no .. Er det virkelig nødvendig å kalle andre forummedlemmer idioter? 13 Siter
Jan Arne Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Håper aldri å treffe på disse to kandidatene på tur.! Hvorfor det ? Siter
Populært innlegg Heriks Skrevet 12. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 12. mars 2015 Forrige sesong? Jeg har sett et program fra ut i naturen om disse jentene, hjemme i Finnmark. Er det mer? I det programmet ønsket jeg meg kanskje at det kom litt bedre frem på tv dette med sikker våpenhåndtering, ellers kan jeg ikke si at jeg hang meg veldig opp i noe i det programmet. Litt friskt språk, men men ... Når det gjelder programmene nå fra USA har jeg ikke registrert noen debatt ut over at NOAH med tilhengerskare har vært ute. Det er en "organisasjon" jeg ikke tillegger noen tyngde i en debatt. Jeg registrerer at "den jevne" nordmann/kvinne fjerner seg mer fra naturen og får mindre kunnskap om hvor maten vår kommer fra så generelt tror jeg folk har godt av å se programmer om jakt. Man får et litt annet forhold til dyr når man jakter eller driver gård enn når man tror biffen er dyrka frem i bakrommet på Rema. 10 Siter
Dag G - Evje Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Skrevet 12. mars 2015 Hvorfor det ? Meget begrenset ordforråd på jentene. Og dårlig våpenkultur. Dreping var først og fremst gøy, virket det som. Siter
Hokus Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Jeg så hele programmet, og det hele minte meg om noe som kunne gått på Discovery Channel på lik linje med Moonshiners, Gold Rush, Fast`n`loud osv. Altså irriterende harry amerikansk innhold med slitsomme rolleinnhavere som møter like slitsomme amerikanere. Men ga det en sjans siden det kan assosieres med friluftsliv, og det er ikke for mye av det på skjermen. Men noen fler episoder av dette blir det ei. Øyh, ikke diss gold rush! 7 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Øyh, ikke diss gold rush! Jeg liker godt Gold rush, mest på grunn av den storslåtte naturen, men også handlingen. Siter
Veidemannsblod Skrevet 12. mars 2015 Skrevet 12. mars 2015 Det holder med forrige sesong og anmeldelsene som nå kommer. Kan du gi meg en link til forrige sesong, så jeg får sett den? Siter
Populært innlegg +ost Skrevet 12. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 12. mars 2015 Jeg så mesteparten av første sesong, og også episode 1 i denne sesongen. Det er rart hvor mye jantelov og drittkasting som kommer, spesielt fra folk som ikke har sett programmene. Vi snakker om to jenter som hoppet av skolen etter åttende klasse. Da var de lei, og skolevesenet var tydeligvis ikke tilpasset dem. Så vidt jeg kan forstå har de siden livnært seg som jegere, og hva andre slags jobber de måtte ha skaffet seg. Språkbruken deres, og forsåvidt sigarettforbruket også, er grov, men også sterkt preget av lite skolegang og hva jeg vil gjette på er et resultat av jaktopplæring i et sterkt mannsdominert miljø i Reisadalen. Nå er jo nordlendinger (alt nord for Trøndelag) kjent for å snakke rett fra levra, og disse er intet unntak. Jentene har altså lite skolegang, men kvalifisert og godkjent som jegere på bl. a store rovdyr. Nå er jeg overhodet ikke jeger, men jeg gjetter på at folk som har (norsk) godkjenning for jakt på ulv og Bjørn kan sine saker. Nok om det. TVNorge har invitert jentene med til USA for at de skal få oppleve jakt der. Serien er en samfunnsstudie i hvordan jakt delvis/tydeligvis foregår der borte (igjen: jeg kan lite om jakt) og interresant ut fra perspektivet at man kan lære noe der og. Det er verdt å merke seg at jentene (så langt) fremstår som seg selv og ikke som noe regissert. Om bøffelepisoden, som det bare er vist teaser fra så langt, ser man at en av jentene takker nei til å skyte, da jakten er ren troféjakt, eller bærer preg av det, og det strider mot hennes prinsipper. Villsvinjakten derimot, og også krokodillejakten er jakt på skadedyr slik det fremstilles. Serien viser to viljestreke jenter, som mot samfunnets vilje (ikke følge normal skolegang) likevel kommer seg frem på sitt vis. Temaet er jakt, hvor også avliving vises. Med tanke på hvor mye vold, skyting og generell dårlig oppførsel som vises på TV i dag, både gjennom serier, men også på nyhetssendinger, så er det som vises i denne serien rimelig harmløst. NOAH gjør mye bra, men når det kommer til realisme omkring vanlig dyrehold (type gårdsbruk og jakt) og hva dette (kan) innebære®, mener jeg de er rimelig langt ute på prærien/viddene. 46 Siter
Populært innlegg Vandrefalk Skrevet 12. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 12. mars 2015 Er nå rimelig spesielt å bruke energi på å irritere seg over noe man IKKE har sett?! Jeg så programmet, og har tenkt å se resten av episodene i denne serien. Jentene får gratis tur til USA (kanskje får de betalt for alt det jeg vet). Der får de prøvd seg på noen jaktformer som visstnok er helt vanlige der borte, men virker noe fjernt for norske jegere.. Kan ikke se at det skader noen å få innblikk i hva slags jakt som foregår i andre land?! Synes jentene klarer seg bra, jeg... 19 Siter
Bergmann Skrevet 13. mars 2015 Skrevet 13. mars 2015 Jeg synes de to tuppelurene er ganske ålreite, jeg! Greit, de banner, de røyker og er røffe i kantene, men heller slike jenter, enn de her med gåsedunjakker og anorexi, dyre vesker og egen blogg! Eller hva er det som gjør f. eks medlemmene av Den Norske Rypeadelen med Kollenhamsterene sine til så forbasket mye bedre jegere, enn disse to fargerike jentene? Jeg er ikke i tvil. Bare til opplysning, for å bli lisensjeger på ulv, bjørn jerv og gaupe behøver en ikke noe annet enn å registerere seg med fødsels- og jegernummer i Brønnøysundregisteret. Krever ikke noe annet enn utrolig banale internettferdigheter og en skriver. 5 Siter
Tor Magnus Skrevet 13. mars 2015 Skrevet 13. mars 2015 Jeg så første episode og synes den var helt grei, men vet ikke om jeg kommer til å se noen flere. Det som kanskje irriterte meg mest hva den konstante fnisingen som om de var 14 år gamle jenter. Siter
Yokon Skrevet 13. mars 2015 Skrevet 13. mars 2015 Debatten minner meg om at homo sapiens står på toppen av næringskjeden, i allefall med våpen i hånd. Det å gjøre underholdning av å avlive dyr gir meg lite eller ingenting, og langt mindre med halvflåsete komentarer til. Men på en annen side hva om en tv kanal gjorde et program om sakteTV av slakting av gris på slakteri. Denne debatten er ikke historie før vi alle er vegetarianere. 1 Siter
Populært innlegg Humbug Skrevet 13. mars 2015 Populært innlegg Skrevet 13. mars 2015 Jeg har heller ikke sett programmet, og jeg syns det var dritbra! 13 Siter
Dag G - Evje Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Skrevet 13. mars 2015 Så på det 10 minutter i gårkveld. Det holdt. Siter
Jan Arne Skrevet 13. mars 2015 Skrevet 13. mars 2015 Bare til opplysning, for å bli lisensjeger på ulv, bjørn jerv og gaupe behøver en ikke noe annet enn å registerere seg med fødsels- og jegernummer i Brønnøysundregisteret. Krever ikke noe annet enn utrolig banale internettferdigheter og en skriver Så enkelt er det nok ikke Bergmann. Du må jo ha tatt jegerprøven for å kunne bli l lisensjeger,og du må ha godkjent skyteprøve for storvilt(unntatt ved jakt på gaupe hvor du kan bruke hagle). For å få godkjent skyteprøve må du vel også ha dokumentert noen obligatoriske turer på skytebanen i løpet av året mener jeg. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.