Gå til innhold
  • Bli medlem

Skøyteski på fjellet


Gjest krokodillu123

Anbefalte innlegg

Gjest krokodillu123

Hei, jeg har tenkt til å gå Finse-Hallingskeid i helgen. Er det dette en løype som passer å gå med racing-skøyteski med pilotbinding og karbonstøvler?

Jeg har ikke tenkt å gå veldig raskt, men jeg har ikke fjellski ennå og tenkte at skøyteski er kraftigere og mer stabile enn klassisk.

 

Er det noen som vet om det er mye skare der nå eller løssnø?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en telefon til Finse 1222 og spør. Det er neppe skare, men det har blåst og føyka mye i det siste. Jeg vil tippe du kan finne greie skøyteforhold innimellom, og så veldig skavlete og vanskelig med jevne mellomrom. Jeg ville mye heller ha gått med klassiskski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillu123

Ok, takk, ja jeg bør vel ringe. Det eneste jeg tenkte på med klassiskski var om bakkene kanskje blir for bratte for den noe skjøre bindingen. Jeg har uansett tenkt til å kjøre rolig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillu123

Rapport: Jeg gikk med Atomic skintec (heldekkende felle-skinne). Turfølget hadde godt feste med Fischer E89 tour og VR40, men den del stor slitasje på den gamle snøen (ikke skare). Det var ganske mykt og fint hele veien og bakkene gikk fint å ploge ned sakte på langrennsskiene. Det var mulighet for å gå veldig raskt, men var ute på søndagstur og tok det piano. Jeg skulle tatt på et hakk større trinser, da stavene gikk litt gjennom om jeg ville hugge til i staking. Med litt roligere staking gikk det fint. Jeg kan anbefale klassiskski på denne strekningen om man vet at det er ganske mykt, relativt faste spor (ikke skare) og lite løssnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrennsski i høyfjellet er et sjansespill. Når forholdene er som de du hadde går det fint, men blir det hardt, isete, skavlete eller kommer en halv meter nysnø blir det verre. Jeg gikk en gang en ukestur i Jotunheimen sammen med noen som stilte med racingski, og det var ikke de som tråkket spor for gruppa i nysnø til knes, for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.