Gå til innhold
  • Bli medlem

Plassering av Kortfellefeste Åsnes

Omnilite

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 par Åsnes Amundsen ski i lengde 201, det nyeste paret snappet jeg opp til 1499,- inkludert bindinger på XXL for kort tid siden, dette paret fikk jeg montert BC magnum bindinger på som jeg hadde liggende i stedet for standard BC manuell som fulgte med.

(Jeg vet at jeg egentlig bare trenger ett par, men av logistikkmessige årsaker er det enklere med to)

Det jeg la merke til når jeg fikk det nye paret, var at festet for kortfellen var vesentlig mye lengre bak på de nye skiene enn på de som er eldre, forskjellen er såpass stor at det omtrent kan sammenlignes med fremre og bakre feste på Amundsen Expedition som har to festepunkter foran for forskjellig posisjon på kortfellene.

Av nysgjerrighet sendte jeg en mail til Åsnes for å spørre hvorfor, denne har jeg nå fått svar på:

"Kortfellefestet ble flyttet lengre bak for 2 sesonger siden, dette ble gjort etter tilbakemelding fra forbruker og skitestere. De mente at det er bedre med fellene på samme område som "smøresonen", og slik festet var på de gamle så kom festet for langt fram".

Dette betyr at Åsnes lytter til de som har innspill som kan forbedre produktene :D

Jeg vet ikke om dette også gjelder de andre Åsnes modellene.

Siden jeg nå har ett par Amundsen med standard BC manuell og ett par med Magnum, så vil jeg etter hvert få dannet meg et bilde om dette utgjør noe forskjell på samme type ski. Fra før har jeg "byttet ut" Alfa Skarvet støvlene med Crispi Stetind, dette gjorde en enorm forskjell på skikontroll, og kurerte de problemene jeg hadde med Skarvet støvlene:

Skarvet støvlene er for myke og for lite vridningsstive, dette merkes i skråhellinger når en går på tvers, da greier ikke Skarvet å holde ytterskien på kant fordi støvelen vrir seg. De gir også følelse av liten eller ingen kontroll i utforkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nok være lurt at de flyttet det.

Har Brediablikk selv og der synes jeg det er litt langt frem. Det er liksom tilsvarende smørelomme på langrenski men på langrennski går man mer aktivt og fremoverlent. Det gir et litt annet trykkpunkt.

På Breidablikk går jeg mer rett og da er vel mye av fellen langt frem. Nå har den modellen veldig lavt smørespenn så det sitter rimelig greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at de har flyttet de bakover på de nye modellene av Ingstad også, jeg har et nytt par av de.

Jeg har 190cm lange, på disse er fellefestet over "H'en" i Helge, men på bilder jeg ser på nettet sitter fellefestet mellom "Helge" og "Ingstad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.