Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å planlegger en tur hvor ambisjonen er å tusle fra Oslo og opp til Nesbyen/Gol over Norefjell og Eggedalsfjellene

Er det noen som har erfaringer om terrenget i Norefjellstraktene på vinterstid? Lurer blant annet på løypeforhold, snøforhold, terrengformasjoner, holdepunkter ved orientering og temperaturer og vær. Planen er å gjøre dette unna i vinterferien

Jeg har noe tidligere erfaring fra friluftsliv på fjellet om vinteren, men føler jeg må forberede meg godt før jeg eventuelt legger i vei.

Annonse
Skrevet

Takker.

Der var det noen gode tips. Nordmarka har jeg rimelig kontroll på, men hvordan er det fra Hønefoss og over Norefjellet. Det er kanskje den delen av etappen jeg er mest usikker på.

Har planer om å benytte meg av hytter underveis når det passer seg slikt. Blir det bikkjekaldt er det greit å få tørket opp litt sovepose og utstyr på vei oppover

Det jeg ikke er helt kar på å finne ut er også i hvilken grad det er oppkjørte løyper og i hvilken grad jeg må tråkke meg frem for egen maskin

Skrevet

Ta en kikk på DNT sin turplanlegger for Norefjell-Eggedalsfjella

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/location.php?lo_id=NO_noref&x=7&y=6&v=3

Turen over selve Norefjell er rimelig grei. Der kan du overnatte på Høgevarde f.eks. og få en flott tur videre forbi Ranten over Gråfjell, ned til Fiskeløysingen og videre til Toveseter hvor det er ei ubetjent DOT hytte. Blir det for kort dagsmarsj kan du gå videre til Haglebu. Fra Toveseter/Haglebu videre innover til Dalabu eventuelt Langedrag i lett terreng. Derfra mot Nesbyen/Gol.

Over Norefjell og videre fra Haglebu mot Langedrag er det normalt kjørt opp løyper med løypemaskin eller snøscooter.

Tipper at den mest plundrete delen av turen er passasjen forbi Hønefoss. I Holleiea er det et par koier som sikkert kan benyttes, men hvordan det er med skiløyper og snøforhold der vet jeg ikke.

På Norefjell er det for tiden lite snø. Var der oppe i helgen 6-8 januar. Det var godt skiføre, men neppe mer enn 30-50 cm snø. Derfor er det mye stein som stikker opp og gjør sporvalg mer krevende enn normalt særlig i utforkjøringer. Men innen du skal avsted får vi håpe på minst 50 cm til med snø.

Christopher

Skrevet

Jeg har også snust på tanken om en tilsvarende tur (bor i Oslo og har hytte i nærheten av Nesbyen) -- og er veldig interessert i rapport / erfaringer / rutevalg / etc i etterkant av turen!

Veldig fint om du sender en PM eller forteller om turen i dette forumet :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.