Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko til trøndernatur vår/sommer og høst


Vrimmel

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å investere i nytt fottøy til våren som er myntet på typisk trøndelagsnatur. Altså våt, gjørmete myr og blåbærlyng. Jeg er fortsatt usikker på hvilken type fottøy som er best egnet.

 

Jeg sitter foreløpig med 4 varianter som kan være aktuelle.

1. Lundhags syncro high eller mid

2. Viking vertex mid gtx

3. Goretex-sko + trailgaiter

4. Luftige terrengsko + trailgaiter (gi opp å holde de tørre, men satse på at de tørker raskt)

 

Målet er å ha det som er mest behagelig å bruke og gir mest turglede. Tar gjerne imot innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på Lundhags syncro high med knehøye gamasjer. Jeg har slitt ut et par med Lundhags sko før og har vert innom noen andre merker etter disse. Blant annet Alfa hjerkin, men endte opp med nye Syncro high for et par år siden.

Ingen over og ingen ved siden for meg.

Vet ikke om naturen i Ryfylkeheiene kan sammenlignes med dine trakter, men vi pleier å skryte av at vi har landets fineste og røffeste natur. Mye ulent terreng med stein og myr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvor man går. Lenger oppe i høyden er det som regel ganske greit å gå, mens lenger nede kan terrenget være svært tungt å gå i. Det er mye myr der man synker ned for hvert tråkk og tuer som lett kan vrikke ankler, men det store landskapet er ikke stort sett ikke så veldig ulendt.

 

Jeg liker godt å gå med lave gore-texsko i fjellet ellers. Det fungerer godt til stein, fuktig lyng og litt gjørme. Men jeg er svært usikker på om det fungerer når man vasser igjennom myrer over anklene over lengre perioder. Jeg lurer på hvor lette sko man kan klare seg med uten å tape betydelig med funksjon. Det vil ihvertfall være interessant å høre noen erfaringer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske forskjellige sko du kommer med der. Du bør nesten velge om du vil ha en høy sko med litt støtte, eller om du vil ha en lav sko, og bruke en gamasj når det trengs. Du kan jo i tillegg se på Lowa Renegade GTX Mid. Det er en sko som er ganske myk og lett, men likevel middels høy. Selv bruker jeg lave sko og gamasj når jeg ikke skal på topptur. Funker fint for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.