Kikut Skrevet 24. februar 2015 Skrevet 24. februar 2015 ...skal på tur med jobben og en av dagene en liten tur opp til Vesle Nup. Har lest enkelte turblogger som forteller om folk som går opp dit på brede planker. Er det noe poeng? Er toppen for liten? Er jo ganske flatt mellom Haukeliseter og toppen. Er nedkjøringa fra "nupen" verdt det? Siter
Johan2000 Skrevet 24. februar 2015 Skrevet 24. februar 2015 Det beror väl på... Jag för min del kan inte åka nedöver på längdskidor och äger inga turskidor (som jag inte heller skulle kunna köra ned med). Så för mig finns inget aternativ än att labba upp på randonee-skidor. Kanske var det lika för dom du har sett? Kan du åka på turskidor så går det förståss mycket lättare att komma upp. Siter
Dag G - Evje Skrevet 24. februar 2015 Skrevet 24. februar 2015 Var på Vesle i sommer. Burde gå greit med randonne ski, men også med fjellski. Hipp som happ ? Siter
Kikut Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Skrevet 24. februar 2015 Takk for svar! Det er jo uansett mer moro å kjøre ned på brede ski. Spørsmålet er bare om det er verdt det mtp hvor mye tyngre det er å gå opp, altså om dette bare er en liten knaus. Siter
Lompa Skrevet 25. februar 2015 Skrevet 25. februar 2015 Hvis det bare er en liten knaus, så kan du gå opp flere ganger.. Siter
Oddbjørn Skrevet 25. februar 2015 Skrevet 25. februar 2015 Er et relativt langt parti med ganske flatt og også litt opp og ned, men bortsett fra det bør det ikke være noe problem på randonee ski. Så ut til å kunne være ganske fin skikjøring fra toppen og ned til det flate partiet så her kan du jo evt vurdere flere turer. 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 25. februar 2015 Skrevet 25. februar 2015 Men skal du gå sammen med folk på fjellski blir du nok fort hengende litt etter på flata om du går på brede planker med helfeller. Siter
Tessatroll Skrevet 26. februar 2015 Skrevet 26. februar 2015 Eg personleg hadde valt fjellski med mindre snømengdene tilsei noko anna Siter
Fjellfilmeren Skrevet 26. februar 2015 Skrevet 26. februar 2015 http://skredkart.ngi.no/ Kartet viser at det stort sett er under 20 grader bratt. Kun med unntak av noen få bratte heng, hvor det sikkert også er skavler, så ser det ganske kjedelig ut i randonee sammenheng. Men noen, som meg, er ikke så flinke på fjellski, og randoneeski er jo så lette nå. Jeg hadde brukt randoneeskia. Om ikke annet så ihvertfall for å vise kollegene mine hva de bør kjøpe snarest mulig Siter
Kikut Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Skrevet 27. februar 2015 Takker for svar fra alle! Det får bli en avveining det her...tar med begge skipara Siter
Kikut Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Skrevet 27. februar 2015 Forresten noen som er kjent som har forslag om rute opp hvis man går med brede ski? Hørt noen nevne Ulevå vest for Haukeliseter? Siter
Fjellfilmeren Skrevet 27. februar 2015 Skrevet 27. februar 2015 http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=10452675 Anbefalast! Det er et eget kapittel for Haukelifjell og ett for Røldal i boken. 1 Siter
Kikut Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Skrevet 27. februar 2015 Kanskje det! Jeg har faktisk en bok som heter "Toppturer i Norge", har glemt å titte i den også.. Siter
RAS Skrevet 27. februar 2015 Skrevet 27. februar 2015 Ulevå er definitivt beste utgangspunkt med alpine ski, da har du en sjanse for å skli heile returen uten å stake. Turen er ganske så flat, så blir trulig lite sving nedover, da mister du farten til å skli helt ut på langsomt føre... Beste "nedkjøringen i området er jo egentlig de første 200hm fra Haukeliseter... Bredden av plankene bør selvsagt tilpasses til føret - er der mye løs snø, da sklir du lengre på bredde planker enn tynne pinner... 1 Siter
knadne Skrevet 27. februar 2015 Skrevet 27. februar 2015 Veslenup er en typisk fjellskitur... Hvis du vil gå med tyngre utstyr er det andre turer i nærheten som egner seg bedre. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.