Gå til innhold
  • Bli medlem

En takk til værgudene

ods

Anbefalte innlegg

Det er nesten ikke til å tro. Etter de mest deprimerende værprognoser for vinteren fra meteorologene, starter det nye året med to helger etter hverandre med det nydeligste skiføre i Nordmarka met tilstrekkelig antall kuldegrader. Allerede 3. juledag før snøfallet i mellomjula, målte jeg halvmeteren med snø i åpent lende mellom Gjerdingen og Tverrsjøen. Og etter snøfallet på 15 – 20 cm i mellomjula ble det jo ”bærre lækkert”. Og denne siste helga dukket jo sola fram etter å ha holdt seg skjult i ganske lang tid. Dette førte til et naturfenomen jeg aldri har sett før. På lørdag var det ganske mye iskrystaller i de høyere luftlag. Dette førte til det kjente fenomenet med en bi-sol på hver side av den virkelige sola, gjerne med en regnbue som forbinder disse. Men inne på åsen mellom Trehørningen og Gørja oppdaget vi i tillegg en regnbue rett over oss med krumningssentret i zenit. Ca halvparten av regnbuen (på solsiden av zenit) var meget markert. Noe slikt har jeg aldri sett før.

En dyp takk til værgudene for disse skihelgene. Men nå kommer lavtrykkene knakende inn over oss dessverre. Men det var moro så lenge det varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt et par flotte dager nå ja. De siste dagene har lyset før soloppgang og etter solnedgang vært fantastisk her på Nordvestlandet. Det var ikke slik i romjula. Det skyldes kanskje noe av det samme du nevner. I alle fall er det vel atmosfæriske forhold som fører til ei slik lysbrytning.

Nå kommer nye lavtrykk inn, kjekt med litt forandring :oops:

Kjenner jeg de nevnte værguder rett, varer det vel ikke så lenge før vi får et dugelig påfyll av snø heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har lyset før soloppgang og etter solnedgang vært fantastisk her på Nordvestlandet. Det var ikke slik i romjula. Det skyldes kanskje noe av det samme du nevner. I alle fall er det vel atmosfæriske forhold som fører til ei slik lysbrytning.

Som her, på lørdag. Noen som drar kjensel på fjellene i bakgrunnen :)

post-283-133474408929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overskyet i Drammensmarka både lørdag og søndag, men veldig gode skiforhold. Jeg så blå himmel langt i nord. Lå Nordmarka badet i sol disse dagene :)

Til tross for mine lovprisninger av det gode skiværet i desember har jeg registrert at meteorologene fikk rett i sine 3-måneders varsel. Temperaturen på Blindern var cirka 2 grader varmere i desember enn normalt. Med været som kommer nå blir nok også januar mildere enn normalt.

Noen som drar kjensel på fjellene i bakgrunnen :)
Fint bilde som er tatt fra litt oppe i skogen på Emblemsfjellet med utsikt til Sula, Sukkertoppen og Godøya.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overskyet i Drammensmarka både lørdag og søndag, men veldig gode skiforhold. Jeg så blå himmel langt i nord. Lå Nordmarka badet i sol disse dagene :wink:

At Nordmarka lå badet i sol er vel litt for sterkt tatt i. Fra morgenen var det mye tåkeskyer rundt åsene begge dagene. Men periodevis forsvant tåkeskyene og i lange perioder var det knallblå himmel med sol, iallfall i de delene av marka hvor vi var.

Søndag opplevde vi en fenomenal gli på vannene. Dette skyldtes nok utfallet fra tåkeskyene som la seg som isperler i sporene. På ett dobbelttak føk man flere titalls meter bortover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.