Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klabber på fellene er et kjent problem på seinvinteren. Snøen er fuktig nede i lavlandet, og tørr opp mot toppene, noen som fører til klabber og mye irritasjon. Jeg har vurdert å kjøpe impregnering, men har egentlig ikke hatt helt trua på det.

Jeg har noen spørsmål angående det:

-Virker det? I tilfelle hvor lenge/langt?

-Impregneringa seg ut som vanlig glivoks. Kan jeg like godt bruke det?

-Er denne "glivoksen" den eneste på markedet, eller er det andre alternativer som er bedre?

Noen som har tips og erfaring?

Annonse
Skrevet

Gni vanlig glivoks på fellene (billigste sort :) ) før turen. Har hatt gode erfaringer med det, litt avhengig av hvor ekstreme forholda er.

En annen metode er å bruke to par feller. Ved våtsnø sitter ofte breie ski bra nok med smale feller. Du reduserer da også friksjonen; en kan også med fordel bruke smale feller på flate anmarsjer.

Når snøen blir tørr og/eller det blir brattere, legges det andre felleparet på :oops:

Skrevet
En annen metode er å bruke to par feller. Ved våtsnø sitter ofte breie ski bra nok med smale feller. Du reduserer da også friksjonen; en kan også med fordel bruke smale feller på flate anmarsjer.

Jeg har nesten alltid med 2 par feller (1 par smale og 1 par brede). Har i mange år brukt fellene slik som "gi" beskriver. De smale har også vært kjekke å ha når terrenget i tillegg er sånn at man får noen kortere nedoverbakker på vei til topps. Ved å kante skiene, glir man brukbart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.