snilen Skrevet 7. februar 2015 Skrevet 7. februar 2015 Det var på tide å komme seg vekk fra norsk vintermørke og kulde, og turen gikk derfor til Mexico. Siden Mexico ligger på den nordlige halvkule, er det også her vinter, men været er solrikt om vinteren og er beste tiden for toppturer. 4 nordmenn i sin beste alder, snittalder på bortimot 60, tok turen og vi besøkte vulkanene Malinche(4468 m), Iztaccihuatl(5230 m) og Pico Orizaba(5636 m). Popocatepetl, som er Mexicos nesthøyeste fjell, hadde også vært artig å besøke, men den er svært aktiv for tiden og det er forbudt og farlig å gå opp der, men noen lokale gjør det likevel. Vi koste oss med å se at Popo slapp ut svære røyskyer med ujevne mellomrom. Toppene ble feiret med tequila, kransekake(for anledningen omdøpt til vulkankake) og sydpolkjeks. Pico Orizaba er Nord-Amerikas høyeste vulkan og ble for mitt vedkommende nummer 5 av de vulkanske seven summits. Nå gjenstår kun de 2 laveste og mest utilgjengelige, som nok ikke vil bli besøkt. I tillegg til fjellturene ble det noen visitter til diverse andre krater, som dukket opp som hull i tilnærmet flatt landskap. Plutselig var vi på en kraterkant og kunne kikke langt ned i et hull, med eller uten vann i bunnen. Turen var bestilt gjennom Eco expeditions som igjen benyttet Orizaba Mountain Guides i Mexico. Greit opplegg, der vi ble hentet på flyplassen og kjørt alle steder hvor det skulle kjøres. Noen vil kanskje være redde for å reise til Mexico, men landet virket egentlig ganske trygt å ferdes i. Vi opplevde ikke noe som kunne betraktes som skummelt. I Mexico city var det veldig tett med væpnede politifolk, ellers nesten som hjemme. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 7. februar 2015 Skrevet 7. februar 2015 Bra rapport fra et for meg ukjent område. Den topplisten din er imponerende lang etter hvert @snilen. Du nevner ikke hvor høye disse fjellene er men ser ut i fra kartet at de ligger rundt 5500m? Fikset bildet som kom på siden - for øvrig noe småkjent med han tinderangleren med arbeidshanskene, men jeg har tatt feil før. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.