qwer993 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Kanskje på tide å tilbakeføre Rv 7 til naturen? Ekspertene anbefaler såvidt jeg vet E134 og E16 som hovedveier øst-vest. Bare turister bruker vel Rv 7. Og 8 måneder av året er det bare mas med denne veien uansett. Hardangervidda er i øyeblikket stengt for trafikk pga villrein nær veien Rv 7 Hardangervidda Hordaland, Buskerud Stengt på grunn av reinflytting. Gjelder fra: 30.01.15 kl. 03:32 Gjelder til: Inntil videre Opprettholder råd om stenging av riksveg 7 http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2015/Februar-2015/Opprettholder-rad-om-stenging-av-riksveg-7/ 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan2000 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Det här är ju bara trams. Visst, någon ren kan bli påkjörd eftersom dom inte har vett att hålla sig undan och en del biliser inte har vett att anpassa farten om man sätter upp en skylt om ren på vägen. OK, ingen katastrof. Men i övrigt bryr sig inte renen om bilar. Men att stänga av vägen... Dumheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 "Stengt på grunn av reinflytting"... Dette er villrein på trekk. Ikke akkurat en flytting av tamreinflokk. Enig i at denne veien burde vært nedgradert. Tidligere har det vært et stort trekk av rein mellom Nordfjella og Hardangervidda. Dette ble stoppet av jernbane og vei. Reinen er veldig var for denne type sperringer. Etter at Finsetunnelen kom, og toget nå har et langt stykke under jorda, så har trekket tatt seg opp etter 30-40 år. Men dyra stopper på hver side av Rv7. Det er veldig sjelden det passerer dyr over der. Alternativet er tunnel på et par mil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Men i övrigt bryr sig inte renen om bilar. Direkte feil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan2000 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Är det? Så bra, då är ju problemet löst och renen håller sig borta från vägen, så länge man inte stoppar trafiken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Det er bare i Norge at det fremdeles fins villrein igjen i Europa (bortsett fra noen ytterst få finske skogsrein). Norge har et særskilt internasjonalt ansvar for denne arten. I eldre tider, da reinen kunne følge sine naturlige trekk, var det bare noen få, store villreinpopulasjoner som trakk over enormt store områder for å finne optimalt vinter- og sommerbeite. I dag er reinens leveområder redusert til 23 mindre soner, hvor hver sone ikke nødvendigvis inneholder hele beitegradienten. Det fins fire andre overganger mellom Vest- og Østlandet. Jeg er stolt over at Norge tar dette ansvaret for denne fantastiske arten! Se for øvrig utredningen Villrein og samfunn: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/temahefte/27.pdf 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Bare turister bruker vel Rv 7. Vintertrafikken over vidda er fyrst og fremst tungtransport, og så nokre turistar på fredag og sundag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Vintertrafikken over vidda er fyrst og fremst tungtransport, og så nokre turistar på fredag og sundag. En "hovedvei" mellom østnorge og vestnorge, Rv 7 Hardangervidda, stenges i seks dager på grunn av en beitende reinflokk. Dette forteller mye om Rv 7s lave prioritet og manglende betydning. Rv 7 Hardangervidda kan bare ha svært liten samfunnsøkonomisk betydning som transportåre. Det er kun når naturverdiene ikke kommer i vesentlig konflikt med samfunnsøkonomien, at naturverdiene prioriteres slik vi ser her. Dette må være et sterkt argument for tilbakeføring av Rv 7 Hardangervidda til naturen. Hardangervidden åpnet etter å ha vært stengt i seks dager http://www.ba.no/Full_stans_i_br_ytingen_da_reinsdyrene_ble_skremt-5-8-13090.html 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Nei, det fortel mest om at beslutningstakarane sitt veldig langt unna. Og at desse har eit religiøst forhold til Hardangervidda, noko dei har hatt sidan nasjonalparkstriden for 40 år sidan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 4. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2015 Det er dessverre ofte slik her i landet, at skal det vernes natur, så må det komme pålegg fra sentrale strøk. Lokalbefolkningen er ikke opptatt av slikt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan2000 Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Men varför var man tvungen att hålla vägen stängd i 6 dagar? Vad, konkret, hade hänt om man låtit trafiken tuffa på som vanligt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Ideen til miljøbyråkratane er at reinen skal krysse vegen, men på nordsida av vegen er det nesten ikkjeeksisterande vinterbeite, så der har reinen lite å gjera no. Det einaste som ville skjedd om trafikken hadde fortsatt, er at reinen ikkje hadde beitt så nære vegen desse dagane. Det som skjedde då vegen vart stengd i fjor, var at ein nysgjerrig skigåar ville sjå reinsflokken, takka vera stenginga av vegen var det jo godt annonsert kvar flokken var. Denne skigåaren fekk problem då det vart dårlegare vær, og det vart satt i gang ein storstilt redningsaksjon med helikopter og fleire snøscooterpatruljer i området. Reinen vart sjølvsagt skremd av dette, langt meir skremd enn trafikken på riksvegen nokonsinne har skremd reinen. Få dagar seinare var halve flokken ved Mår. Når det gjeld langsiktig vern av villrein, er hytteutbygging i randområda og meir intensiv bruk av større deler av vidda, langt meir skadeleg for reinen sitt leveområde enn vinteråpen rv7. Og det har aldri vore så vanskeleg å få gehør for å verne om reinen enn no. Dei som vil ta vidda i bruk til andre ting, er så kraftig provosert akkurat no, at dei kan finne på å gjera kva som helst for å svekke villreinsaka. Det kan gjera det vankseleg for reinen på sikt. Rein er og har vore ein ressurs like sidan mennesket kom til landet etter siste istid. Og det er fyrst og fremst for lokalbefolkningen at dette er ein ressurs. Men når sentrale myndigheiter gjer villreinen til ei byrde, vert det stadig fleire av dei som ikkje tar del i denne ressursen, som også vert negativt innstil til reinen. Å påstå at lokalbefolkningen ikkje bryr seg om rein, vitnar bare om kor dårleg kjent du er med kva som rører seg utanfor bykjerna. I dag er det villreinutval (rettigheitshavande), og villreinnemder (lokalt politisk vald) som står for forvaltninga av villrein, og dei gjer ein veldig god jobb. Og dei gjer denne jobben best utan overstyring av sentrale myndigheiter. Hardangervidda er desverre eit villreinområdet som har og har hatt, eit stort problem med at sentrale myndigheiter prøver å overstyre lokale prosessar. Dette skapar dårleg samarbeidsmiljø og dårlege resultat på lang sikt. Nedskytinga som følge av innbilt overpopulasjon sist på 90-talet, var eit godt eksempel på resultatet. Stenginga av rv7 no, er eit skrekkeksempel på korleis slike overgrep kan gjerast. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 Lokalbefolkningen er opptatt av bruk, ikke vern, som du skriver. Blir det lagt begrensing på denne bruken, enten det er et nasjonalt unikt naturområde eller art som krever vern, eller det er noe mer dagligdags, så blir lokalbefolkningen provosert. Lokalt ser man ikke helheten, derfor må lokalt styre overstyres. Sentrale myndigheter er ikke bedre til å ta vare på naturen her i landet enn lokale myndigheter. Naturvernet faller gjerne på en samfunnsøkonmisk kost/nytte-betraktning, dersom ikke sterke pressgrupper får stoppet vernet. Hardangervidda hadde og har ingen vesentlig økonomisk betydning, derfor var det mulig å verne Hardangervidda. Du må gjerne konkretisere dette @afe: "Og det har aldri vore så vanskeleg å få gehør for å verne reinen som akkurat no. Dei som vil ta vidda i bruk til andre ting, er så kraftig provosert akkurat no, at dei kan finne på å gjera kva som helst for å svekke villreinsaka. " Ellers så var denne tråden mest et langskudd for tilbakeføring av Rv 7 til naturen, altså for restaurering av Hardangervidda og feks omgjøring av Dyranut og Fagerheim til "vanlige" DNT-hytter. Eller kanskje disse hyttene rett og slett bør kjøpes av staten og fjernes? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Et par lengre tuneller på strekket mellom Ørteren og Dyranut ville løst mye, både i forhold til fremkommelighet og reintrekk. Det er selvfølgelig mye politikk i dette, nå som debatten om den nye stamveien tar fart. Dersom Rv7 hadde vært aktuell som hovedveien mellom øst og vest, hadde ikke reinen fått stoppe trafikken.. VISA-rapporten, som ligger til grunn for mye forvaltningen, ser villreinen som en paraplyart. Dvs at dersom man legger til rette for villreinen, så sørger man samtidig for et mangfold i naturen, og dermed vern av mange arter. Jeg er enig i at både villreinutvalgene og nemdene gjør en god og viktig jobb, men den oppgaven må ses i sammenheng med statlige oppgaver, som kontroll av predatorer, trafikk osv. Jeg ser stengingen av Rv7 som et skritt i retning av å reetablere trekk mellom Hardangervidda og Nordfjella. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 En av grunnene til at vern og brukerinteresser kræsjer så sterkt på Hardangervidda, er at svært mye av vidda er i privat eie. De andre store nasjonalparkene er stort sett statsgrunn. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Lokalt ser man ikke helheten, derfor må lokalt styre overstyres. Samvirke er greit, men overstyring fører aldri godt med seg på sikt. Sentrale myndigheiter ser heller ikkje heilheita, derfor hender det at det går veldig gale med for mykje sentral overstyring. Hardangervidda hadde og har ingen vesentlig økonomisk betydning, derfor var det mulig å verne Hardangervidda. Hardangervidda hadde og har stor økonomisk betydning for mange, men dei vart og vert stadig, overkøyrd. Påstanden din er desverre veldig typisk for det som fører til kløfta mellom by og land. Du må gjerne konkretisere dette @afe: "Og det har aldri vore så vanskeleg å få gehør for å verne reinen som akkurat no. Dei som vil ta vidda i bruk til andre ting, er så kraftig provosert akkurat no, at dei kan finne på å gjera kva som helst for å svekke villreinsaka. " Det er eit resultat av det du sjølv nevner, kost/nytte. Når kostnaden med å ha ein reinstamme vert for stor, ved at viktige transportårer vert stengt unødig, er det mange nok som ynskjer all rein dit peparen gror. Og då er det ikkje lett å få gehør for å ta hensyn til rein når andre viktige utmarkssaker skal vurderast. Dess ferre venner reinen har, dess færre er det som tar til orde å ta hensyn til reinen. Ellers så var denne tråden mest et langskudd for tilbakeføring av Rv 7 til naturen, altså for restaurering av Hardangervidda og feks omgjøring av Dyranut og Fagerheim til "vanlige" DNT-hytter. Eller kanskje disse hyttene rett og slett bør kjøpes av staten og fjernes? Lykke til. Sjølv om det skulle koma ein tunnel frå Nygard til Sysendalen, er det utopi å tru at vegen over fjellet ikkje vil bestå som sumarveg. Det er mange nok turisthytter meir sentralt på vidda, du kan arbeide for å fjerne fyrst. Det er hytter som har mykje mindre nytte enn rv7, og som er til større skade for rein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Jeg er enig i at både villreinutvalgene og nemdene gjør en god og viktig jobb, men den oppgaven må ses i sammenheng med statlige oppgaver, som kontroll av predatorer, trafikk osv. Når det gjeld villrein og revisjon av vannkraftkonsesjonar, er det villreinutvala og nemdene (altså lokalbefolkningen) som fører villreinens sak mot staten. Dersom statet hadde hatt evna til å sjå heilheita, skulle denne jobben vera enkel, men her viser statet tydeleg mangel på heilheitssyn. http://www.villrein.no/s/Villreinen-2014-side-24-30-nett.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Når det gjeld villrein og revisjon av vannkraftkonsesjonar, er det villreinutvala og nemdene (altså lokalbefolkningen) som fører villreinens sak mot staten. Dersom statet hadde hatt evna til å sjå heilheita, skulle denne jobben vera enkel, men her viser statet tydeleg mangel på heilheitssyn. http://www.villrein.no/s/Villreinen-2014-side-24-30-nett.pdf Er for så vidt enig i det, men her slåss også Staten med seg selv. Og det er i OED musklene sitter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Problemet er ikkje fyrst og fremst musklane, men mangelen på heilheitstenking. Konsesjonane vert behandla vassdrag for vassdrag, medan reinen brukar området mellom alle desse områda. Villrein vert derfor ein tilsynelatande uviktig part i kvar enkel konsesjon, men tilsaman vert det gjort uboteleg skade på reinens område. At dei bare ser på kva som skjer under vatn, er eit anna symptom på manglande heilheitstenking. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Ett langt rør kan være en brukbar løsning i restaureringen av Hardangervidda Ber om tunnel for å verne villreinen http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ber-om-tunnel-for-a-verne-villreinen-3317890.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Vegvesenet mener fremdeles at E16 er bedre enn RV7 som nordlige hovedvei mellom øst og vest Begeistra for at Hemsedalsfjellet er valt https://www.nrk.no/sognogfjordane/vegvesenet-gar-for-hemsedalsfjellet-1.13115579 Endret 1. september 2016 av qwer993 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 18 minutter siden, qwer993 skrev: Vegvesenet mener fremdeles at E16 er bedre enn RV7 som nordlige hovedvei mellom øst og vest Begeistra for at Hemsedalsfjellet er valt https://www.nrk.no/sognogfjordane/vegvesenet-gar-for-hemsedalsfjellet-1.13115579 Så gjenstår det å se hva slags hestehandler som blir gjort når Nasjonal Transportplan kommer til Stortinget.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.