Gå til innhold
  • Bli medlem

Grøtdalstindane - 5.1.06


oddis

Anbefalte innlegg

Forventninger

Dette var noe vi ikke hadde særlig mye av for turen til Grøtdalstindane. Vi følte oss sikre på at føret var alt for hardt til at vi kom til å ta oss bryet med å gå til topps for så å "ynke" oss ned igjen.

Håp

Bare noen få meter etter at vi hadde tatt av fra den knallharde traktorveien opp Frølandsdalen viste det seg at det var myk snø like utenfor sporene til de som hadde gått der noen dager før oss. Kunne det likevel være slik at føret var bra?

Opp bratta

Til alt hell var skisporene synlige, og svært harde. Dette gjorde turen opp skogen og bratthenget relativt enkel. Smilene våre ble bredere og bredere etterhvert som solen kom fram og vi kunne fastslå at snøen utenfor sporene var myk som pudder. Faktisk ble det så varmt at vi kastet jakkene og bare ruslet opp i superundertøyet. Det var et herlig syn når vi kom opp på flaten inn mot selve toppen og fjellene nord på Ørstahalvøya kom frem. Hele turen opp hadde vi god utsikt til kjendiser som Slogen, Smørskredtindane og etterhvert Jakta og Skårasalen.

Av med skiene og opp mot sørtoppen

Den siste biten opp mot toppen er ganske bratt og ulendt, så vi valgte å ta av oss skiene i Himmelporten. Det gikk tydelige spor oppover mot toppen og vi fulgte blindt etter. Det viste seg fort av vedkommende vi hang oss på nok (som oss) ikke var helt 100% sikker på hvor det var best å gå opp. Dette førte til at vi gikk opp for tidlig og kom opp i litt rufsete tereng. Heldigvis tok fornuften overhånd og vi returnerte samme vei for så å prøve litt lengre mot nord. Etterhvert fant vi veien, og det var en storslagen utsikt som ventet oss på toppen. I tillegg kan det nevnes at det ikke var en sky på himmelen og bare en ørliten vindpust. Sett i ettertid hadde det ikke vært noe problem å gått med ski helt opp til skaret mellom Midtre og Søre, men da måtte vi ha traversert mot nord et lite stykke etter himmelporten for så å gått rett opp en relativt bred renne opp til skaret.

Vi brukte hverken stegjern eller isøks. Det siste kunne kanskje ha vært greit å hatt i tilfelle en utglidning.

Nedtur

Turen ned ble en dans på roser. Snøen fantes ikke pakket, så det var bare å gi gass. De av dere som har sett mine telemarkferdigheter vet at de nok ikke er helt top notch, men på slikt føre kan det ikke gå galt :P

At det fremdeles er så bra forhold betyr bare en ting: Vi må ut og opp også på Lørdag!

Bilder blir plutselig lagt ut når jeg kommer hjem :P

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bildene kommer når jeg er tilbake på Sjøholt. Er "stuck" ute i Spjelkavika nå.

Utsikten på en slik dag er ubeskrivelig, ingen bilder jeg klarer å ta kan på noen måte klare å gjengi det vi såg i går.

Kan legge til at selv om det nok hadde vært 4-5 oppe på toppen før oss denne vinteren var nedkjøringen helt upåvirket av dette. Siden var jomfruelig og uberørt og overalt var det like bra føre. I skogen var det en ørliten ishinne, men den var så tynn at vi gikk lett igjennom og kom ned til det vi alle jakter på lett, tørr snø.

Vi fikk dessverre ikke tatt bilde av hele fjellet før solen gikk ned. Det var nesten som om noen skrudde av lyset når solen gikk ned bak...hmm et eller annet fjell :)

Tips til turer på Lørdag mottas med takk... Nesten så jeg har lyst til å ta samme fjellet igjen for å unngå nedtur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg himmelsk ut, det var ikke skispor i renna.... Med god vidvinkel kan man få noen kanonbilder langs egga når man går ned igjen :)

Nøre/nordre Blåtind ser styggbratt ut på bildet... kanskje den var det :?

Jeg er gira på turen, men kunne tenkt med å tatt med Høgfjellet på vei opp. Men usikker på ryggen fra skaret mot Grøtdalstindane. Har noen gått denne og kan si noe? Har noen bilder hvor det kan se ut som om der er noen bratte hammere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i tilfelle å gå direkte opp i skaret, er noen skogfrie partier som tyder på det går noen ras - men neppe noen fare nå. Ser av et bilde at det som kan se ut som en hammer bør lett kunne omgås.

Alternativet er å skråe østover fra ca 1000moh og renne ned 80-100m, en mulighet det også. Lettere å gå i ferdigtrakkede spor :) Gir ikke mer enn ca 150m ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner forresten med at dere har en fin tur i dag :?:

Etter litt fram og tilbake fredagskvelden endte det opp med at det ikke ble Grøtdalstindane. Jeg slo meg sammen med Ozzi på en kort tur han hadde planlagt, Klovetinden v/Masdal. Påskestemning og lite vind. Føret var vel mest det man kan kalle stegjernsføre :) Men det hadde vi forsåvidt delvis regnet med så langt nord/vest... Ble likevel en flott tur, solnedgangsbilder over Molladalstindane.. har ikke fått lastet de på pc'en ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.