Gå til innhold
  • Bli medlem

Randostøvler og leggvinkel


Lompa

Anbefalte innlegg

Det er bare et år siden jeg pensjonerte telemarkskiene og gikk over til rando. Jeg kjøpte gode ski og bindinger, men gikk for et par støvler av eldre modell (Dynafit TLT 4 EVO) som jeg fikk billig. De er gode å gå i, men de strammer for dårlig oppe når jeg skal kjøre. Leggvinkelen er også for lite spiss til litt aggressiv kjøring. Det er plass til å legge inn en kile bak for å presse leggen lenger frem i støvelen, slik man gjør på hoppstøvler. Noen som vet om dette er vanlig på randostøvler?

Jeg er klar over at rando blir et kompromiss mellom gåing og kjøring, men her virker det som man bare har prioritert gåing.

Noen som har vært borte i problemstillingen? Må jeg svi av masse penger på andre støvler, eller er det mulig å modifisere noe? Jeg har ikke lyst til å gå for de tyngste støvlene, da jeg ønsker å ha utstyr for å gå lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TLT serien er oppoverstøvel med stor O. Vekt og gåfunksjon er hovedargumentet bak disse støvlene.

 

Scott Cosmos er en kraftigere støvel som jeg har. Der er det kiler skrudd inn bak i leggen fra fabrikk. Jeg har måttet fjerne disse pga. for store legger, men absolutt mulig å ha dem der. Scarpa Skokuum, min tidligere sko hadde også slike kiler.

 

TLT har vel utbyttbare tunger foran, har du to sett av disse? En myk til gåturen og en kraftig til kjøreturen.

 

Vinkelen kan kanskje stilles med en umbraco nøkkel? Nede ved ankelen, på utsiden av støvlene. Alle mine kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke justering ved ankelen på disse. Kan ikke finne noen sånn justering noe sted. Det har det vært på de fleste telemarkstøvler jeg har hatt. Får se om jeg klarer å mekke til en kile før jeg evt pensjonerer dem. Jeg har motsatt problem som deg, har noen tynne pingler av noen legger. Derfor er det litt for romslig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd svært mye på produktutvikling i randoverdenen siden TLT 4 EVO.

Du får garantert lettere støvler i dag, som likevel er bedre å kjøre med.

 

En kamerat byttet nylig fra TLT 4 EVO til TLT 5, og er ganske klar på at det er skjedd mye mellom de to.

Sagt på en annen måte: det er ikke være nødvendig å bruke kiler for å få en moderne støvel til å sitte godt..

 

Min påstand er at TLT 5 eller 6 holde for alle som kjører innenfor normalen.

Jeg så en av gutta i Supervention brukte TLT Performance (litt stivere enn standard-TLT) til brattkjøring.

 

Skal du ha en virkelig hard kjørestøvel som også er grei å gå med, kan du kjøpe Scarpa Maestrale eller Dynafit Vulcan.

Der er det definitivt ikke støvelen som er begrensende faktor.

Usikker på hvor mye de kan stilles ift. vinkel, men det finner du fort ut på google.

 

Tilbake til åpningsspørsmålet ditt: skoene er viktigere enn ski og binding - jeg tror du har mye å hente på å oppgradere til mer moderne støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig jeg må grave i lommeboka for et par nye støvler.. Jeg la pengene i ski og bindinger i første omgang og tenkte at jeg klarte meg bra med disse, men det er vel riktig at det har vært en stor utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjennskap til disse skoen, eller noe erfaring med dynafit sine sko, unntatt prøving i butikk. Men vet hvertfall at på noen sko, så kan du velge mellom 2 kjørevinkler. Noen som vet om dette er mulig på disse skoene?

Nei, dessverre. Man må i tilfelle mekke til noe selv som man stikker nedi bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.