Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bilde hengende på veggen på hytta der man ser Torfinnstindene rett "forfra", her i betydningen fra Bygdin et stykke vest for Torfinnsbu. På bildet kommer de mange renneformasjonene opp mot de tre toppene tydelig frem. Det som pirrer min nysgjerrighet er at det ser ut til å være flere alternative veier opp mot Midtre fra denne siden. Er det mange som har forsøkt seg her, eller er det blitt så vanlig å gå traversen at ingen sjekker ut disse mulighetene? Bildet gir meg lyst til å rote rundt oppi der og lete etter en alternativ vei opp fra sydsiden.

Kan noen garantere at det ikke er noen klatrefri vei opp, eller er det verd forsøket?

Annonse
Skrevet

Den ulykken du viser til skjedde på Østre, og var forårsaket av ras grunnet vinterlige forhold. Jeg vurderer altså den midtre på sommerføre. På bildet ser det ut til å være flere renner på denne som ligner på de som går opp mot den østre. Blant annet er det en som leder opp til skaret mellom Østre og Midtre.

Edit: Jeg ser nå av kartet at de faktisk var i den aktuelle rennen. Det var en forferdelig tragisk ulykke. Men om vi glemmer den et øyeblikk: De to valgte altså til tross for vinterlige forhold å gå usikret. Det kan tyde på at rennen, i hvert fall på sommertid, er farbar uten klatring. Meget interessant.

Edit 2: Sett at man kommer seg opp til skaret mellom Østre og Midtre; hvordan er det da videre til topps på midtre?

Edit 3: Sitat www.etojm.com: "Nede, midt mellom de to toppene, var det skyggefullt og kjølig, og vi tok straks fatt på oppstigningen mot Midtre. Litt småklyving, men aldri behov for tau."

Edit 4: Sitat www.bergtatt.net: "vi passerer skaret på det høyeste og går rett opp derfra. Lett. Litt lenger oppe går vi bortover en liten hylle og ut i renna som fører til topps på ryggen til Midtre. "

Edit 5: Sitat www.summitpost.org: "Continue to Central Torfinnstind starting with a rappel (II+), then easy scrambling directly up (II). "

Edit 6: Sitat www.scandinavianmountains.com: "From the saddle between Midtre and Østre Torfinnstind there is initially a 30 metre ascent up loose rock until much steeper, but firmer, rock is met. It is possible to climb straight up from here, but this is 25 metres of grade III, albeit on good rock. An easier alternative is to find a shelf on the south side of the main ridge, at the base of this 25 metre climb, and follow it west for about 10 metres to an awkward 1½ metre downclimb onto a rake full of loose scree. Once on the rake follow it up for 30 metres to reach the main ridge again. From here the main ridge is then easily followed west for 200 metres to reach the summit of Midtre Torfinnstind."

Edit 7: Så kommer noe veldig spennende fra beskrivelsen av førstebestigningen, DNTs årbok for 1895, side 64.

A. Saxegaard skriver: " Nedstigningen foretages ad en af de mange dype render, der udmerker Torfinstinden. Nogen vanskelighed var der ikke tale om før næsten ved foden av fjeldmassen, hvor kløften endte i et lodret stup, der tvang os til en traverse fra vest mod øst ovenfor styrtningen. Den næste kløft var medgjørligere; men det at komme ned i den forlangte rigtignok flittig bruk både af økser, taug og næstens hjælpsomhed."

Det ser altså ut til at hovedproblemene ligger langt nede. En fordel å vite når man kommer nedenfra.

Dette begynner å bli så spennende at jeg snart drar opp og smelter snøen der oppe.

Skrevet

Hmm, interessant! Jeg har også lurt på vanskelighetsgraden av den tydelige renna mellom midtre og østre Torfinnstind, om den i det hele tatt er farbar. Og det kan jo tyde på det om en kommer forbi starten/bunnen. :P

Torfinnstindane er et av mine mål til sommeren, og i utg.punktet var en travers tanken, men hvis du Tom tar en tur tidlig på sommeren og tester den aktuelle renna, så kanskje vi prøver den istedet for normalveien til østre? Er jo spennende å prøve alternative ruter også, og ikke bare følge tråkket til alle andre.

Rapport avventes...

Skrevet

Jeg sitter her og føler meg veldig fristet. Spørsmålet er om man ideelt sett bør vente til det er lite snø i renna litt utpå sommeren eller om det ikke vil spille så stor rolle. Jeg kommer nok til å ta turen inn en dag med det eneste mål for øye å lete etter en farbar vei og ta bilder. Typisk å komme på en slik idé i januar... :P

Enig i at det er mye mer spennende å følge relativt jomfruelige veier opp.

Skrevet

Det er bra å endelig høre litt skikkelig fjellprat, og at det kommer fra Tom er jo bra. Trodde en stund du var fortapt i andre temaer. Som sikkert mange andre har jeg også tenkt på disse spennende rennene. På dette bildet fra 93 ser renna mot Midtre Torfinnstind ganske overkommelig ut. Som nevnt kan det se ut som det kan være noen problemer nederst i renna der den smalner inn og blir brattere. Men tviler på at det er uoverkommelig for en erfaren tinderangler. Så oppsprukkent som Torfinnstindmassivet er skulle man tro det er rikelig med tak.

En annen mulighet jeg lurer på ut i fra bildet, er om det er greit å traversere fra renne 3/4 under stor mørk hammer (ca 150-200meter under Øystre) og komme over i renna som leder opp til midtre.

post-568-133474408506_thumb.jpg

Skrevet

Godt spørsmål, men umulig å svare på utifra et bilde fra relativt lang distanse. Det kan se ut som om det går greit et stykke, men så blir problematisk. Jeg er ikke i tvil om at man i løpet av en lang godværsdag kan finne svar på disse spørsmålene. Massivet er tross alt ikke så stort.

Kanskje det kan være en mulighet vest for hovedrennen også, ved å gå litt opp i den lille rennen på siden og skrå over i hovedrennen igjen.

Skrevet

Ja den lille rennen ser interessant ut. Midtre er den eneste av disse tre toppene jeg mangler, så det hadde vært spennende å prøvd en alternativ rute til topps. Regner med at alle rennene er gått før, så noen førstebestigning blir det neppe for noen. Men alikevel så er det en del udokumentert ukjent terreng som kan bringe fram pionerfølelsen. Sånn sett håper jeg at det ikke kommer noen detaljerte svar her på forum :P

Skrevet
En annen mulighet jeg lurer på ut i fra bildet, er om det er greit å traversere fra renne 3/4 under stor mørk hammer (ca 150-200meter under Øystre) og komme over i renna som leder opp til midtre.

Du har observert denne muligheten du også Alek. :P Hadde vært spennende å utforske mulighetene der litt nøyere ja. Er det kjempelett, hadde vi sikkert hørt om det allerede? :P Eller har ingen prøvd? Tviler på det siste egentlig.

Da jeg og broren min var på østre i juni 1992, visste jeg ikke engang at midtre var en topp. Turen til østre var igrunn starten på toppjaget for min del. Ikke hadde jeg lest noe særlig om Torfinnstindane, bare hørt av andre at en skulle finne den første store renna, så kom en seg greit opp med litt klyving.

Skrevet

Jeg tror faktisk at tilfellet her er at ikke så mange har prøvd. Førstebestigerne tok åpenbart denne veien, men ellers er det en gjengs oppfatning av at Midtre kun gås som en del av traversen over alle tre toppene. Det er vel derfor noe annet merkelig nok ikke er omtalt noe sted utenom i DNTs årbok for 111 år tilbake. Det er sikkert en del som har gått der senere, men ikke alle utgir bok, lager nettsider eller henger på fjellforum. Da blir det ikke kjent. Jeg tror det må finnes en eller annen mulighet, og akter å undersøke det. Tenk den følelsen det hadde vært å stå på den toppen alene.

Flere bilder fra området mottas med takk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Spennende prosjekt, har også tenkt tanken.

Men er ikke det aller enkleste å rappellere ned fra Østre, Tom, og så gå opp igjen på tauet tilbake?

Skrevet

Synd ikke Olav Skattebu henger på forum, han vet nok det meste om sånne spørsmål, iallefall i dette området. Men når man snart er 85 år og stort sett bare går i fjellet synes jeg han prioriterer sine siste år på en bra måte. Jeg håper det en gang i fremtiden blir bok av hans mega arkiv med fjelldetaljer.

Ellers som Espen nevner er det vel en smal sak og returnere opp igjen til Øystre alene. Men Det ville jo selvsagt vært gøy å besteget midtre direkte fra Torfinnsbu.

Torfinnsbu - Midtre - Øystre - Torfinnsbu hadde vert en spennende variant.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er østre og vestre klatretopper hvis man ikke har traversambisjoner ? Den venstre toppen på bildet (vestre?) ser jo nesten overkommelig ut ?

Skrevet

Har ikke hørt om noen som har gått renna. En ting er iallefall greit å ha i hodet. Går man fra øst og vestover har man to rapeller foran seg. Går man fra vest mot øst må man belage seg på to taulengder klatring.

Skrevet
Er østre og vestre klatretopper hvis man ikke har traversambisjoner ? Den venstre toppen på bildet (vestre?) ser jo nesten overkommelig ut ?

Nå har jeg ikke vært på vestre ennå, men den har vistnok bare et lite utsatt punkt rett før toppen. :?

Den østre har lett klyving nederst når du skal inn i renna på normalveien. Husker det som bratt, men greit (er over 13 år siden vi var der :) ). Videre er renna oppover grei, men den samler jo litt løsgods. Helt øverst klyving opp på toppeggen i en smal kløft, så lett til topps.

Skrevet

Vest-toppen er ikke klatring, men en litt luftig egg like før toppen.

Ellers vil jeg kommentere Bjarne Lindholdts utsagn om ruta mellom Østre og skaret mot Midtre. Når han karakteriserer det som lett klatring må ikke dette få folk til å gå opp på Østre for å fortsette derfra uten å ha tatt med tau. Graden på dette stykket er vel et sted mellom 2 og 3. Jeg har gått to forskjellige ruter der usikret, men det er vel såpass utsatt at det ikke bør anbefales for vanlige tinderanglere som oss.

Skrevet
Vest-toppen er ikke klatring, men en litt luftig egg like før toppen.

Ellers vil jeg kommentere Bjarne Lindholdts utsagn om ruta mellom Østre og skaret mot Midtre. Når han karakteriserer det som lett klatring må ikke dette få folk til å gå opp på Østre for å fortsette derfra uten å ha tatt med tau. Graden på dette stykket er vel et sted mellom 2 og 3. Jeg har gått to forskjellige ruter der usikret, men det er vel såpass utsatt at det ikke bør anbefales for vanlige tinderanglere som oss.

Er ikke en grad mellom 2 og 3 lett klatring? Hvis en har ett avslappet forhold til høydeskrekk er det vel ikke noe større problem?

Skråningen er jo også forholdsvis slak.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den østre har lett klyving nederst når du skal inn i renna på normalveien. Husker det som bratt, men greit (er over 13 år siden vi var der :) ). Videre er renna oppover grei, men den samler jo litt løsgods. Helt øverst klyving opp på toppeggen i en smal kløft, så lett til topps.

Det høres jo bra ut. Er det luftig eller bare bratt ?

Skrevet

Panda,

Klyvepunktene føltes ikke spesielt luftig. Øverst, når du klyver opp på eggen, så husker jeg vi var inne i en kløft, og da virket det ikke luftig. Kun bratt en 2-3 meter. :!: Idet du kommer opp på eggen kan det imidlertid virke luftig. Husker vi fikk et lite sug da man nærmest titter rett ned i Torfinnsdalen når en løfter seg opp på eggen.

Opptaket til renna nederst, husker jeg ikke så mye fra, men minnes at det er såpass bratt at man ikke bør snuble ihvertfall.

PS! Som jeg var inne på lenger oppe, er det maange år siden vi var der, så detaljer er blitt nokså utvannet. :wink:

Skrevet
Er ikke en grad mellom 2 og 3 lett klatring? Hvis en har ett avslappet forhold til høydeskrekk er det vel ikke noe større problem?

Skråningen er jo også forholdsvis slak.

Jo visst er 2 - 3 lett klatring for klatrere, men ikke for alle som rangler på toppene. Det jeg var redd for ved ditt innlegg var at noen som ikke har din kompetanse skulle bli lurt til å prøve seg på noe de ikke behersker. Slak er også et relativt begrep. Ruta til venstre når du kommer nedenfra (innenfor kanten av nordveggen) har noen meter hvor den ikke er langt fra loddrett.

Skrevet
Panda,

Klyvepunktene føltes ikke spesielt luftig. Øverst, når du klyver opp på eggen, så husker jeg vi var inne i en kløft, og da virket det ikke luftig. Kun bratt en 2-3 meter. :!: Idet du kommer opp på eggen kan det imidlertid virke luftig. Husker vi fikk et lite sug da man nærmest titter rett ned i Torfinnsdalen når en løfter seg opp på eggen.

Opptaket til renna nederst, husker jeg ikke så mye fra, men minnes at det er såpass bratt at man ikke bør snuble ihvertfall.

PS! Som jeg var inne på lenger oppe, er det maange år siden vi var der, så detaljer er blitt nokså utvannet. :wink:

Normalveien er angitt som grad II, dvs kan være luftig, men med gode tak. Jeg var der i 97, så hukommelsen er fortsatt sånn rimelig med. Ville vært obs på løse steiner i rennene, vi erfarte en diger steinblokk som løste ut og fordsvant nedover renna, idet en av oss støttet seg (lett).

Som retur forsøkte vi å følge en av rennene helt ned. Den endte i stup + sva, og vi måtte traversere over til nomalveien igjen. Kan hende noe bedre mot Midtre.

Skrevet

Hei !

Opplevde Torfinnstindene som relativt greie fra øst mot vest med retur samme vei. Mest utfordrende punkt var etter min erfaring ned i renna mot midtre. Følte selv ikke behov for sikring, men klart et utsatt sted der mange vil ønske sikring og der det kreves ved vanskelige forhold. Selv valgte jeg retur samme vei og videre ned den samme renna jeg kom opp og nedenfor hamrene på bildet , - skulle videre over Mesmogtind, Svartdalspiggen mm til Gjendebu. Brukte 11 timer fra Torfinnsbu før jeg var på ryggen vest for Vestre og hadde jo noen topper igjen! En særdeles drøy tur gjennom ura! Opplevde generelt rennene på Torfinnstindene som rufsete, - mye løst og relativt stor risiko for steinsprang.

På grunn av steinsprangrisikoen alene ville jeg holdt meg unna de fleste av disse rennene.

Årsaken til at jeg ikke gikk traversen var at jeg ved nærmere gjennomgang av slyngebeholdningen var i tvil om jeg ville ha tilstrekkelig med slynger i reserve i fall turen måtte avbrytes og det ble behov for flere rapeller enn beregnet. Neste gang går jeg traversen, rennene frister ikke til mere enn høyst nødvendig transitt !

knut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.