oddis Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Hei Er det noen som har en formening om føreforhold og rasfare opp til Grøtdalstindane? Har tenkt å gå normalveien vinterstid (som vist her) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Når har du tenkt å gå? Du må ha gode og trygge snøforhold på den ruta. Det er også såpass bratt i toppområdet at isøks/stegjern kan være aktuelt, sikkert 40 grader i renna opp til skaret mellom sør- og midttoppen. Har kun barmarksturer til Grøtdalstindane... foreløpig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøni Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Enig med Svein. Sørsida ned mot Frølandsgardane er jamt 30 grader. Snøtilhøva over skoggrensa varierer nok ein del pr. i dag. Siste "store" snøfallet kom vel rundt 18.12 om eg ikkje hugsar feil. Vil tru at det vil vere store sjansar for å finne område på denne ruta der snøen framleis er tørr og ustabil. I alle fall over 800-900 meter. Lenger nede er det vel fare for gjennomslagsføre. Så eg ville nok ha venta litt med denne turen til snøtilhøva klaffar betre. Har vore på Grøtdalstindane (midtre og søre) to gonger på ski. Må rerkne med å ha skia på sekken frå 1100-meter når ein går inn i vestsida av søregga. Kan vel også traversere rett nordover til ein kjem til renna som Svein antyda, og så gå rett opp til skaret mellom toppane. Kan ikkje hugse at det var trong for verken stegjarn eller isøks på dei turane eg har gått, men det kan vere kjekt å ha (les nødvendig) om ein skulle treffe på litt meir utfordrande føre enn det vi gjorde. Har framleis tilgode å nyte nedkøyringa frå Grøtdalstindane. Dritføre begge gongane. Potensialet er der heilt klart, men trur ein må vere kresen når ein vel å ta denne turen. Når sola byrjar å få tak i denne sørvende sida, må ein kome seg opp i gryotta. På denne måten kan ein unngå verste sørpa nedatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Vi lurer på å gå i morgen, men om vi får anbefalinger om at det ikke er så lurt finner vi på noe annet. Eventuelt kommer det nye muligheter også på fredag og lørdag. Det er bare å henge seg med På orsta.org kan du finne bilder fra en som var der oppe 1. januar, men siden den gang har jo tempraturen steget en del. Vet at det er bratt, derfor jeg lurte på skredfaren. Skjønner at det er vanskelig å si noe om fra stua, men vil gjerne ha synspunkter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Syns jeg såg på værmeldingen nettopp at det var meldt kuling i fjellet men på nettet nå ser jeg bare bris.... Det kom vel 30cm snø rundt julaften, det er vel mer eller mindre siste snøfallet. Før det mildt, med fuktig snø under i alle fall opp til ca 1000m. Har fått med meg at Saudehornet i Ørsta har hatt veeeeldig gode snøforhold nå rundt årsskiftet.... http://www.iriss.no/skiturar/index.htm Der flere av linjevalgene er noen hakk hvassere enn Grøtdalstindane Jeg tygger på om jeg skal ta meg tid til en tur i sola til helga.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Vi kommer i alle fall til å kjøre innover for å se oss litt rundt i morgen, så får vi bare ta det som det kommer. Kjekt å se seg litt rundt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzi Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Hei oddis. Godt nytt år og takk for sist. Jeg har vært borte en stund, og er ikke oppdatert på føret. Jeg kan anbefale Grøthornet og Lisjetinden ved Bondalseidet når du er på de kanter. Fin, men ikke så veldig bratt nedkjøring fra Grøthornet. Bedre enn Grøtdalstind på dårlig føre. En isøks kan være lurt opp på Lisjetind, men så veldig vanskelig kan jeg ikke huske at det var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psv Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 På orsta.org kan du finne bilder fra en som var der oppe 1. januar, men siden den gang har jo tempraturen steget en del. Hei, Det var meg som var på Grøtdalstindane første januar, strålande ver, flott nysnø, kaldt og klart - og eg var utruleg nok einaste person på toppen denne dagen (kort natt sømn, men kva gjer ein vel ikkje for ein slik tur) Måtte trakke opp sporet på nytt pga nysnø, og det hadde blåst ein del i andre fjellsider, men her låg snøen fint og godt. Siste 150 metrane opp til toppen er ganske bratt, og litt meir "kupert" enn opp til Saudehornet (som eg forøvrig var på 3. juledag) - men ikkje noke særleg is eller usikre punkt, så eg gjekk opp åleine med kun skisko og stavar. Ingen isøks eller stegjarn... Dei som hadde vore før meg nokre dagar tidlegare hadde til og med bert skia heilt til topps, eg sette igjen skia ved foten av tinden. Snøen var knallfin og stabil, ingen fokksnø på heile ruta mi nedatt. Saudehornet-sida var flott, med kjempefin snø her og der, men også isete parti og nokså varierande djupne. Er tilbake i Oslo no, og veit det har vore nokre plussgrader siste par dagane, så ikkje sikker på kor fin snøen er i den sida no - men burde ligge fint enno, har vel ikkje vore noke særleg nedbør etter kva eg har fått med meg. Kjempeforhold heile romjula, Grøthornet (frå Kvanndalen) var kanskje dårlegaste snøen dessverre, er ei fin side - men vinden hadde øydelagt mykje. Verhaldet var utmerka, heilt glimrande fram til 30. desember, då det kom litt nedbør og vind som gjorde det om til litt meir "utfordrande" forhold... men gøy med litt fokksnø også. mvh Per-Stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Det ble tur, og for en tur det ble! Må få rette en stor takk til Per-Stian for løypetråkking Skal prøve å legge ut en turrapport i løpet av kvelden med noen bilder. Odd Arne Ozzi: dersom du er klar for noen sprell på lørdag er det bare å gi en lyd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Nå er jeg spent på hvilket føre det var Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Fin, men ikke så veldig bratt nedkjøring fra Grøthornet. Når det snakkes om Grøthornet på Sunnmøre hadde det vært interessant å vite hvilket Grøthorn. På mitt kart over Sunnmørsalpene er det hele åtte Grøthorn så her er det mye å velge mellom. Kan alle disse Grøthornene skyldes dårlig fantasi med hensyn til navngiving. Det ligner jo slett ikke sunnmøringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Her var det snakk om Grøthornet ved Bondalseidet, på ryggen nord for Lisjetinden. Navneopphav... akkurat Grøthornet kjenner jeg ikke... kan f.eks være ifht mat-tid. Som Middagshornet eller Nonshornet. Eller Daurmålstinden. Det er mange Grøthorn ja... og Storhorn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psv Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 "Grøt" i Grøthornet betyr visstnok "stein", så det forklarer manglande oppfinnsomme namn. For dei som har vore på Grøthornet ved Bondalseidet på sommarstid, så veit de iallefall at det berre er ei diger steinur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.