Anti Skrevet 22. januar 2015 Skrevet 22. januar 2015 Har søkt litt rundt på nettet for å finne ut hva man egentlig kan bruke et såkalt overlevelsesarmbånd til, men amerikanere er gærne, og jeg finner ingen vettuge bruksområder, annet enn at man alltid har med seg en taustump... de listene jeg finner inkluderer gjerne snubletråd i tilfelle du blir jaget, bearbagging, bygge ly, knyte fiskegarn osv... Nå skal jeg tvinge speiderne mine til å lage slike armbånd (for å lære makrame) men jeg må ha noen gode argumenter for prosjektet. så hva kan man egentlig bruke denne taustumpen til? Kom med forslag! (helst noen som er relevante for normalt norsk friluftsliv ) Siter
+Grimner Skrevet 22. januar 2015 Skrevet 22. januar 2015 Det er først og fremst for å ha litt tau/tråd lett tilgjengelig sånn i tilfelle... skolissa ryker... noe på sekk/tøy/utstyr må rettes/utbedres/repareres. Har man allerede en taustump i sekken er det ikke noe stort poeng. Stort utvalg i mønstre for dette, men vil anbefale at dere ser etter noe som lett lar seg løsne. Knute på tråden som trengs er neppe så gøy. Siter
Zombiecat Skrevet 22. januar 2015 Skrevet 22. januar 2015 Tråden inni kan brukes til fisking, man kan flette inn kompass og det går an å få tennstål i spenna. Da har du jo et lite survivalsett hvertfall. Red: Og fløyte. Siter
rg2720 Skrevet 22. januar 2015 Skrevet 22. januar 2015 De jeg ser på nettet har også flintstein, fløyte osv - noen tilogmed et lite kompass. Siter
seventh Skrevet 22. januar 2015 Skrevet 22. januar 2015 Fisking, snaresetting, bygge ly, reparere utstyr, sy sår, turniket, gjøre opp ild (sørg for å ha litt tennstål og jutegarn inni). Ikke å forglemme at 2,5 meter tau blir til 20 når du tar ut alle innertrådene og knyter sammen. Men lær de gjerne å lage fastrope også, mye mer anvendelig i hverdagen, du knyter det på 5 minutt og du får ut alt snøret på 10 sekunder, søk på mezillich på YouTube Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.