Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilsen fra Ålesund

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Er virkelig Grøtdalstinden den på 1380m?

Kilde; Fotturar på Sunnmøre, side 226; ".. Toppen er på 1380m, 5-6Km fra Brunstad". Det er altså Store Kløvheitind de snakker om. De nevner også at denne toppen kalles også Grøtdalstinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Toppunktet på Grøtdalstinden/Store Kløvheitinden er 1420, 1380 er et annet punkt på ryggen, stemmer ikke det Svein ?

1333 er Gullmorhornet, en av Sveins favoritter, hvor jeg ennå ikke har vært......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppunktet på Grøtdalstinden/Store Kløvheitinden er 1420, 1380 er et annet punkt på ryggen, stemmer ikke det Svein ?

1333 er Gullmorhornet, en av Sveins favoritter, hvor jeg ennå ikke har vært......

Svarer jeg. Det stemmer det, det er et lite punkt på egga der som er 1380.

Velkommen i "Sunnmørsklubben" Arnt. Angående panoramabildene dine så finner du nok ut åssen topper det er i løpet av vinteren. Orker ikke sette meg ned og skrive ;) .

Gullmorhornet har ikke jeg heller vært :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heter det virkelig Sykkulven? Jeg har gått rundt og sagt Sykkylven i 10-15 år nå....

Mange av oss har noen misoppfatninger som følger oss hele livet. En av mine er at jeg alltid har det for meg at den morsomme hunderasen i Frasier-serien heter Jack Daniels.

Takk for at du påpekte ... fadesen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg ha en viss kontroll på Sykkulven fjellene;

http://impact.ii.uib.no/arnt/Norway/mrtops.html

(nederst)

Med unntak av Svendtinden - som jeg har hørt om på Vellesæterhorn området...

Arnt.

Gikk ikke så nøye over lista di, men såg i alle fall at du manglet Holetindane.

Svendtinden er høyeste toppen ca 500m sør for Storbreskaret, laveste punktet på Velleseteregga. Ifølge Fjellhugboka har toppen fått navnet etter en som omkom på 80-tallet, tror han het Torben Svend eller noe slikt. Jeg skal se om jeg finner et bilde å vise den på.

Jeg tror Gullmorhornet dukket opp her, om jeg ikke tar feil;

http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/hkubb_19zviewHB.jpg

Stemmer det, både at den dukket opp der og at den er en av mine favoritter. Enkel topp, men fantastisk nærområde. www.naturfotografen.no har utsikt fra Gullmorhornet i sin logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svendtinden er høyeste toppen ca 500m sør for Storbreskaret, laveste punktet på Velleseteregga. Ifølge Fjellhugboka har toppen fått navnet etter en som omkom på 80-tallet, tror han het Torben Svend eller noe slikt. Jeg skal se om jeg finner et bilde å vise den på.

Her er Svendtinden

post-283-13347440933_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Gikk ikke så nøye over lista di, men såg i alle fall at du manglet Holetindane.

Ytstevasshornet er med! Jeg kan jo skrive Ytstevasshornet/Holetindane. Jeg må sjekke Svendtinden nøyere. Den har kanskje ikke pf over 100m...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullmorhornet har ikke jeg heller vært :?: ...

Vi får slå oss sammen en gang.....med Svein som kjentmann :(

Arnt:

Svendtinden har iflg. N50 +/- 60 m i primærfaktor. Øverste kote på N50 er 1420, høyden oppgitt i "Fotturar på Sunnmøre" er såvidt jeg husker feil. Et besøk til toppen kan uansett anbefales for de som liker kvasse tinder, det blir fort trangt ved varden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytstevasshornet er med! Jeg kan jo skrive Ytstevasshornet/Holetindane. Jeg må sjekke Svendtinden nøyere. Den har kanskje ikke pf over 100m...

A

Holetindane og Ystevasshornet er to forskjellige topper. Holetindane har vel knapt nok primærfaktor, så går du etter 100m så holder det nok med Ystevasshornet ja :)

Vi får slå oss sammen en gang.....med Svein som kjentmann :)

Arnt:

Svendtinden har iflg. N50 +/- 60 m i primærfaktor. Øverste kote på N50 er 1420, høyden oppgitt i "Fotturar på Sunnmøre" er såvidt jeg husker feil. Et besøk til toppen kan uansett anbefales for de som liker kvasse tinder, det blir fort trangt ved varden :?:

Gullmorhornet tar jeg gjerne enda flere ganger, jeg har tidligere ymtet frampå med en tur fra Haukåssætra som enten går opp Grøtdalen eller Langseterdalen, hvor turen legges over Gullmorhornet, Gullmorbreen og Geithornet. Evt om Grøtdalen, og så over Grøtdalsbreen og Velleseterhornet. Siste er nok ganske drøy... Geithornet er vel mangelvare i ei tindelomme... :( Jeg har forresten ikke vært på Gullmorhornet på ski.

Svendtinden mener jeg å huske er oppgitt til 1360 i fjellhugboka, som nok igjen har vært kilde til fotturboka. Etter skituren våren 2005 til bl.a Bjønnatanna, såg jeg på bilder at dette åpenbart måtte være feil. En sjekk av kotene viste 1420-kote, derfor bruker jeg 1420 som høyde på denne toppen. Et besøk kan anbefales ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Svendtinden har iflg. N50 +/- 60 m i primærfaktor. Øverste kote på N50 er 1420, høyden oppgitt i "Fotturar på Sunnmøre" er såvidt jeg husker feil. Et besøk til toppen kan uansett anbefales for de som liker kvasse tinder, det blir fort trangt ved varden :)

Jeg vil bare presisere at jeg IKKE diskriminerer topper med pf < 100m, men for å holde en viss oversikt er det nyttig å ha en nedre grense. Som REGEL knyttes jo de lavere toppene opp mot en hovedtopp, og blir fanget opp (og dokumentert) ved besøk av denne.

Unntaket kan selvsagt være en frittstående djevel midt på en egg, og midt mellom to hovedtopper

I listeform kan jeg være innstilt på å legge inn signifikante sekundærtopper, men det bør være et kriteria for hva som er signifiktant. Kanskje bare en pf - 25, 50 el 75m f.eks. Men det er litt skummelt det og - det er mange lave fjell med helt uvesentlige sekundærhumper som kan ha pf oppe i 70-80m. De ønsker jeg ikke å ha med. Da bilr det for mange og for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... en frittstående djevel midt på en egg, og midt mellom to hovedtopper....

Er vel en og annen slik ja.... :(

Urfjellturen din nylig var vel til den eneste primærtoppen langs den fjellrekken. Du finner ganske mange djevler videre nordover som ikke er så lette å dokumentere fra denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Urfjellturen din nylig var vel til den eneste primærtoppen langs den fjellrekken. Du finner ganske mange djevler videre nordover som ikke er så lette å dokumentere fra denne :)

Selv om jeg foreløpig mener at disse tindene er nordryggen til Urfjellet, skjønnner jeg at jeg er litt "off-piste" . "Bokji" snakker jo om høyeste topp på Hammarsettindane, og da er det IKKE Urfjellet de snakker om. Bær over med meg i min Sunnmørifiseringsprosess...

Fra en matbutikk i Ålesund;

ekspeditør> Nett?

søring> hæ?

ekspeditør> Nett?

søring> ?????

--ekspeditør holder en bærepose i været og spør for 3dje gang;

ekspeditør> Nett?

søring> host.. ja takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(:?: Et nett er et nett ja :) Lett å bli tul'n (hehe..)

"Bokji" er fotturboka...? Eller Randersboka? Randersboka skriver noe sånt som at Hammarsettindanes sydligste del er Urfjellet og den nordligste del er Gimsdalstinden. Men dette er positivt feil. Hva fotturboka bruker er antagelig det som er riktig.

Dette er ikke enkelt, her må jeg holde tunga i rett munn: Gimsdalstinden er selvstendig tind, Hammarsettinden er en topp på ca 1120 lengst nord på ei taggete egg, det som kalles Hammarsettindane går fra 1120 til det som har kote 1160 (tror jeg) litt lenger sør - men ikke så langt som til den østlige utløperen. Her finner du minst to topper som mer eller mindre er navnløse, den ene blir av enkelte i Sykkylven kalt for Sfinxen, den andre har "vi" kalt lego-toppen (mange oppstablede blokker), videre er det tagg på tagg mot Urfjellet som er.... ja, Urfjellet.

Altså er Hammarsettindane flere tinder, de skarpeste toppene lengst nord, mens det som omtales som Hammarsettinden er kun en liten topp ca 1120 m/varde nord i dette skarpe området.

Dette har jeg også "diskutert" på mail med Helge Standal (iriss), og han skrev bl.a:

Etter namneforklaringa i Randersboka (Fjellet var nytta til méd for fiskarar på fiskebankane) skulle ein tru at namnet ikkje kan beskrive ei svært lang egg, - for då vil jo fiskarane ha lite å halde seg til. Mi tolking er at namnet Hammarsettindane gjeld den mest taggete delen.

F.eks Brunstadhornet og tinderekka nord for. Det er bare Brunstadhornet, og Brunstadhornet N :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns det er så lun og god stemning her inne på Sunnmøresidene.

Jeg lurte på, har dere noen anbefalinger mtp toppturer nærmest mulig Trondheim, langs kysten i Møre og Romsdal fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I Jotun-terminologi, bruker en del N-1, S-1, S-2, osv. Forsåvidt entydige begrep, og alt tar utgangspunkt i hovedtoppen. Som var mitt utgangspunkt også, for å oppnå en håndterbar oversikt over hovedtoppene.

Skal jeg forstå det slik at Urfjellet egentlig burde være Hammarsettinden S-1 ?

:)

På ØK ser jeg en frittstående liten hump på 1006-7m. Er det Gimsdal? Der står det Hammarset-tindane. Så kommer noen tagger uten navn. Så 1120m, fremdeles uten navn og høyde. Det er deretter et marginalt dropp til selve Urfjellet begynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi er jordnære bønder med sunn nettetikette...

Har dessverre ikke kommet meg til Moldefjorden enda, så jeg kan ikke besvare spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg forstå det slik at Urfjellet egentlig burde være Hammarsettinden S-1 ?

:)

På ØK ser jeg en frittstående liten hump på 1006-7m. Er det Gimsdal? Der står det Hammarset-tindane. Så kommer noen tagger uten navn. Så 1120m, fremdeles uten navn og høyde. Det er deretter et marginalt dropp til selve Urfjellet begynner

Nei, det var der Randers tok feil. Hammarsettindane er ei egen tinderekke, Urfjellet også en egen topp. Men i mellom er der diverse S'er/N'er i din terminologi.

Gimsdalstinden (1007) er første toppen lengst nord ja, pf..... tipper på ca 30m.

Har nettopp laget et bilde, fila ble litt stor.

A: "Legotoppen"

B: Sfinxen, navnet er brukt av et fåtall som bor i Velledalen pga at den ligner på en Sfinx

post-283-133474409351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble faktisk i tvil om jeg har markert Hammersettinden rett :) Når jeg studerer rennene og tenker tilbake på de 3 gangene jeg har vært der (5 år siden sist), så er det nok "nabben" til venstre for....

Jeg har tegnet ruta inn på et mer detaljert bilde. Fin klyverute jeg har brukt å ta i slutten av mai da det stort sett er lite snø opp i der på den tiden.

post-283-133474409364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tidligere ymtet frampå med en tur fra Haukåssætra som enten går opp Grøtdalen eller Langseterdalen, hvor turen legges over Gullmorhornet, Gullmorbreen og Geithornet. Evt om Grøtdalen, og så over Grøtdalsbreen og Velleseterhornet.

Du vet det kanskje allerede, men Grøtdalen og området rundt Grøtdalsbreen og et lite helvete om sommeren. Mye løs morenegrus her :( . På vinterstid derimot..... :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på, har dere noen anbefalinger mtp toppturer nærmest mulig Trondheim, langs kysten i Møre og Romsdal fylke?

Ja. Vi er så harmoniske i denne landsdelen :) . Det er jo ikke så langt fra Trondheim til Innerdalen og Todalen da. Tror sikkkert du vil like deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.