Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Etter en uke i Ålebyen begynner jeg å bli godt kjent, og angrer ikke på flyttingen. En uke med kanonvær! Er det mulig.. Har dessverre ikke hatt tid til å besøke de høye tinder, men har gjort småturer til Sulafjellet, Sukkertoppen, Storhornet, Lesten, Meraftafjellet, Blindheimsfjellet, Vasstrandfjellet og Nihusen.... for de som kjenner distriktet. Har tatt en del fete panoramabilder av Sunnmørsalpene, og brukt kveldene til å finne navn på toppene. Bare jeg kommer meg på nett hjemmefra kan jeg friste med flotte bilder. Until then... Arnt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eaa Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Blir vel "Team Stril" av dere etterhvert da - gi, Svein og g-arnt... Borger for mye bra stoff framover dette! Lykke til med "akklimatiseringen", samt kommende turrer i bratta der borte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Venter i spenning på panoramaene Kremt, ikke bli for godt vant med været. Plutselig slår 'an til med ukesvis med drittvær Men denne uka ser også ut til å bli upåklagelig Og da har vi hatt nesten 2 uker med klarvær Godøya, Skodje, Emblemsfjellet m.m... har sett ut på Godøyfjellet og sett at det er fint fotturføre der akkurat nå... og Sunnmørsutsikten der fra er veldig bra. Godt i gang med å legge Sunnmøre for dine føtter Ei sånn dreieskive som er på Sula/Vardane finner du også på Rundskue/Akslafjellet, jeg vet ikke om du var på Vardane (jfr Sulafjellet). Fin å se navn på fjellene med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellgeithea Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Velkommen etter! Du har mange flotte fjellturer å se fram til i dette eldoradoet! Sunnmørsalpene kan måle seg med det beste. Glem ikke en og annen turen ut til øyriket i ytre søre. Der finner du mine favoritter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg lurer på om årsaken til flyttingen er at du ble mektig imponert over fjellene i Sunnmørsalpene etter å ha fått flyfotoet mitt som du har publisert på din hjemmeside Eller er det ei Sunnmørsjente som har lokket deg oppover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg lurer på om årsaken til flyttingen er at du ble mektig imponert over fjellene i Sunnmørsalpene etter å ha fått flyfotoet mitt som du har publisert på din hjemmeside Eller er det ei Sunnmørsjente som har lokket deg oppover Bildet ditt var ikke DIREKTE utslagsgivende, men det hjalp nok.. Damer var det ikke. Heller jobb... Svein; Ja, jeg var på Vardane (Sulafj.), men holdt på å fryse i filler og kom meg fort av fjellet.. Arnt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Etter 4 uker med den vanlige "ADSL leverandørkarantenen" når man bestiller abonnement, er jeg ENDELIG tilbake på nett. Jeg vil oppfordre Svein og de andre Sunnmørspatriotene til å besøke http://www.hordafjell.com og rive i filler sikt teoriene mine. Så godt som alle fjell på høyre side (forsiden) er fra distriktet. Selv bakgrunnsbildet er fra Sunnmøre. Jeg blir vel hatet i Hordaland nå... Har du dårlig tid, så velg Blåskjerdingen og Urfjellet. Det mangler litt akademisk nerdestoff her og der. Jeg kom på nett for bare 1 time siden, og har ikke fått sjekket høyder, kartref, pf, osv.. Gåtta banen, det er mye fjell her... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Syns du har gjort en enorm jobb allerede Arnt, her er det jo bare sjarmøretappen igjen Vil kommentere et par punkt på det tredje zoombildet fra turen til Høgkubben. - Rett forran Lauparen ligger Sunnmørslauparlengda. - Den spisse lille toppen rett til høyre for Lauparen må være Rollsbotnskorkja. Mange gode bilder å kose seg med her fremover. Stå på videre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 ....Gåtta banen, det er mye fjell her... Har gått av og opp i fjellsiden for lenge siden... Nok å ta av ja Angående panoramaet du har satt navn på, refererer der du har satt navn: Langfjella - toppen under g'en er Blåtinden/Høgenykjen, Lafjellet/Lastorfjellet til høyre for, Langfjella er den lange ryggen til venstre for Hammarsettindane - dette er kun den aller spisseste toppen under d'en. Gimsdalstinden ligger i samme massivet litt hitfor. I venstre del ser du ei blanding av Urfjellet og det jeg kaller Hammarsettindegga. Brunstadhornet - riktig merket, Brekketinden nærmest til høyre for og lille Brekketind neste mot høyre. Smørskredtinden første til venstre for og nordre Smørskredtind dernest. Laveste punktet til høyre for Brunstadhornet/Brekketindane er Geitskaret. Slogen riktig Straumshornet riktig Grøtdalstinden - under r'en (Grøt..) er Velleseterhornet, den markerte nabben under d'en i Grøtdalstinden er Bjønnatanna, under Æ'en ser du Grøtdalstinden, så tror jeg det må være Vestlige Velleseterhorn bak Grøtdalstinden. Den brede snøflata til venstre for Grøtdalstinden er lille Kløvheitind eller Klovetinden som den også kalles. Urkedalstinden riktig Vallanykjen riktig Råna riktig Regndalstindane er en fellesbetegnelse på alle tindene rundt Velledalen (fra Skjortehornet til Vallanykjen). Jeg tror du har satt navnet på den 14-et-eller-annet-toppen, usikker på om at midtre Regndalstind ses her... Blåbretinden er den til venstre, høyden før er navnløs. Fra gammelt av ble Ljøsadalstinden kalt lisje Blåbretind, men den ligger litt lavere nede. Trollkyrkjetindane riktig Keipen er Lillehornet. Tårnet riktig Skopphornet riktig Storheia riktig, kalles også Flathornet Kolåstinden kan du fjerne spm-tegnet på, jeg er mer usikker på toppen til venstre for. Er dette nordre Sætretind mon tro?? Ligner bra på den fine snøflata vi gikk på ski i slutten av juni i år. I tilfelle er Ureggene de laveste toppene hitfor Kolåstinden. Storegjøltinden er den mørke veggen i Kolåstindmassivet. Ytstenestinden, Mohns topp, Randers topp og Jønshornet riktig Samme Rametinden, Svinetinden, Festøykollen og Masdalshornet Der er noen navn til, men men... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Så ser jeg du har et panorama til, fra Urfjellet. Du har satt Holetindane på Ystevasshornet. Holetindane er "puklene" til høyre for. Grøtdalstinden skal være lille Kløvheitind. Regndalstindane er midtre Regndalstind (jfr kommentaren min om hva som er Regndalstindane, f.eks kalles Råna også for nordre Regndalstind og Urkedalstinden for søre Regndalstind) På dette bildet er Svendtinden også veldig markert, den markerte toppen midt mellom Velleseterhornet og lille Kløvheitind. Og så ser du Gullmorhornet toppen til venstre for Velleseterhornet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hmmm... enda et panorama fra Urfjellet, blir sittende her i dag hvis jeg skal skrive navnene på alle toppene.. Skarrabben har du satt på Blåbretinden, Skarrabben er høyeste toppen til venstre for (skar i mellom) Dravlausnykjen er den kuppelen litt lenger til venstre på samme rygg, Tretindane til venstre for der igjen. Straumshornet er forsåvidt riktig, høyeste punkt ligger under h'en. Hammarsettindane er de kvasseste toppene under der du skriver Hildrehesten. Toppene i Haram har jeg ikke kontroll på. Fyyyyyy faaaaeeeen for et panorama.. Hammarsettindane er helt rå fra denne kanten. Langfjella - Lafjellet: Langfjella er riktig, 1117 (tror jeg det var) ligger ovenfor navnet. Lafjellet er siste toppen til høyre i samme rekke. Blåtinden/Høgenykjen i mellom (med en liten fortopp). Sistnevnte er forresten en kaaaaanon skitur. puh... Enda et panorama... http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/urfj_26sviewH.jpg Der har du satt Lafjellet på Blåtinden/Høgenykjen. Ellers ser det greit ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 puh... Enda et panorama... http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/urfj_26sviewH.jpg Der har du satt Lafjellet på Blåtinden/Høgenykjen. Ellers ser det greit ut. Jeg kjenner igjen metningsfaktoren Takk for alle innspill. Skal gå gjennom de. Det er ikke poeng å sjekke alle bildene. Når jeg gjør rettelser prøver jeg å sørge for at de andre blir tilsvarende riktig. Jeg er mest interessert i hovedtoppene. Pinnakler og fortopper gjør oppgavel litt vel stor. Mvh, Arnt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Arnt: Velkommen til leikegrinda i nordvest. Ser du har gjort deg godt kjent allerede. Har sett kjapt på bildene fra Blåskjerdingen. Bare å skrive opp navna tar jo flere timer..... Det som er satt på av navn ser stort sett rett ut. Ser ut som du kan ha forveksla Reinsfjellet (m/mast) med Vettafjellet. Du har også lært deg navnet på et av Moldes mest skjemmende bygg ser jeg Kommer siden din til å hete Hordafjell.com framover også ? Er vel i ferd med å bli litt misvisende Hammarsettindane er helt rå fra denne kanten. Til tross for relativt beskjeden høyde, Hammarsettindane er det råeste av det råe.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Kikket litt på panorama fra Høgkubben også, Grøtdalstinden peker på lille Kløvheitind. Hehe.. Høgkubben, ser at du var på den ved demninga mot Vasstrandfjellet. Spør du en Ålesunder om han har vært på Høgkubben, ja så har han vært på det du skriver Blindheimsfjellet på Men, begge heter/kalles Høgkubben. Andre navn som jeg kommer på i "farta": Spjelkavikfjellet=Geitnausa, Vasstrandfjellet=Vasstrandegga. Panorama http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/hkubb_14sviewH.jpg Grøtdalstinden, samme feil som på annet. Trollkyrkjetindane kan du fjerne spørsmålstegnet på, du peker på Trollkyrkja - den høyeste av Trollkyrkjetindane. Råna ser du nok ikke der i fra, du peker på den navnløse høyden nord for Blåbretinden. Blåbretinden er litt til venstre for. Panorama http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/hkubb_19zviewHB.jpg Straumshornet, her peker du på det jeg kaller Dravlausegga. Straumshornet er den mørke skyggen foran. Geita har du satt på Vallanykjen. Blåbretinden, samme som forrige kommentar. Råna ser du ikke tror jeg, muligens i skyene over Trollkyrkjetindene? Må bruke siktelinjer på kartet... Hehe.. bra bilde av Høgenipa og Langenestinden, tok meg den frihet å lage et utsnitt og tegne inn ruta jeg og Geir gikk nå i sommer. I øvre del gikk vi litt inn i sørøstsida, der det er brudd på streken. En smule luftig, med veien og fjorden 1200m under... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersno Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Fantastisk flotte bilder Arnt! Nå er det like før jeg trekker frem min bestemor fra Ålesund og kaller meg Ålesunder selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Ser ut som du kan ha forveksla Reinsfjellet (m/mast) med Vettafjellet. Det har du kanskje ha rett i, ja.. Kommer siden din til å hete Hordafjell.com framover også ? Er vel i ferd med å bli litt misvisende Misvisende? Å nei. Har gjort 376 fjell med pf > 100m i Hordaland, og 13 i M&R(!). For ikke å snakke om noen andre hundre topper i Hordaland med pf < 100m. Navnet står nok en stund til, men ingen er gladere enn meg om den dagen skulle komme at jeg må vurdere det. Da har jeg opplevd MYE! MoRoFjell.com ? For moro er det med disse fjella. Derom hersker ingen tvil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hehe.. bra bilde av Høgenipa og Langenestinden, tok meg den frihet å lage et utsnitt og tegne inn ruta jeg og Geir gikk nå i sommer. I øvre del gikk vi litt inn i sørøstsida, der det er brudd på streken. En smule luftig, med veien og fjorden 1200m under... Fy søren.. Hva betyr gikk? Klyving m/tau, u/tau, klatring? Eller bare .. gikk .. dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Tauet var med ja, "gikk" kan vel brukes om mye... Høgenipa gikk på et vis uten tau, spesielt en passasje mellom Lågenipa og Høgenipa var litt grumsete. Mye mose opp dit, må være godt opptørket. Til Langenestinden brukte vi 4 taulengder tror jeg det var, full lengde på første, deretter tre litt kortere. Geir skiftet til svasko på vei opp der jeg laget brudd i streken, men utsatt og løst (mulig fall med pendel) gjorde at det ble ned igjen og over i østsida. Standplass på ei lita luftig hylle, og et 6-7m loddrett hjørne, grad 5-6. Ble en del henging og heising med hjelp av sikringer opp der... En bra fjord-til-tind-tur! Som forøvrig gikk (klyving) over Ureggene også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 MoRoFjell.com ? For moro er det med disse fjella. Derom hersker ingen tvil. Den var ikke dum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Tauet var med ja, "gikk" kan vel brukes om mye... ........ En tur for minneboka, et av fjorårets absolutte høydepunkter Bra molteterreng forresten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hva heter toppen på bildet der det egentlig skulle vært fjeset ditt, Svein? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hva heter toppen på bildet der det egentlig skulle vært fjeset ditt, Svein? Hæ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg måtte tenke meg litt om selv, men han mener vel ikonet til venstre. A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Aahhh Det er Brekketinden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Trenger hjelp til Vellesæterdalen; På kartet mitt går det en rygg fra Skjortehornet til Klovetinden til punkt 1420m og deretter til Grøtdalstinden 1380m. Jeg ser at jeg har kalt 1420m for Grøtdalstinden på bilder, som er rimelig å anta basert på logikk, tekst og kart. Er virkelig Grøtdalstinden den på 1380m Jeg er klar over at Grøtdalstind == Store Kløvheitind. Regner med at Klovetinden er Lisje Kløvheitind. Men hva er da punkt 1420m? Og; Hva er punkt 1333m mellom Vellesæterhornet og Brunstadhornet? Takk, A. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.