Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøfattig i Leirungsdalen

Tom

Anbefalte innlegg

Dette kommer neppe som noen stor overraskelse for dem som følger med, men det er nesten sommerføre i Leirungsdalen. Jeg tok en skitur et stykke innover fra Valdresflya og over Raudhamrene i går, og det var såvidt det gikk å gå på ski i det hele tatt. Busker, strå og ikke minst steiner stikker frem overalt, og inni Leirungsdalen kan man lett se stien ennå. Hvis det fortsetter slik blir det en meget tidlig sommer, men det er fortsatt fire snømåneder igjen (minst). Regner med at det går seg til etterhvert.

I dag var jeg og Linn Marie på trugetur til Kjølafjell. Herlig! Men nå er jeg dessverre hjemme i mørke, triste, tåkete Oslo igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Tom;

hvem er Linn Marie?

Du har vært mindre aktiv enn forventet i jule- og nyttårshelgen.

Har du fått en ny interesse?

Husk hva Morten skrev om "svigermorsyndrom" i ett av sine innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Linn Marie er kjæresten min, som har profil her selv om hun sjelden skriver.

I jule- og nyttårshelgen har jeg vært opptatt med familie og hyttetur. Dessuten annonserte jeg på forhånd at jeg ville respektere julefreden, i en tråd som etterhvert ble slettet av moderatorene. Noen ny interesse har jeg ikke fått. Jeg trives vanvittigbra med de interessene jeg allerede har 8)

Når det er sagt er forum etterhvert blitt noe mindre interessant for mitt vedkommende. Jeg savner tiden da det var større fokus på Jotunheimen i debattene, da blant annet Espen, Morten, Torgeir og Kim var mer aktive. Ikke at jeg var enig med dem i alt og ett, men de ga meg mer enn skrullinger som eea, Sunnmøre-junkies som Svein, kosebamser som Nils, psykoer som Panda og andre mer eller mindre anonyme Tufte-kloninger som i dag dominerer.

For øvrig vet jeg ikke hva Morten mente med "svigermorsyndrom". Kan ikke huske å ha lest det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Vissheten om at du snakker Ålesunddialekt er nok til at jeg får frysninger, men hovedproblemet er at du aldri snakker om noe annet enn disse forvokste fuglefjellene ute ved kysten. Før var det litt stil her på forumet, og alle som ikke tilba Jotunheimen ble hånet og spottet som de kviser på samfunnets stump de er. Nå er det like før det er omvendt, og for hver interessante person som "slutter" kommer en ny tilbakestående bonde inn. Nei, vi må tilbake til tiden da Jotunfolket eide forum, Morten ikke var en travel forfatter, Julia fortsatt hadde evnen til å bli sinna, Espen kom med velplasserte spark og Torgeir surfet etter damer på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god aften!

imponerende julefred Tom, og godt nytt år til deg!

tenkte bare å slenge inn et lite apropos om fjellområdene som diskuteres her,,, jotunheimen er vel strengt tatt 1500m høye fjell plassert oppe på et flatere område? mens sunnmørsalpene er 2000m høye fjell som noen mista i vannet?? må vel skyte inn at jeg baserer mine synsinger på at turtagrø ligger ikkje langt fra 1000moh, og at en gjennomsnittlig mørefjord er 4-500m dyp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Vissheten om at du snakker Ålesunddialekt er nok til at jeg får frysninger, men hovedproblemet er at du aldri snakker om noe annet enn disse forvokste fuglefjellene ute ved kysten.

Hei igjen!

Jeg kan betrygge deg med at min Ålesunddialekt langt fra er stø, et snev av øyaværing henger igjen...

Fugler, dyreliv, vegetasjon m.m. gir fjellet en ekstra dimensjon utover gråstein. Det skal ikke undervurderes...

Korrekt Jarle :? F.eks fra toppen av Jakta ved Norangsdalen er det "fritt fall" 2000m til bunns i Hjørundfjorden 8) Godt nyttår forresten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings.

Vi har tidligere diskutert hva det vil si å "være på fjellet" her. Forvirrede fuglefjellsfiskere har hevdet at Sunnmørsalpene gir dem fjellfølelse. Da er det ikke stort annet å gjøre å kondolere med deres begrepsforvirring og kaotiske følelsesliv. En skråning som står opp av sjøen, med veier, jorder og byer i enhver dal nedenfor gir ikke fjellfølelsen. Det kan nok gi toppfølelsen, men ikke fjellfølelsen.

For hva er det egentlig det vil si å være på fjellet? Jo, det er at du fortsatt er på fjellet når du er kommet ned fra toppen. Der hvor det flater ut er det ikke hav, ikke by, men vidder, flyer, snaufjell, daler med seterlandskap. Da er man på fjellet. Fjellet er noe som ligger i innlandet, ikke med utsikt langt til havs. I Norge er f.eks. Jotunheimen, Hardangervidda, Dovre og Rondane fjellområder som tilfredsstiller min definisjon; en definisjon som er den eneste fornuftige, og som ethvert oppegående menneske vil slutte seg til og hylle uten motsigelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa,,, men det flater jo ut nedi dalen der,,, med litt godvilje "flater det jo ut" rundt turtagrø... med veien over til årdal osv... og så begynner det på en måte et nytt fall ned mot fjorden... og storen er flotte fjellet det og... henger over senga mi hjemme i trondheim faktisk, en fotografisk gjengivelse iallfall... tipper byggeieren hadde blitt gretten om eg hadde tatt med meg den digre steinen inn på hybelen,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... hei forresten 8) Storegutt

Vi snakker ikke om milevis mellom topp og bunn her. Blir som å sammenligne med Mt. Everest og M.gropen... 20km høydeforskjell.... Nei, her er et bratte fjellsider rett i fjorden, og videre brådypt ned til 400m dybde.

Du, som snakker varmt om kystfjellene i sogn, må gjerne kalle fjellet hva du vil. Jeg gidder ikke å bry meg. Jeg vet hva jeg liker - hva som skaper ubegrenset entusiasme - hva som målbinder meg og mange andre - hva som gir fjellsjeler utavsegsjælopplevelser, det er godt nok for meg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell uten fjellfølelse har lavere rang. Dere som liker slike burde starte et eget forum, og la oss som liker oss på det virkelige fjellet få være i fred. Jeg foreslår at du, Svein, tar ansvar og bryter ut fra Fjellforum for å danne et kystnaturforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen frekk. Er det noe galt med fot- og trugeturer også nå da? At dere har konstant nedbør grunnet storhavet som ligger helt inntil fuglefjellene deres er ikke akkurat noe jeg misunner dere. Og man kan spørre seg om det var den typen mindreverdig "friluftsliv" moderatorene hadde i tankene da de døpte forum. Synes dere tolker navnet veldig vidt her :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.