Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur fra Øye i Norangsfjorden i slutten av mai


andersno

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp beskjed om at jeg blir invitert til et arrangement på Hotel Union Øye i slutten av mai og da blir det fristende å planlegge en rask "førmiddags" tur opp i fjellet i nærheten.

Er det noen som kan gi meg tips om en tur som ikke tar all verden tid og som allikevel gir "toppfølelse"? Helst ikke noe som innebærer klatring da jeg sannsynligvis må gå alene.

Hvordan vil snøforholdene normalt være på den tiden? Er det greit å gå uten stegjern eller ski/truger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I slutten av mai kan du få de store kontrastene på Sunnmøre, full blomstring i dalene og vinter på toppene. Det kan være store forskjeller fra år til år, jeg har gått fot-toppturer fra midten av mai i lite snø, og nå sist år: skiturer fram til slutten av juni. Men fra slutten av mai er det oftest mye fast snø i fjellet, og ikke minst - mange rygger har fått barmarksføre. Men det kan komme nysnø, som f.eks nå sist i mai, noen km lenger øst, da gikk vi på nysnø 19.mai fra 7-800m (30cm pudder over 1000m 8) )

Norangsdalen har bratte fjellsider og tunge oppstigninger. Men du får raskt høydemetre, og det er mange høydemetre til toppene. Saksa ved Urke bruker å bli tidlig klar for fotturer, utsiktspunkt!!! Denne turen gir deg 1000 vertikale. Ellers kan jeg kanskje anbefale å gå opp i Skondalen for å se det mektige synet av Slogen og Smørskredtinden.... Snømengdene vil avgjøre hva som er egnet tur. Vi vet mer om det i mai :( Norangsdalen i pent vær eller tunge skyer... det er omtrent som dag og natt.

En kort topptur kan også være Leknesnakken mellom Urke/Leknes, her er et panorama fra oppgangen til den toppen.... av url'en ser jeg det er tatt i januar-04.

http://www.voldaveiret.no/images04/web150104leknes-pano.jpg

Toppene du ser er Slogen mest markert når du åpner bildet, det voldsomme massivet mot høyre er Stålberghornet, så ser du sola :? og bygda Skår ned til høyre for. Taggene ovenfor er Kvistadkjerringane med Skårasalen som høyeste. Helt til høyre i bildet er Sæbø bak furua, dernest Grøtdalstindane og massivet med Lisjedalshornet, Dalegubben, Lynghalstinden og Holmshornet. Du vil nok få bra toppfølelse selv på Leknesnakken (526) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein skreiv:

I slutten av mai kan du få de store kontrastene på Sunnmøre, full blomstring i dalene og vinter på toppene. Det kan være store forskjeller fra år til år, jeg har gått fot-toppturer fra midten av mai i lite snø, og nå sist år: skiturer fram til slutten av juni.

Takk for fine tips om turer. Skjønner at jeg må vente med å bestemme meg for turmål, men planleggingen er gjerne en stor del av gleden med turen så jeg starter tidlig med det :)

En kort topptur kan også være Leknesnakken mellom Urke/Leknes, her er et panorama fra oppgangen til den toppen.... av url'en ser jeg det er tatt i januar-04.

http://www.voldaveiret.no/images04/web150104leknes-pano.jpg

Flott bilde - skal jeg opp på en topp dagen etter brylluppet, blir det vel helst den toppen det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde fra Konedalen av Slogen (t.v) og Smørskredtinden. Du må vel gå en ca 700 høydemetre til der dette bildet er tatt fra. Ellers er det lite å se i Konedalen, siden det er fjell på begge sider og fortsatt et stykke opp i skaret med utsikt vestover. Dvs du ser vel også litt fjell nord for Slogen. Uansett må inntrykket oppleves, disse steile tindene som reiser seg 15-1600m rett opp fra dalen. Et bilde klarer ikke å formidle alt :)

post-283-133474408439_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et moment en må være klar over med tur til Konedalen i slutten av mai, elvekryssing! Denne er utsatt, og kan være problematisk hvis det er store vannmengder på vei ned. Avhengig av temperatur/nedbør. Ellers er fjellsida østvendt, og kan være sen mht snøsmelting. Ellers er jeg helt enig med Geir, et av de beste alternativene i området. Lett tilgjengelig, du starter på oppstigningen uten særlig dikkedarier. Går du mot Saksa, kan du jo gå så langt du rekker eller kan mht snø. Utsikt mot fjorden(-e) og fjell får du hele veien ovenfor skoggrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fottur på Slogen, opp Slogeråsa, i slutten av mai. Da fantes det ikke snø før på den siste ryggen opp mot toppen. Hvis du ikke har vært der før er vel det den fineste og enkleste toppen du kan gå på. Jeg bruker 4 timer opp. Jeg har hørt at rekorden er 56 minutter. Med en snørik vinter er det kanskje et dårlig forslag :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen trivelig tur fra Øye/Skylstad er å gå Okseråsa opp til Ulvedalen og videre opp på Keipen. Herfra får man et spektakulært overblikk over kjempesåret i fjellsiden etter raset som demmet opp Lyngstøylvatnet (vannet med setertufter på bunnen). Det kan se ut til at mer av Keipen kan falle ut før eller siden. En sprekk på toppen ser ut til å være forsøkt holdt igjen med en jernbolt. En kan fortsette videre til 1500-meterstoppen Staven.

Jeg er enig med Svein i at elvekryssingen opp til Konedalen sikkert kan være vanskelig tidlig i sesongen. Selv senere på sommeren kan den være en ganske spennende opplevelse. Men dette er avhengig av nedbørsforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er enkelte som hevder at trøndere er trege, men det er ikke sant - vi er impulsive - "når vi får tenkt oss om". Det er vel jeg bevis på etter som jeg fredag for en uke siden fikk gjennomført denne planen.

andersno skrev:

Fikk nettopp beskjed om at jeg blir invitert til et arrangement på Hotel Union Øye i slutten av mai og da blir det fristende å planlegge en rask "førmiddags" tur opp i fjellet i nærheten.

Jeg fikk mange gode forslag til en formiddagstur og hadde bestemt meg for en tur på Leknesnakken. Men det var før avkommet fant ut at en handletur til Stranda var på sin plass og rekvirerte bilen min. Dermed ble det til at jeg skulle gå en liten tur innover Norangsdalen på en traktorvei på den andre siden av elva. Et stykke oppover kom jeg til en skogkledd kolle rett ned for Middagshornet, og falt for fristelsen til å gå opp langs en sti. På toppen av kollen var en trimpost, men det fortsatte en traktorvei videre, og dermed "måtte" jeg fortsette.

Etter hvert ble det brattere, og jeg "glemte" å snu og før jeg visste ordet av det var jeg på vei oppover et bratt rasfar. Jeg fortsatte så langt at klokka tvang meg ned igjen, men jeg hadde vel uansett ikke kommet mye lenger oppover.

Været var ikke på topp, og fjelltoppene var skjult under regnskyene, men jeg hadde hele tiden sikt ned mot fjorden. Valgte å gå ved siden av rasfaret nedover, det var vått og sleipt, og noen bjørker til å berge seg i ved fall kunne være greit å ha.

Men det var ikke jeg som falt, det var kameraet som falt ut av lomma - det gikk kast i kast ned gjennom en bratt skrent, men med mest jord og lyng. Trodde det stoppet etter ca. 25 meter og gikk ned dit for å se, men 5 meter før dette fant jeg minnebrikken som hadde falt ut. Dermed var jeg litt beroliget, for jeg hadde en del bilder fra turen nedover på brikken. Men kameraet var ikke å se der jeg trodde det lå, så jeg måtte videre nedover ca 25 meter før jeg fant det. Prøve forsiktig å tørke av det og slo det først på uten å sette inn brikke - og under over under, kameraet virket flott. Også med brikken. Det er et Casio-kamera med aliminiusskrog og det hadde kun en liten skramme etter sammenstøt med en sten e.l. - det kaller jeg flaks!

Resten av turen gikk greit, og jeg rakk middagen, men talen fikk jeg ikke øvd på. Men dattera ble gift og vi håper alle lever lykkelig til evig tid!

Ble litt hekta på fjellene rundt Norangsdalen, og satser på å komme meg på Jakta og Slogen etter hvert. Dessuten så Saksa innbydende ut. Se bilde.

post-474-133474421092_thumb.jpg

post-474-133474421101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ozzi skrev:

Hadde du tatt til høyere litt før, over det åpne feltet nede til høyre, kunne du gått på Jakta Cool . Det er den vanligste ruta.

Ja, dårlig research - kjøpte boka "Fotturar på Sunnmøre" etterpå så nå vet jeg. :( Fin bok forresten :D

Det var nok i meste laget med snø innover Konedalen for en tur til Jakta til fots, men det så fint ut innover der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad det bare var kameraet som fikk gjennomgå, var ikke fullt så heldig selv helgen for tre uker siden. Var på tur i Skrimfjellet og skulle ta en snarvei ned en bratt skrent, resultatet ble plate og ti skruer i venstre legg og seks uker på krykker. Rimelig plagsomt å måtte sitte stille og se på alt det fine været som går til spille ute..

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.