Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan oppbevarer dere utstyret deres?


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Interessant spørsmål.

Hos meg er det å finne frem utstyr før en tur blitt en del av moroa.

Nå er det ca. åtte år siden vi kjøpte nytt hus og da hadde jeg et håp om at jeg skulle klare å samle alt turutstyret mitt på et sted, men den gang ei.

Jeg har et stor koffertloft, ca. 170kvm gulvflate, og det ser ut til at vi som bor i huset tror at dette loftet har uendelig med lagerkapasitet.

Jeg har klart å få plass til telt, soveposer og skiutsyr på loftet mellom all verdens med esker og poser med julepynt, påskepunt , lego og gamle barneleker, esker som ingen vet hva inneholder, kofferter og bager, avlagte klær og min svigerfars gamle kapteinuniform som er samlet og lagret opp gjennom tiden. (Altså et loft egnet for skattejakt,)

På soverommet har jeg tre flate plastkasser med hjul under. Disse står under sengen og inneholder det meste av ulltøy og sokker , votter etc. som bare brukes på tur.

I underetasjen har jeg en snekkerbod hvor jeg har et dobbelt garderobeskap med noen skuffer i og det inneholder det meste av fiskeutstyret mitt og er ganske fult.

Så har jeg en kjellerstue med et lite kjøkken og i skapene her har jeg, mellom konas juleservice og sønnenes pizza og øl service, alt som brukes til koking og bålfyring.

På gjesterommet er det et dobbelt garderobeskap som inneholder turklær og diverse seilerklær fra en tid da seiling stod høyt på listen av fritidsaktiviteter og til slutt har huset mitt et fyrrom hvor et gammel oljefyrt sentralfyringsanlegg er blitt byttet ut med moderne varmepumpeutstyr. Det ble da en del plass til overs og her står det meste av tursko og støvler. 

Med andre ord så har jeg det meste av turutstyret mitt fordelt over det meste av huset og derfor er også pakking før tur et lite prosjekt i seg selv.

Håpet er at jeg en gang skal få bedre system på sysakene, men når det blir er ikke så godt å si.

post-4220-0-45492000-1425800095_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har for noen år siden bygget en walkin-bod nede i hallen. Den har fått hyller og noen kroker på veggen. Vi har mye turutstyr i gjennomsiktige plastbokser på hyllene. Sekkene henger på veggen. Fiskestenger i et atativ langs veggen. Vintersoveposene ligger på en gjestesengnede, sommersoveposene i et skap oppe. Sko står et sted i hallen sammen med andre sko.

I det bodet har vi også jakker av alle typer og noen skuffer med hansker og luer og sånt. Andre turklær ligger i et skap på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting og tang i stabelbare gjennomsiktige plastbokser som tåler kulde, i kall bod. Fungerer bra.

Dunsoveposer i digre pappesker fra Stables. Også dunjakker i slike. Kan ta stable den i høyden uten å komprimere. Meget fornøyd med dette. I varm bod.

Ryggsekker og bagger i en høg.... :-(

Brukte feller limt mot hverandre, i plastposer.

Telt på loftstue.

Termoser og vannflasker i en hylle, fordi de blir brukt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt oppbevarer jeg ut av pakkesekken i romslige plastbokser med hull i lokket, eller i kartongboks. Har forstått at det er gunstig at de kan "puste".

Ja det kan være en fordel for de fleste at de kan puste, og når disse i tillegg er telt så er kanskje ikke pustebehovet like åpenbart.

Men hvis et telt bare rulles / pakkes sammen, i det trekket som det ble levert i, etter turen, så kan du risikere at det ikke er helt tørt og da ender du opp med jordslag, eller andre typer muggsopp som i første omgang setter farge på stoffet som er vanskelig å få av, og i noen tilfeller kan også stoffet bli ødelagt.

Jeg hadde en gang et telt med innertelt som var laget av noe de kalte aeroplanduk. Det minnet om tettvevd bomull, og etter at teltet hadde vert på utlån en sommer ble det levert tilbake, et stykke ut på vinteren, med store gråsvarte mønster som jeg aldri fikk vasket bort.

Det kan være en fordel for både soveposer og telt at de lagres tørt uten den medfølgende posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.