Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med ja takk, begge deler? Jeg har ikke elsykkel selv, men skulle gjerne hatt en elsykkel tilrettelagt for transport, både av barn og varer.

For eksempel en av disse to: http://transportsykkel.no/longtailtesten-trek-vs-surly/ 
Også funnet noen som kunne elektrifisere den. 

Så kjøper du deg en snerten tråsykkel i tillegg. Cyclocross har jeg hatt, det var fint, jeg tror også en terrengsykkel 29 med stiv gaffel kan være et utmerket redskap til bysykling året rundt, bare sykkelen er lett nok. 

Da har du en sykkel du tar de dagene du bare trenger å komme deg raskt fra A til B og kanskje må svinge innom Clahs Ohlson, Biltema eller Rema 1000 på veien hjem. Også har du en sykkel du tar de dagene du føler for å trene. 

Som du er inne på sparer du masse penger, så da kan du blåse masse penger på nye sykler. I lengden sparer du masse penger på ikke å ha bil/mc. 

Annonse
Skrevet

Har vært og sett på flere sykler... Markedet er ganske overveldende, mange små aktører og bredt utvalg. Mye innovasjon som man ikke er vant til å se på vanlige sykler.

En av de mest tiltalende syklene jeg har sett på er denne: http://flitzbike.com/en/p18-electric.html Med Krankgir og beltedrift. Kommer en oppdatert utgave i løpet av året med mer funksjonell computer og kun 9 gir(holder i massevis). Prøvesyklet denne i ett par mil i Oslo, og det gikk som en lek. Det beste var å holde jevnt god fart selv i brattere oppoverbakker, mens i nedoverbakker trengte man ikke tråkkehjelp. Med andre ord følte jeg at motoren utjevnet stigningene, hvilket var mitt mål. Man sykler fint ett par mil, uten å bli for sliten, men akkurat nok til å generere litt kroppsvarme. Altså er det ikke helt fritt for trim. 

 

Det pussige er jo at det selges mye 500W/45 Km/t sykler. Det forhandlerne ikke er så flinke til, er å formidle at disse er momsfrie! (Stikker de av med pengene selv?) Dette på grunn av at det er å beregne som registreringspliktig kjøretøy. Man kan jo bare spekulere i hvordan dette kommer til å bli håndhevd, men jeg kjenner meg tiltrukket av å kjøpe en sykkel som har litt mer guffe enn de 250W som er innafor i dag. Jeg vil tippe at man ikke blir stoppet, med mindre man opptrer uforsvarlig. Forårsaker man en ulykke, så kan det sikkert ha alvorlige konsekvenser, men det er også politiske krefter som jobber for at dette skal være innafor.

 

@Larsdx Ja... dette har jeg også begynt å tenke på.. Hvorfor ikke en skikkelig transportsykkel?! Kan jo drasse med unger, telt og kano inn i marka... Jeg ble helfrelst når jeg så denne: http://www.evoelsykler.no/riese-muller-load-hybrid.html#.VNnZFfnF_qk Den kommer med en rekke tilpasninger  for lasteplanet. Den skal visstnok være veldig god å sykle. Prislappen er jo heftig, men...

Skrevet

Jeg vil tillegge noe til min tidligere posting:

Jeg bruker el-sykkelen for det meste til de situasjoner jeg ellers ville ha brukt bil. Samt til lengre turer i fjellet og marka. 

Men til alt mellom bruker jeg en av mine andre 3 sykler; terrengsykkel, tursykkel og landevei.

Så elsykkelen er i bruk til "dagligbruk": til butikken, jobben, etc, altså som transportmiddel. Til det er den suveren. Den erstatter bilen, den er rimeligere i bruk enn bilen, gir meg mosjon og friluft.

Men hvis det er skikkelig sykling som morro, trim og teknisk opplevelse du er på jakt etter, er den jo ikke tingen, men da bruker jeg de andre.

Men nettoeffekten med dette kjøpet er at jeg bruker sykkel mye mer, den erstatter rett og slett bilen (i mange tilfelle).

Men jeg ville ikke ha klart meg uten mine andre sykler.... Og nå har jeg lyst på en fatbike.....

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en Giant Talon 29.

Meget fornøyd, men bare fordi jeg får god service direkte hos importøren, ellers hadde det blitt pes. Det har nemlig vært endel teknisk (elektrisk) tull med den, men som blir fint ryddet opp i. Kvaliteten ellers er kjempebra og ellers strålende som sykkel.

 

Men: skal du på langtur, må du ha med deg flere batterier. Jeg har 3 stk. Batterikapasiteten er den begrensende faktoren på disse syklene, husk at reklamen stort sett lyver. 5 mil er vel det beste du kan forvente av de fleste, er min erfaring. Jeg har en dialog med Pegeou nå, de har en sykkel de hardnakket påstår at kan gi deg 10 mil, men det tror jeg ikke på og ber dem om en garanti på det. Men det vil de ikke gi meg....

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Vurderer sterkt å selge motorsykkel for å begynne med elsykling. Har en drøy mil til jobb med mye oppover hjem. Jeg sykler innimellom nå, men det blir for slitsomt/tregt å gjøre det hver dag. Nå har tanken om elsykkel vokst på meg lenge, og jeg ser for meg å sykle hver dag, hele året, også til øvrige aktiviteter.

Når jeg selger motorsykkelen, så kan jeg i grunnen ha fritt budsjett, siden jeg sparer masse uansett :-). Markedet ser ut til å være ganske bredt, mye å velge i, mange etablerte deleprodusenter. Ser også at innovasjonen har begynt å ta seg opp med f.eks lukket krankgir og beltedrift.

Noen som har erfaringer og/eller anbefalinger?

Det finnes et stort utvalg av el-sykler på markedet, og det er ikke lett å orientere seg. Jeg har nå min tredje el-sykkel. Den første med framhjulsmotor, og de to siste med krankmotor. Anbefaler deg å satse på anerkjente merker, og kjøpe i en sykkelbutikk. Min nåværende sykkel er en tysk Haibike med Yamaha krankmotor. Denne var testvinner på dinside.no

Skrevet

Endringer i moms tar tid. Hvis dette skulle bli innført kunne man i beste fall sett for seg at det trådde i kraft til vinteren, men det tviler jeg sterkt på at vil skje. Raymond Johansen mener nok dette, men så lenge ikke regjeringspartiene signaliserer at de er enige vill ejeg ikke latt det stå i veien for et sykkelkjøp nå. 

Skrevet

Du kan trygt selge motorsykkelen og ta deg en prat med han jeg traff på den kommunale ladestasjonen på Hvervenbukta i Oslo. Toppfart 70 Km/t, rekkevidde 10 mil og effekten mener jeg var 3000 Watt. Et trykk på panelet på styret, så var den lovlig med 500W igjen...

post-15242-0-19096100-1433440648_thumb.j

Skrevet

Den sykkelen der er veldig ulovlig. Det hjelper heller ikke at man kan skru av kraften, det er motoren som avgjør. Grensen er vel ellers på 250 watt. Jeg skal ikke moralisere her, men kjipt å bli fratatt sykkelen. Og om man kjører på noen eller havner i en ulykke kan man få enda større problemer. 

Skrevet

Selvsagt enig- selv tråkker jeg! Samme kar var i ferd med å bygge seg en fatbike med drift på begge hjul til vinterbruk,- snart treffer vi på slike over Hardangervidda - vinterstid!

Skrevet

Du kan trygt selge motorsykkelen og ta deg en prat med han jeg traff på den kommunale ladestasjonen på Hvervenbukta i Oslo. Toppfart 70 Km/t, rekkevidde 10 mil og effekten mener jeg var 3000 Watt. Et trykk på panelet på styret, så var den lovlig med 500W igjen...

Man trenger ikke være så ekstrem som dette for å få en elsykkel som sparker litt i grusen. Det finnes ombyggingssett som gir deg 500 W uten større problemer. Det er Bare å koble bort pedalsensoren og sette på et gasshåndtak / trottel så går det så grusen spruter. Slike sykler er ikke lovlige, men det er minimal sjanse for å bli stoppet og kontrollert. 

http://www.dinside.no/929157/bygge-om-til-elsykkel-selv 

http://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000wlcd

 

Momsen på vanlige elsykler kommer nok til å bestå selv om Miljøpartiet De grønne har programfestet momsfritak for elsykler. De er alt for små og saken er alt for ubetydelig til at den vil få gjennomslag. De foreslår også momsfritak for omsetning av brukte ting, men det tviler jeg også at de får gjennomslag for. Men vi som kjøper og selger brukte ting her på forumet eller på Finn.no trenger selvsagt ikke bry oss med denne momsen. Vi kan bare fortsette å handle svart.

Skrevet

......

Momsen på vanlige elsykler kommer nok til å bestå selv om Miljøpartiet De grønne har programfestet momsfritak for elsykler. De er alt for små og saken er alt for ubetydelig til at den vil få gjennomslag. De foreslår også momsfritak for omsetning av brukte ting, men det tviler jeg også at de får gjennomslag for. Men vi som kjøper og selger brukte ting her på forumet eller på Finn.no trenger selvsagt ikke bry oss med denne momsen. Vi kan bare fortsette å handle svart.

Det er ikke mva på privat kjøp og salg av brukte varer, så alle kan fortsette å handle svart med god samvittighet.

 

Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)

 

§ 3-19.Varer brukt privat mv.

Omsetning av varer som har vært brukt privat eller til andre formål som ikke har gitt fradragsrett for inngående merverdiavgift er unntatt fra loven.

Skrevet

Det er ikke mva på privat kjøp og salg av brukte varer, så alle kan fortsette å handle svart med god samvittighet.

 

Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)

 

§ 3-19.Varer brukt privat mv.

Omsetning av varer som har vært brukt privat eller til andre formål som ikke har gitt fradragsrett for inngående merverdiavgift er unntatt fra loven.

Jada, jeg er fullt klar over dette, men når vi først snakker om lov om merverdiavgift og andre avgifter.

Det som undrer meg er at hvis jeg legger ut en jobb, f.eks. maling av hus, på Finn.no og det dukker opp en maler som kan gjøre jobben for en akseptabel pris, så er det helt normalt at denne personen avtaler en pris evt. lager et skriftlig pristilbud og når jobben er gjort så lager han en faktura som jeg betaler.

Hva denne maleren velger å gjør med pengene han får har ikke jeg mulighet til å kontrollere, men hvis han velger å ikke betale skatt og heller ikke betaler inn momsen til staten så kan jeg bli straffet etter lov om svart arbeid.

Forstå det den som kan.

Skrevet

@REs

Sykt. Det er jo umulig å gardere seg mot

Gjelder det selv om fakturaen har spesifisert mva ?

Det som er poenget er at myndighetene mener at du skal sjekke om håndverkeren er registrert i Brønøysundregisteret, jeg tror ikke det er nok at han sier det selv og oppgir at han er momspliktig.

Håndverker fra et større firma som har flere ansatte er nok ikke noe problem, men hvis det er et enmannsfirma (AS Meg selv) så kan du lett sitte i klisteret. Han kan selv oppgi at alt er i orden men hvis det senere viser seg at han ikke har "rent mel i posen" så kan du bli tiltalt for å benytte svart arbeidskraft.

Skrevet

Det som er poenget er at myndighetene mener at du skal sjekke om håndverkeren er registrert i Brønøysundregisteret, jeg tror ikke det er nok at han sier det selv og oppgir at han er momspliktig.

Håndverker fra et større firma som har flere ansatte er nok ikke noe problem, men hvis det er et enmannsfirma (AS Meg selv) så kan du lett sitte i klisteret. Han kan selv oppgi at alt er i orden men hvis det senere viser seg at han ikke har "rent mel i posen" så kan du bli tiltalt for å benytte svart arbeidskraft.

Et nyoppstartet firma (enkeltmanns eller ellers) er fritatt mva inntill kr 50.000,- Det er jo umulig å vite om din faktura medfører at dens regnskap passerer grensen om mva registrering eller ei.

I teorien blir du jo faktisk ansvarlig dersom et større firma en stor el-sykkelforretning også unndrar mva, skatt og annet. Hva om de går konk pga restskatt - kan kreditorer gå på dens kunder ? De burde jo kunne det om loven faktisk er så strix.

Skrevet

Det som er poenget er at myndighetene mener at du skal sjekke om håndverkeren er registrert i Brønøysundregisteret, jeg tror ikke det er nok at han sier det selv og oppgir at han er momspliktig.

Håndverker fra et større firma som har flere ansatte er nok ikke noe problem, men hvis det er et enmannsfirma (AS Meg selv) så kan du lett sitte i klisteret. Han kan selv oppgi at alt er i orden men hvis det senere viser seg at han ikke har "rent mel i posen" så kan du bli tiltalt for å benytte svart arbeidskraft.

 

Nå maler du fanden på veggen. Dette er i praksis ikke så vanskelig. Du må sjekke kjapt i mva-registeret om han er registrert der. Det tar ca. et minutt. Så må du signere en kontrakt og passe på at moms er inkludert på faktura, som du overfører fra din bankkonto til en konto registrert på firma med organisasjonsnummer. Det spiller ingen rolle om det er ENK, AS eller hva som helst, det har heller ikke noe å si. Det er ikke noe vanskeligere å snuske med skatten om du driver AS. 

Har du gjort alt dette har du ditt på det tørre, du har handlet i god tro og det er helt utenkelig at du skulle bli straffeforfulgt om håndverkeren du bruker ikke betaler mva. 

Ellers er det lov å betale folk inntil en viss beløpsgrense uten mva, men da må vedkommende ikke være registrert som næringsdrivende i samme bransje. Altså kan du for eksempel betale meg 2.000 kroner for å male et gjerde skattefritt, men om jeg skulle ha skrevet en reklametekst for deg som du skulle bruke på Finn.no måtte jeg tatt moms. 

Jeg vil hevde at vi har et godt og fleksibelt system her. At folk synes det er vanskelig vitner bare om latskap og dårlig skattemoral. 

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.