Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor pulk - men hvor stor og hvilken?

virrma

Anbefalte innlegg

Dette er vel ikke et direkte nytt tema, men jeg prøver meg med min egen lille vri likevel. Jeg har en gammel (15-20 år) gammel fjellpulk som jeg måler til 168x47. Den er nå bortimot utslitt. Svært ripete, skader på skroget og store revner i trekket som er avhengig av diverse nødløsninger for å henge på. Bare et nytt trekk koster et par tusen, og så skal det monteres. Det virker ikke rimelig å spandere såpass mye når resten også er i dårlig stand. 

Dermed ser jeg meg om etter noe nytt. Jeg vil gjerne ha noe enda større, siden jeg stort sett er på tur med datteren min og det betyr store mengder utstyr. I dag ender jeg ofte med en alt for full pulk, med dertil hørende høyt tyngdepunkt og velteproblemer. Datteren min er 8. Det er klart at om noen år vil hun kunne ta mer av eget utstyr, og mitt behov vil dermed bli mindre enn i dag. Jeg antar likevel at vi snakker noen år framover i tid, og tviler sterkt på at dagens pulk holder så lenge. 

Med andre ord kikker jeg på alternativer som er minst like store som den jeg har i dag. Alternativene er vel da i samme størrelse Fjellpulken Explorer 168 (340l) eller Acapulka Scandic Tour 150 (>350l). Neste størrelse blir Fjellpulken 188 (440l) eller Acapulca Scandic Tour 170 (ukjent volum).

Hva tror dere? Noen som har erfaringer med så store pulker de vil dele? Blir det merkbart mindre manøvrerbarhet hvis jeg går opp i størrelse?

Spesielt lurer jeg på hvordan det er å få med seg Acapulkaen rundt omkring. Fjellpulken får jeg i skiboksen, men det går vel ikke med Acapulkaen. Ser også for meg at det blir rimelig uhåndterlig på buss eller tog, men det er bare synsing. 

Kan jeg forresten bruke Fjellpulken-draget mitt på Acapulkaen, eller må det også kjøpes nytt?

Mange spørsmål her, men jeg synes det er vanskelig å finne god nok informasjon. Håper på hjelp!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser det her er jeg glad jeg ikke har bestilt meg ny pulk enda tenkte og bestile  130 (har brukt 120 liter sekk og fjellpulken barnepulk pga junior har siti litt i pulk og litt på ski)

Jeg har ikke så mye og bidra med dessvere Virrma men jeg har alltid min fjellpulken på takket og den er 131cm lang og 50 cm breid og 30 cm høy (når jeg tar av vindskjermen) jeg er ikke så veldig raskt av meg og bruker nok en 10-15 min og sette den på taket og feste den med jekke stropper,men bruker eller 10 min ekstra enn og ta risiko med att den faller av....

det er tilbud på 168 på komplettfritid http://komplettfritid.no/product/fjellpulken-xplorer-ekspedisjon

vet ikke hvor smart/lurt det er men har du tenkt og ha eventuelt kjøp en 144 og en 118 og koble dem sammen?

da vil jo datteren din kanskje etterhvert ta den 118 og du kan bare koble den fra,og hvis hun bli sliten kan du ta den osv.

bare en tanke :)

legger med en bilde av bilen når vi kom hjemm fra juleferie,skiboks,pulk,akebrett og skipose på taket ikke noe problem :)

post-9803-0-65218100-1420667601_thumb.jp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forresten bruke Fjellpulken-draget mitt på Acapulkaen, eller må det også kjøpes nytt?

Mange spørsmål her, men jeg synes det er vanskelig å finne god nok informasjon. Håper på hjelp!

Det er forskjellige festeanordninger, men man får kjøpt løse fester fra fjellpulken som man kan montere på acapulkaen for bruk sammen med fjellpulken-draget :)

De øvrige spørsmålene kan jeg nok dessverre ikke hjelpe deg så mye med... :hmm: 

Om ikke du har lyst/anledning til å restaurere den pulken du har nå og eventuelt skal kvitte deg med den etterhvert, så si gjerne ifra.  Kunne gjerne tenkt meg ett prosjekt siden jeg tross alt har halve året fri :)   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor smart/lurt det er men har du tenkt og ha eventuelt kjøp en 144 og en 118 og koble dem sammen?

da vil jo datteren din kanskje etterhvert ta den 118 og du kan bare koble den fra,og hvis hun bli sliten kan du ta den osv.

bare en tanke :)

Ja, det er jo en ide jeg ikke har tenkt så mye på. Jeg ser vel for meg at det blir mye velt og rot av to pulker hvis terrenget ikke er veldig rolig. Hvordan tenker du at man fester dem til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige festeanordninger, men man får kjøpt løse fester fra fjellpulken som man kan montere på acapulkaen for bruk sammen med fjellpulken-draget :)

De øvrige spørsmålene kan jeg nok dessverre ikke hjelpe deg så mye med... :hmm:

Om ikke du har lyst/anledning til å restaurere den pulken du har nå og eventuelt skal kvitte deg med den etterhvert, så si gjerne ifra.  Kunne gjerne tenkt meg ett prosjekt siden jeg tross alt har halve året fri :)   

Det skal jeg absolutt gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en ide jeg ikke har tenkt så mye på. Jeg ser vel for meg at det blir mye velt og rot av to pulker hvis terrenget ikke er veldig rolig. Hvordan tenker du at man fester dem til hverandre?

Her er en link til en tidligere tråd på forumet om sammenkobling av 2 pulker, det er dog en barnepulk og en varepulk som ble koblet sammen, men det vil jo fungere likt når man kobler sammen 2 varepulker.

http://www.fjellforum.no/topic/23088-sammenkobling-av-2-pulker/

Blir jo mere fleksibelt med to mindre pulker, siden man bla slipper å dra med seg ett svært beist om man bare skal ut ett par netter.

Ved ett normalt bruk så varer jo pulkene en stund, og datteren din blir jo eldre/større og kan ta en av pulkene etterhvert :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest att flere ekspedisjons turer har koblet flere pulker sammen.

fjellpulken har en løsning på det http://fjellpulken.no/tilbeh/art-725-festebeslag-for-sammenkobling-av-pulker.html billigst jeg fant var her http://www.sportogfiske.no/produkt/fjellpulken/tilbehor-barnepulk/svingbart-beslag

noen som har fått erfaring her http://www.fjellforum.no/topic/23088-sammenkobling-av-2-pulker/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selv Fjellpulken 144, og tenker benytte parispulken i tillegg hvis det skulle bli behov. Syns ikke ett ekstra dragfeste og utskiftbare meier forsvarer en pris på ca 3000kr mer for expedition. Fjellpulken 144 koster 3500kr inkl drag og sele, mens expedition 5300kr uten drag og sele.

Men kan jo være andre ting som er forskjellig uten at jeg har klart å se noen (utenom 10cm lenger selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke et direkte nytt tema, men jeg prøver meg med min egen lille vri likevel. Jeg har en gammel (15-20 år) gammel fjellpulk som jeg måler til 168x47. Den er nå bortimot utslitt. Svært ripete, skader på skroget og store revner i trekket som er avhengig av diverse nødløsninger for å henge på. Bare et nytt trekk koster et par tusen, og så skal det monteres. Det virker ikke rimelig å spandere såpass mye når resten også er i dårlig stand. 

Uten å mene å ta gleden av en restaurering fra @Walle, så er jeg enig med ham at det godt kan være penger å spare her dersom skadene på pulken ikke er for store, spesielt hvis selve glassfiberskroget er intakt. Umiddelbare tanker er følgende:

Alt av lister er naglet fast og kan lett demonteres og festes igjen når ting er klart.

Hvis du tar av trekket og tar ut alle sømmer så har du en god mal for å lage nytt trekk selv (med fordelen at du kan implementere forbedringer).

Siden skroget er relativt lite så kan det godt være mulig at du kan får det profesjonelt gelcoatet gratis eller billig hos en båtbygger/verksted dersom du prepper det selv. (Tenker at hvis de skal spraye en båt så kan det være de kan kjøre rest på pulken.) 

Og vips, (nesten) ny pulk! :D Ok, er litt jobb da men...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Två Paris-pulk borde fungera fint.

Har läst om både de som haft dem efter varandra och i bredd (stabilt!).

De väger ju väldigt lite också och är billiga.

När dottern blir gammal nog kan hon dra den ena med lätt packning.

Vid transport tar 2 pulkor också bara en extra cm på höjden då de går att stapla i varandra.

Storlek är 150x40 cm och 10-15 cm på höjden, effektiv packvolym runt ca 90-100L.

Fjellpulkendraget ska kunna brukas till Parispulka också.

Priset med lite rep, karbiner och spännremmar borde bli runt 1500-2000 kr för två pulkor plus evt frakt om du inte kan köpa dem i butik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både koblet to Paris-pulker etter hverandre, ved siden av hverandre (ned veldig lang, bratt skråning), samt hengt Parispulken etter enFP-barnepulk. Jeg har bare brukt tau til å koble de sammen, og det har fungert greitt. Aner ikke hvordan FP-festet er, men det ser jo smart ut. Mener jeg lurte på å kjøpe det for to år siden, kom frem til at det fungerte på Parispulken men brukte tau istedenfor allikevel. 

Tips til bruk av to pulker etter hverandre; ta hensyn til terrenget. Det passer best på lange, relativt flate strekk,  og kan være ganske køddete i bratt terreng. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.