Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 5. januar 2015 Populært innlegg Skrevet 5. januar 2015 Kjørte til Bø i Telemark og tok opp til Lifjell på lørdagskvelden. Hadde tenkt å rusle innover et par kilometer før jeg satte opp teltet. Men på Lifjell blåste det omtrentlig kuling så det ble en natt på madrassen i bilen istedet. Ingen god start på utelivet i friluftsåret, nei. Fortsatt vind på morgenen og en tre fire minus da jeg tok oppover Lifjell. Føret var beinhardt med stein og litt nysnø inniblandt. Målet i dag var Jøronnatten-1275, men på dette elendige føre som bare ble is så jeg etterhvert at det var utopi.Hvor var nysnøen blitt av ? Fikk karret meg inn til Kloppesteintjønn og en halsbrekkende tur opp på Nybufjellet-1063, bare fordi ikke turen skulle bli helt meningsløs. Gikk til fots tilbake og kjørte ned til enden av Seljordsvannet til Kasin og opp til bommen med Hegnin. Her går det skogsvei oppover mot Jøronnatten, som blir til traktorvei og så sti det siste stykket. La iveg til fots klokka 3 på ettermiddagen med godt med lys pakket i sekken. Det økte på med snø oppover men helt greit å gå. Inntil skoggrensa ble nådd. Da ble det nesten umulig å komme frem. Så her lå altså all snøen som skulle ha ligget på Lifjell. Det ble baksing til langt opp på låret og fremdriften minimal. Selv om GPS'n viste kun 2 kilometer igjen så viste den også 4 timer til estimert ankomst. Det ble en ny nedtur uten å ha nådd målet. Men nå er det så lenge siden siste gang at en får heller svelge det. Kom ned til bilen utpå kvelden og kjørte direkte hjem. Denne toppen skal spares til en nydelig sommerdag ! Turen til Blefjell dagen derpå gikk også fløyten. Forholdene i de Telemarks Fjelde innbød ikke til det. PS. Hadde tatt en utskrift av en turrapport som bjoinge hadde lagt ut på World Wide Vikings angående turen opp fra Hegnin. Han skriver om møte med en hyggelig og hjelpsom gårdbruker. Nå skulle det vise seg at jeg traff samme karen på bilturen opp første del av lia og kom i prat med han. Han var svært interresert i hva vi drev på med og var også endel på tur i området og opp mot Haukelister. Hyggelig kar,. Da jeg gikk oppover skogsbilvegen kom han etter meg på traktoren og da hadde han pratet med broren som vistnok skrev en del friluftstoff for telemarkavisene. Og han var kjent på Fjellforum. Dersom denne karen som nå var på tur innover hadde en hvit Kanggo(fra turbiltråden antagelig) var det Dag fra Evje og han var 59 år !! Hadde broren sagt- ja verden er ikke stor.... 15 Siter
Martin HJ Skrevet 5. januar 2015 Skrevet 5. januar 2015 Ikke det beste skiføre på bildet nei Men hei, etter nedtur kommer opptur. Neste tur blir nok en bedre opplevelse enn dette Det viktigste er at man kommer seg ut på tur Syns det kan komme snø her nede i lavlandet snart jeg, er minst like mye vårstemning nå som ifjord på denne tiden. Savner skiløypene rett utenfor døra og ut til de gode bålplassene. Men det kommer vel i år og, bare altfor sent.. Men bedre sent enn aldri 1 Siter
Blackbrrd Skrevet 6. januar 2015 Skrevet 6. januar 2015 Var på Jøronnatten i høst, utrolig fin tur. Så ikke like fristende ut på det føret der, så bra ut for det da. Siter
Dag G - Evje Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Skrevet 6. januar 2015 Hvor gikk du fra, @Blackbrrd ? Siter
Blackbrrd Skrevet 7. januar 2015 Skrevet 7. januar 2015 @Dag G - Evje jeg gikk herfra: http://kart.finn.no/?lng=8.95500&lat=59.46884&zoom=17&mapType=normap&markers=8.95391,59.46871,r,Brukerdefinert (Røytejuvbekken) Turen startet herfra: http://kart.finn.no/?lng=8.96874&lat=59.45091&zoom=13&mapType=normap&markers=8.95391,59.46871,r,Brukerdefinert%7C9.04429,59.43224,r,Vei+starter+her (merket nederst til høyre) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.