Gå til innhold
  • Bli medlem

26-29/12-2005: 4 toppturer på nordvestlandet


Svein

Anbefalte innlegg

Rett før jul var det mildvær og regn på nordvestlandet, men julaften dreide vinden på nordvest. Det betydde hvit nedbør, jevnt over 30cm kom i løpet av det neste døgnet. Og natt til 2.juledag plasserte et høytrykk seg over sørnorge – og ble værende….

2.juledag – Koppefjellet (940) i Volda
Familiebesøk i Volda, men jeg hadde ikke tenkt å sitte inne i klarvær hele dagen. Jeg fikk forhandlet fram en kort tur, valget gikk på Koppefjellet (940) i Volda. Jeg kjørte opp i Aldalen og parkerte, her traff jeg flere som hadde samme målet. Vestryggen de siste 100m var avblåst og isete, så vi leita oss fram til en grei oppgang i nordsida. På toppen ventet et panorama mot mye av alpelandskapet på de nordligste delene av Ørstahalvøya. Vel verdt turen alene. Returen ble lagt ned samme vei, nydelig pudderføre ned igjen i Aldalen.

3.juledag – Jolgrøhornet (1253) og Vardebakkane (1099) i Stordal
Vi hadde samme klarværet å kose oss med, Odd Arne her fra forumet var med i turlaget i tillegg til meg og Roger. Vi plukket opp Odd Arne på vei til Stavseng mellom Stordal og Liabygda. Odd Arne fikk klarert parkering på tunet hos en bonde, og fikk samtidig med seg noen tips om rute opp skogen. Vi gikk like gjerne feil, og fikk en liten omvei.

Etter en times gange dukker de to toppene opp, sammen med de første solstrålene, et herlig øyeblikk. Vi bytter på å trakke løype opp bratta til Vardebakkane, og videre til Jolgrøhornet. Ei vid og fenomenal utsikt venter på toppen. Vi blir fort nedkjølt, så det blir ikke lange stoppet. Nedkjøringa fra toppen er meget bra, knappe et par hundre høydemetre ned fra Jolgrøhornet og deretter 4-500m fin helling ned i sørsida av Vardebakkane. Noen felter med pakket snø måtte brytes på tur ned, jevnt over gikk det bra :)

4.juledag – Trolltind (1170) i Vestnes
Fikk en sms fra Ozzi dagen i forveien, om jeg planlagte tur for dagen etter. Jeg og Odd Arne hadde snakket om Snaufjellet på Ørskogfjellet, etter litt fram og tilbake ble det endret til Trolltind i Vestnes. Etter ei grei økt opp skogen og en litt kronglete elvepassering :???: var det åpent opp mot skaret vest for toppen. Vestryggen var avblåst og dels isete, men ikke verre enn at det gikk greit å komme seg opp de bratteste partiene. På toppegga gikk vi ca 20m langs skavler bort til toppvarden. Topp utsikt. Returen ble lagt ned den brede sørsida av toppen, bra føre de første meterne men mer pakket og vanskelig føre jo lenger ned vi kom. Det er litt uenighet om navnet på toppen, offisielt kartnavn er Trolltind, men noen bruker også Brustind. Et kjent fenomen... ;-)

5.juledag – 3 topper ved Stordal
Geir hadde returnert etter romjulsfeiring i en flatere landsdel, vi fikk ”booket” en tur i fineværet. Turmålet var å gå Storheimshornet (1048) og Benkene (1185) ved Stordal. Vi startet omtrent ved Jasvoll og fulgte en traktorvei den første halvtimen, før vi tok fatt på åpen bjørkeskog. Turen gikk over Mohornet (883) og deretter direkte på Benkene via Rikjendskaret. Med et nydelig panorama mot toppene på Sandegga og topper vest for Overøye sto vi ved varden på den høyeste toppen på turen.

Returen ble langt ned samme vei, vi fikk et par hundre meter med nedkjøring på silkeføre. Fellene ble lagt på igjen og vi tok fatt på gode 150m opp igjen til Storheimshornet. De siste solstålene fikk vi på vei ned sørøstsida av toppen, hvor vi rundet Mohornet i Sørsida. Der i fra ventet 6-700m nedkjøring på silkeføre gjennom skogen ned igjen til bilen. Ei verdig avslutning på turåret 2005 :D

Bilder av er lagt ut på web.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nå jeg skal angre bittert over å ha takket nei til turen i dag? Kanskje litt, men turen opp til Snaufjellet var kjempefin, også her med supert føre.

Om turen ned fra Brustind (Trolltind høres kanskje tøffere ut når jeg tenker over det...) kan det sies at den i alle fall fikk mitt syn på hva som er bratt eller ikke til å endre seg. Nedkjøringen fra Snaufjellet i dag blir å regne som tilnærmet lik flat i forhold :?

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om turen ned fra Brustind (Trolltind høres kanskje tøffere ut når jeg tenker over det...) kan det sies at den i alle fall fikk mitt syn på hva som er bratt eller ikke til å endre seg.

Bare underlaget holder seg på plass går det bra :) "Irriterer" meg litt at vi ikke skulle ha bedre snø... lett tilgjengelig = :D

Har forresten forandret navnet til Trolltind i turrapporten... ikke fordi det er tøffere :? men fordi det er det offisielle navnet. Bruker også å fortelle ungene at det er et troll som har tatt et jafs ut av fjellet.... så Trolltind passer godt :wink:

Og så har den siste Stordalsturen også nettopp kommet på web. Turåret 2005 har vært bra med besøk til ca 90-95 forskjellige topper, alt etter hvordan jeg teller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare underlaget holder seg på plass går det bra :D "Irriterer" meg litt at vi ikke skulle ha bedre snø... lett tilgjengelig = :)

Den er lett tilgjengelig ja, så det kommer nok ikke til å bli siste gang vi får prøvd den siden der. Det er allerede flere her på Sjøholt som har meldt sin interesse for Trolltind :) i påsken,så da får vi se føret ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Trolltind er særlig bra i påsken, sola vil stå rett inn i sida og gi råtten snø. Litt avhengig av når tid på dag. Har hatt godt hell med slike sider på skareføre, etter at sola har fått virke en liten halvtime :D 3-5 cm styresnø :) Men da må man tilpasse starten til når sola treffer fjellsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Trolltind er særlig bra i påsken, sola vil stå rett inn i sida og gi råtten snø. Litt avhengig av når tid på dag. Har hatt godt hell med slike sider på skareføre, etter at sola har fått virke en liten halvtime :D 3-5 cm styresnø :) Men da må man tilpasse starten til når sola treffer fjellsida.

Er klar over problematikken, det var slik føre med skare opp og styresnø ned da vi gikk på Ystetinden i fjor. For at det skal bli slik på Trolltind må vi i alle fall starte i gryotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugsar Koppefjellet. Utpå våren i 1988 tok to studiner og meg beina fatt frå Vøldinje, og rusla forbi Rotevatnet og inn i Vassbotn. Så gjekk turen opp til Koppefjellet og ned att via nokre støylar og utover i retning Rosethornet og ned eit dalsøkk til Rotevatnet og retur til Volda.

Flott tur ein solvarm vårdag. På Snøhornet i aust var det framleis råd å gå på ski, då.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for at jeg fikk med meg den siste :D

Ja, det var ein gilde tur :D med gildt føre :D

Ang Koppefjellet, etter kartplanlegging på forhånd var planen å se litt på sør/sørvestsida ned fra toppen, 350m ca 35 grader. Men hele ryggen mot toppen hadde skavler. Det kunne blitt en enda bedre retur. Jeg sjekket ikke i sørøstsida, mulig det kunne gått an der. De siste 200m ned til veien gikk tregt, rett og slett for mye løssnø :) Der hadde 5-10cm på skare vært passelig. Snøhornet blir nok en skitur i løpet av vinteren/våren også det :) Mange bra skitopper i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.