Gjest Fjellfinn Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 Jeg prøvde meg på Storsylen i sommer, men som den enkle sjel jeg er ble den for luftig for meg. Dvs - jeg skulle kanskje greidd biten fra riksgrensa til toppen, men ura opp fra Syltjønna langs dnt stien ble noe luftig - t.o.m. GPSn min ga opp - det ble for bratt for den også ... Se her: http://www.krovoll.net/Storsylen/slides/P5.html Midt i bildet, der veggen krummer mot Storsyltoppen og er snøfri øverst, er heftig storblokk steinur og der går stien. For å komme seg oppå her: http://www.krovoll.net/Storsylen/slides/P13.html Finns det ikke mindre luftig trasseer helt fra Litjsylen - eller er DNT stien eneste mulighet ? På rent generellt basis - er Storsylen en manndomsprøve -- eller er dette også noe som alle, også Tante Olga, må se seg i stand til å greie? Siter
bernt Skrevet 29. desember 2005 Skrevet 29. desember 2005 Det er Syltjønna. Sylsjøen er betraktelig større og ligger litt syd for Sylmassivet, Jeg er nok redd for at stien er den minst luftige traseen. Stien opp til toppen er forøvrig langt fra så luftig som det kan se ut på avstand, og den er mindre bratt en ura opp fra Syltjønna. Siter
snilen Skrevet 30. desember 2005 Skrevet 30. desember 2005 Om du går opp fra svenskesiden er det mindre bratt frem til ryggen mellom Storesylen og Lillesylen enn å gå opp fra Norge. Det siste stykket opp mot toppen tror jeg ikke det finnes noe bedre alternativ til. Går du opp til Lillesylen først, er det litt bratt ned i skaret mellom lillesylen og storesylen, så ikke forsøk ruten innom Lillesylen om du ikke liker luftige partier. Siter
evenl Skrevet 30. desember 2005 Skrevet 30. desember 2005 Må si meg enig med bernt. Ura opp fra Syltjønna er kanskje den vanskeligste passasjen på turen. Her er det mye løs stein som gjør at man må vise forsiktighet. Den siste biten opp til toppen er fastere, men dog en del luftigere. Jeg gikk en annen rute til toppen i høst. Fra nord. Turbeskrivelse her Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.